Gå til innhold

Problemer med varmgang på cpu, ikke klokket


Anbefalte innlegg

Har en E8400 som står på et asus P5-etellerannet hovedkort.

Maskinen klarer ikke lenger boote opp OS. BIOS sier cpu temp på 114grader, det er etter 1min.

Den viste 95 grader tidligere, da tok jeg av kjøler og fjernet kjølepasta, for så å legge på ny pasta. Det resulterte i 20 grader varmere cpu. Kjøleren er standard kjøleren til e8400.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg smurte tre tynne striper som jeg igjen rørte rundt omkring slik at det til slutt dekket hele flaten til kjøleren.

 

Var ingen klikk slik det er når kjølerene er nye, men har hatt denne av og på et par ganger så jeg regner med det er derfor. Virker uansett som at den er godt festet, kan dra ganske hardt i den uten at det gir etter.

Lenke til kommentar

Vel en stripe blir kanskje 3mm bred når man klemmer sammen cpu og kjøler. Skal ikke pastaen egentlig dekke hele kontaktflaten for å sikre at små ujevnheter blir jevnet ut og skaper kontakt?

 

Jo. Hvis du monterer kjøleren på CPU'en, og deretter tar den av og ser at det bare er tre stk. 3mm striper med kjølepasta på cpu og kjøler, så har du montert den _skikkelig_ feil. Sørg for at pinnene som trykkes ned går i lås, og at kjøleren ikke hviler på noe.

 

Mengden kjølepasta skal totalt sett være et sted mellom et riskorn (ukokt) og en halv ert. Spør mora di hvis du har dårlig kunnskap om matvarer :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...