Gå til innhold

Dell Studio 15: Et godt kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny bærbar maskin til generelt data bruk (les: surfing, filmer, kanskje noe spilling og litt fotoredigering av mindre bildefiler).

Det jeg ønsker i en ny maskin er:

  • God byggekvalitet (ikke noe slark i knappene og en følelse av at det er en kvalitetsmaskin)
  • At maskinen føles kjapp ut
  • Skjerm som støtter Full HD (1920x1080?)
  • Fremtidsrettede deler, da spesielt prosessor (i5/i7?)
  • Kjap hardisk (minimum 7200rpm spinnedisk, men helst SSD)
  • God støtte dersom noe skjer med maskin og god driverstøtte

 

Etter å ha kikket litt på nettet og fullt med litt på forum her virker det som om den generelle meningen er at maskin fra Multicom eller Acer er å foretrekke? Hvorfor ikke Dell er da mitt spørsmål (har ikke sett noe spesielt negativt om Dell, men finner få anbefalinger)?

Hos Dell kan jeg nå få en Dell studio 15 med:

  • Intel core i7 720 prosessor
  • Full HD skjerm
  • 4 GB 1333 MHz ram
  • Radeon 5470 skjermkort
  • 500 GB 7200 RPM hardisk

For under 9 000,-. Ja skjermkortet er ikke all verdens, men får jeg en bedre maskin for under 10 000,- hos en annen leverandør?

 

Et annet spørsmål: Dersom jeg ender opp med Dell blir i7 720 overkill på maskinen over (vil andre deler gjøre at jeg ikke får utnyttet prosessorens fulle kraft)?

Endret av Laegraid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen generell anbefaling mot spesifikke produsenter kan være en skummel ting å gå ut med siden alle har lagd og kommer til å lage mindre gode produkter eller produktserier.

 

Vi har akkurat nå en pågående diskusjon om Packard Bell som har lagd en serie med maskiner som yter veldig bra men som har en litt irriterende lydfeil.

 

Mine erfaringer med Dell er delte men i sum så er Dell en bra produsent av bærbare pc'er.

Prismessig så kommer Dell også godt ut, spesielt om du finner en gyldig rabattkode du kan legge til ved et evt. kjøp.

 

Hvis mulig så er den generelle anbefalingen å bytte ut den "gamle" disken med en SSD disk når du skal kjøpe ny pc. Ytelsesforskjellen på SSD kontra de gamle diskene er ganske formidabel, og du vil få en bedre utnyttelse av de andre komponentene i maskinen.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Takk for raskt var Vidarkri, du gir et godt svar på mye av det jeg lurer på. Men et spørsmål står fremdeles:

 

Hvor bra/dårlig er egentlig skjermkortet (5470)? Jeg har lest noen tester og forstår at det ikke er i øvre liga, men vil jeg kunne spille nye spill med det (på low-medium settings)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...