Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Derbi senda spørsmål ang originalt eksosanlegg


dasp

Anbefalte innlegg

Heisann

 

 

Jeg skiftet nylig det originale eksosanlegget med et effektanlegg, men på det originalet anlegget oppdaget jeg noe rart. Det stakk et rør ut av manifolden, inn på en metallkloss. Det gikk et rør inn på den klossen, og et annet gikk ut. Det andre endte opp i luftfilteret, og da jeg startet motoren, og kjente på røret som stakk inn i luftfilter boksen, merka jeg at den hadde en suge-effekt. Så da antar jeg at den fungerer som en vakumerer, og at den "metallklossen" er en slags tilbakeslags-ventil. Da det nye effektanlegget ikke hadde en slik slange ut fra manifolden, tettet jeg den slangen. Men det jeg lurer på, hvilken effekt har egentlig den ventilen? Er den viktig? Jeg har kjørt et par dager med den tettet nå, og den går fortsatt. Man skulle tro at motoren selv greide å suge nok gjennom filteret, så den hjalp vel bare til (er min oppfatning). Har dere noen synspunkter om dette?

 

Har også et annet spørsmål. Har sett turtallsperrer som kan bli aktivert med fjernkontroll. Dette hørtes jo genialt ut, noen erfaringer med dette?

Endret av dasp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en slags form for katalysator. Den skal gi eksos inn i luftfilteret slik at den brenner den på nytt. Tåpelig opplegg egentlig. De fleste nye mopeder har et slikt system. Men det har ingenting å si om du sperrer slangen. Den eneste konsekvensen det får å kjøre uten den er at den forurenser bittelitt mer og går litt bedre, siden den slipper å bli fora på varm eksos. Du må bare kjøre uten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...