Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør eg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på om du i hovedsak skal kjøre i by eller på landet. Landet = Moped, by= scooter.

 

 

Jeg personlig skal kjøre i by, og jeg har uansett kjøpt moped. Synes moped er mye tøffere enn scooter. Hvis du har lyst til å trimme kan det også være smartest å kjøpe moped. Synes du skrev litt for lite i tråden din ;)

Endret av siNdris
Lenke til kommentar

Kommer an på hvor du bor, men uansett er scooter himla greit. Men styr unna motorer med direkte-innsprøytning, som ikke er særlig driftsikkert og 4-taktere som er eksepsjonelt slappe.

Hva du bør kjøpe? Vet ikke. Det du ikke bør kjøpe er Kina-drit eller som sagt motorer med innsprøytning.

Ellers er det meste kurant. Om du vil ha scooter kan jeg anbefale Gilera Runner, som er veldig stabil og god på veien. Den har 12l tank som sitter foran, som gir en super vektfordeling. Den er ganske stor, men den er veldig sprek. IKKE KJØP PURE-JET!

innsprøytning <_<

 

Av mopeder har jeg ikke prøvd allverdens. Honda MT-5 er jo pålitelig om den ikke er ihjelskrudd og rævkjørt, men det begynner å bli få igjen av de gode eksemplarene. Dessuten er de gamle (produksjon fra 83-01). Men de er lette å få billige deler til.

TIPS:

De eldre Derbiene (-06) har dårlige el-nett.

Gilera og Derbi er prikk like.

Rieju ruster som stålrør i nordsjøen.

Suzuki (RMX og TSX) har verdens tåpeligste clutch-system. Etter noen år vil clutch-dekselet sprekke på grunn av belastning fra clutchpinnen. Mange her i bygda kjører rundt med patentbånd rundt motoren for å holde den sammen.

Nesten alle nye mopeder på markedet (utenom Gilera/Derbi) har Minarelli-motor, som er eid av Yamaha.

 

Dæven dette ble langt ;) Håper noe var nyttig :)

Lenke til kommentar

takker og bukker for svar, eg skal kjøre på ein plass som heiter austevoll (ligger litt utenfor bergen)kan vel kanskje si det er bygd, men på moped kurset kjørte vi scooter og det gikk helt fint, så vil ikke utelukke scooter av den grunn. Det eg egentlig ville få svar på med denne tråden skulle eg vel forklart litt bedre, så gjør det nå. Ville egentlig få frem fordeler og ulemper med scooter vs moped og komme frem ti det generelt beste alternativet av moped og scooter. Og etter det hadde eg håpet at dere kunne kommet med anbefalinger om gode scootere eller mopeder :)

Lenke til kommentar

Fordeler med Scooter

-Du slipper giring

-De kommer fortere opp i fart enn mopeder

-Stort sett behagelige på veien

 

Ulemper

-Håpløse på glatta

-Jævelige å skru på

 

Fordeler med moped

-Greie å skru på

-Større dekk som sitter som klistra på snø og is (med rette dekk)og gjør det lettere å kjøre på grusveier uten å havarere rygg og ræv

-Bedre demping stort sett

 

Ulemper

-Nyere mopeder har sal like behagelig som ei treplanke med filt på

-Slappe, mye giring i bakker

-Til tross for fordel nr. 2, er de ikke gode å kjøre langtur med, pga sittestilling og sal.

 

 

Mopedanbefalinger har jeg i den andre posten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...