Gå til innhold

Trenger forslag til stasjonær båtpc. 5-7000 kr.


Anbefalte innlegg

Hei, min kjære far er en ivrig seiler og trenger en liten stasjonær pc på størrelse med en shuttle pc til navigasjonsprogrammer pluss dvs. småtteri. Vi lurte på om vi kunne fått litt hjelp av dere? Send gjerne linker til produkter hos dustinhome (handlet komponenter til pc der sist, fantastisk service)

 

Pcen må kunne plasseres i et oppbevaringsrom for å unngå vannsøl og gjerne så energibesparende som mulig. Vi ønsker helst 12volt strømforsyning.

 

dette må inn, gps, ssd, trådløst nett.

 

prisklasse et sted mellom 5000 og 7000

På forhånd takk,

Truls

Endret av Truls F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Taz, du er en vis mann, skulle fulgt dine råd fra begynnelsen, men neida.

 

Tabbe! En kompis av fattern satt sammen en liste til oss og det er visst ikke bare bare å få denne maskinen til å gå.

 

kabinett: Silverstone Sugo SG02F Black Micro ATX 1 x 80mm fan, 2x USB2.0, 1x Firewire, Audio

hovedkort: ASUS AT5NM10-I, Intel®Atom D510 mini-ITX, DDR2, GbLAN, PCI, 8xUSB, SATA

ram: Corsair Value S. PC5300 DDR2 4GB Kit w/two matched Value Select 2048MB

harddisk: Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB SATA2, read/write speed of up to 220MB/180MB sec, MLC, Gen 2

psu: M2-ATX-HV, 140w output, 6v to 32v wide input Intelligent Automotive DC-DC Car PC Power Supply

 

Jeg klarte også på magisk vis ikke å ikke bestille P4-12V to P4-12V kabelen som viser seg å være umulig å få tak i her i landet. Jeg leste akkurat i bruksanvisningen til hovedkortet at det ikke vil boote systemet uten at denne kabelen er tilkoblet. Så ble jeg plutselig i tvil om PSUen vil gi nok strøm i det hele tatt, da det står i bruksanvisningen til hovedkortet at minstekravet er 15A, mens PSUens specs viser max 7A output.

 

Jeg trenger vel også en vifte til CPUen, og lurte på om det går ann å regulere hastigheten, da det er et poeng at maskinen bruker minst mulig strøm.

 

Litt håpløst det her nå, burde ha gjort bedre research før vi bestile, men gjort er gjort, og jeg lurer egentlig bare på om det finnes en løsning på det her. I værste fall får vi kjøpe et mindre kabinett med et annet hovedkort ala miniboxen, og bruke den andre som pc i stua.

 

Setter pris på all tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke angreretten og returnere det du har bestilt, og så finne ut hva som er den beste løsningen.

 

Har 14 dager angrerett så lenge du kan returnere i samme stand og mengde (dvs, ubrukt harddisk). Du må selv betale returporto, så alt i alt betaler du porto begge veier, men får resten igjen.

Lenke til kommentar

Da akkurat denne kan være interessant for flere sjekket jeg med Amentio og de har alt på lager for en Bil/Båt PC på 12v - basert på Atom:

 

VOOMPC2 Enclosure f/CAR PC VOOMPC-2 Varenr: 941889

160W output 6-24V wide input M2-ATX Varenr: 931799

Intel Desktop Board D945GCLF2D with Varenr: 914644

Corsair Value Select - Minne - 2 GB Varenr: 1015511

WD Scorpio Blue WD2500BEVT - WD2500 Varenr: 913822

Samsung SN S083C - Platestasjon - Varenr: 972675

 

Totalt ink. mva: 3 064,-

 

NB - jeg har ikke sjekket eller bygget denne, men lurer på om det hadde vært noe å ha i bilen.

Lenke til kommentar

Da akkurat denne kan være interessant for flere sjekket jeg med Amentio og de har alt på lager for en Bil/Båt PC på 12v - basert på Atom:

 

VOOMPC2 Enclosure f/CAR PC VOOMPC-2 Varenr: 941889

160W output 6-24V wide input M2-ATX Varenr: 931799

Intel Desktop Board D945GCLF2D with Varenr: 914644

Corsair Value Select - Minne - 2 GB Varenr: 1015511

WD Scorpio Blue WD2500BEVT - WD2500 Varenr: 913822

Samsung SN S083C - Platestasjon - Varenr: 972675

 

Totalt ink. mva: 3 064,-

 

NB - jeg har ikke sjekket eller bygget denne, men lurer på om det hadde vært noe å ha i bilen.

Ser bra ut dette,mangler et par ting.. P4-12V to P4-12V kabel,lang VGA kabel vist du monterer PCen baki..og ikke minst touch skjerm,har hatt både 8" 4:3 og 7" 16:9 og syntes 7 " ble i minste laget,8" var akkuratt passe synes jeg i en bil.

 

Brukte selv et 1000Mhz Via HK og det fungerte utmerket.

Men du vil få problemer med å avspille HD film med Intel kortet tenker eg..

 

Noen skjermer(som amentio og har)

 

http://norwaydisc.no/index.php?main_page=index&cPath=783_991&zenid=7e1e5c56f836ee5fa7fb0ec242121147

 

Et alternativ er jo Viliv X70 EX.

Komplett pc (windows xp)med skjerm.

http://www.myviliv.com/eng/product/x70ex.asp

Endret av taz
Lenke til kommentar

Handler du etter lista du satt opp så får du den ikke med,så den må du kjøpe i utenom

noe trådstarter smertelig fikk erfare da han glemte å bestille den sammen med strømforsyningen..(M2-ATX-HV)

 

I en ferdig pakke fra butikken så følger den nok med ja..

 

PCU

http://www.mini-box.com/M2-ATX-160w-Intelligent-Automotive-DC-DC-Power-Supply?sc=8&category=101

(Optional)

- P4-12V to P4-12V cable

 

P4-12V to P4-12V kabel

http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.430/.f?sc=8&category=20

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...