Gå til innhold

Får ikke forbindelse med tv


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å oppnå kontakt mellom mitt Sony Bravia w5500 og min stuepc med et MSI KA780G HK, som jeg kjører via HDMI, via hovedkortet.

 

Hvis jeg velger HDMI 1 på tv skjer det ingenting. Når jeg drar ut hdmi kabelen på hovedkortet og setter den inn igjen, kommer bildet.

 

Hvis jeg skifter tilbake til tuner (hdmi 2) og tilbake til pc (hdmi 1) får jeg ikke bilde. Jeg må da dra ut HDMI på pc og sette den inn igjen for å få bilde.

 

Er dette en innstilligs feil på tv eller pc? Hardware problem?

 

Har prøvd å bytte innganger på tv, overgang fra DVI-HDMI, revet meg i håret... osv...

 

Noen som kan komme med inspill? Bare du har en idè blir jeg glad...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "EDID minder", eller "DVI Detective", kort sagt en boks som husker og pusher EDID-informasjonen konstant er løsningen. Problemet med pc mot tv via hdmi er at EDID-handshakingen skjer når pcen starter, og tv har valgt rett hdmi.

 

Når du bytter kilde på tven er ikke lenger EDID-handshakingen oppe og går, og hverken tven eller pcen forstår at de faktisk er koblet direkte sammen... Skal sies at dette ikke gjelder alt av hardware, men det er fortsatt et svært vanlig problem.

 

Med en boks som lagrer EDID så pushes EDID-infoen både til pc og tv hele tida, ergo får du bilde etter å ha vært innom en annen kilde.

 

Gefen HDMI detective

 

DrE

Lenke til kommentar

Hmm.....tror heller jeg ville brukt de kronene den boksen koster, på et nytt skjermkort.

F.eks: Radeon 5750 passivt.

Link: http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=214

Tror prisen blir ca det samme med toll og frakt osv...

Har det selv, og det fungerer perfekt i min htpc.

Da sitter du iallefall igjen med noe brukbart, og kan utelukke pc som feil-kilde :)

 

btw: det problemet der har jeg aldri hørt om før, så da lærte jeg noe i dag å :thumbup:

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å oppnå kontakt mellom mitt Sony Bravia w5500 og min stuepc med et MSI KA780G HK, som jeg kjører via HDMI, via hovedkortet.

 

Hvis jeg velger HDMI 1 på tv skjer det ingenting. Når jeg drar ut hdmi kabelen på hovedkortet og setter den inn igjen, kommer bildet.

 

Hvis jeg skifter tilbake til tuner (hdmi 2) og tilbake til pc (hdmi 1) får jeg ikke bilde. Jeg må da dra ut HDMI på pc og sette den inn igjen for å få bilde.

 

Er dette en innstilligs feil på tv eller pc? Hardware problem?

 

Har prøvd å bytte innganger på tv, overgang fra DVI-HDMI, revet meg i håret... osv...

 

Noen som kan komme med inspill? Bare du har en idè blir jeg glad...

 

Well.. hadde nesten samme problem selv. Stadig vekk mista jeg linken mot tv'en via HDMI. Etter 14 dager cirka så var signalet alltid borte. Kjøpte meg en litt mer eksklusiv HDMI kabel på nett, som også var litt kortere, og vips så var hele problemet borte. Så husk: Crappy uber-billig HDMI ledning = trøbbel ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...