Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den lille spørsmålstråden for moped - AKA backuptråden


Anbefalte innlegg

Hvem sier at verktøyet er halve jobben? :D

post-212314-1270998870,8852_thumb.jpg trodde skruen hadde løsnet jeg, men neida, bare forlengeren som knakk :cool::love:

 

og er det noen som tror at eg må bytte clutchen og clutchklokken min? :love:

post-212314-1270998935,3453_thumb.jpgpost-212314-1270998954,5383_thumb.jpg

fra SO

Utslitte clutch-klokker bidrar til mange ujevnt tilslitte clutcher. Du kan inspisere clutchklokken din på insiden og sjekke om du ser misfarving (typisk lyst blå eller lyst grå), Om clutchen slipper, altså at du får rykk i akkselerasjon kan det typisk være en slitt clutchklokke og/eller clutch som er årsaken. Har man først en slitasje i klokken bør man bytte den omgående ettersom den da vil senke levetiden på clutchen betydelig. En solid clutchklokke som er skadefri er essensielt for en velfungerende motor.

den er jo ikke misfarget blå, for den er jo blå og har metallmisfarging :tease:

då må eg nesten kjøpe en ny clutch då :roll:

 

hehe, ja der har det vært varmt :whistle::dribble:

orginal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

snurr rundt veiven å sjekk råde lageret... :thumbup:

stempel å topp ser bra ut... vask det rent for sot :thumbup:

svarte flekken er bare treffpunktet fra kanalen i sylinderen

 

:w00t:

 

Rådelageret? :blush:

 

ja det lageret som den pinnen som stempelet festes i... det som er i midten av veiven...

kjenn om det er slark i det om du drar å dytter litt i pinnen... den kun kunne flyttes sidelengs en mm å to... men skal sitte tett liksom...

Endret av compressorRun
Lenke til kommentar

Begynner egentlig å bli litt irritert på at MP har vært så lenge nede :(

Skulle det ikke vært ferdig seinast i går?

Er så enig! Skulle egentelig ta en ukefra det ble stengt, så ble det ny frist til i går! men virker som om at det ikke er lang tid igjen til det åpner :roll:

"Forumet er nede på ubestemt tid grunnet oppgradering."

 

Hvem har sagt at det skulle bare ta en uke? :huh: Forumet er jo så stort at nesten ingenting var ferdig etter en uke, og da snakker vi om arbeid som serveren har gjort, ikke vi admins. 2,5 millioner innlegg, 667 tusen pm'er, 160 tusen tråder, og 25 tusen brukere tar en stund å oppdatere. Også kan du legge til tiden vi har brukt på alle endringene vi har gjort manuelt.

 

Men uansett, åpningen nærmer seg raskt, veldig raskt! :)

 

- Karl-Erik

Endret av K-E
Lenke til kommentar

 

hehe, ja der har det vært varmt :whistle::dribble:

orginal?

 

fins det noen andre typer en orginal? :tease:

huff, må bestemme meg om det blir byttings eller om eg selger atv'en,

 

men tror variatorfjøren min er bra slitt, byttet fra 6g vekter til 5,1g og den gikk så si på fullt turtall hele tiden, men det gikk ikke fort...

Lenke til kommentar

Begynner egentlig å bli litt irritert på at MP har vært så lenge nede :(

Skulle det ikke vært ferdig seinast i går?

Er så enig! Skulle egentelig ta en ukefra det ble stengt, så ble det ny frist til i går! men virker som om at det ikke er lang tid igjen til det åpner :roll:

"Forumet er nede på ubestemt tid grunnet oppgradering."

 

Hvem har sagt at det skulle bare ta en uke? :huh: Forumet er jo så stort at nesten ingenting var ferdig etter en uke, og da snakker vi om arbeid som serveren har gjort, ikke vi admins. 2,5 millioner innlegg, 667 tusen pm'er, 160 tusen tråder, og 25 tusen brukere tar en stund å oppdatere. Også kan du legge til tiden vi har brukt på alle endringene vi har gjort manuelt.

 

Men uansett, åpningen nærmer seg raskt, veldig raskt! :)

 

- Karl-Erik

Husker ikke hvem det var, men var en av moderatorene/admin.

Lenke til kommentar

Hei, vet ikke hvor jeg kan spørre om dette, men hvor mye kan jeg dreie ned svingjule på am6 motor? svingjul uten elstart taggene, hvor mye på sidene, og rundt hjule? har de noe å si på respons, aks, fart, bunndrag? er det noe jeg burde gjøre? har mrx, yasunicross effektanlegg, oppdysa forgasser og drevet om, men vil liksom bare ha LITT mer futt:)

Lenke til kommentar

I går fikk jeg stor pakke fra Speedoptions! :D:D

- airsal sylinder + stempel

- 19mm dellorto gasser

- skiltoppheng + blinklys

- hendler

- holker

- diverse småting

 

Veldig gøy! Montering av sylinder, gasser og filter gikk ganske fint, med tanke på at jeg aldri har montert verken stempel eller sylinder før.

 

1) Da alt var ferdig montert og tilkoblet, og var det tid for å teste. Jeg slo på bensinkrana, og da begynte det å surkle litt inne i gasseren, og så begynte det å renne bensin ut av powerfilteret. Hva betyr det? :/

 

2) Fikk uansett start på mopeden. Den gikk overraskende friskt og rent! :D Men jeg hadde glemt å ha olje i bensinen, så jeg slo den av med en gang. Helte en god klunk olje i bensinen. Etter det, ble mopeden mer tungstartet, må trilles i gang. Når jeg prøver å starte den nå, starter den etterhvert, så ruser den seg, og så er dør den ut etter noen få sekunder. Akkurat som om jeg slo av tenningen.

Hva kan dette komme av? :/ Kan det være pga olja? Tok kanskje litt mye olje, kan det være derfor?

 

3) På gasseren (Dellorto PHBG 19CS), er det 3 nipler hvis jeg ikke husker feil. Den ene tykke er til bensin, antar jeg, så der koblet jeg bensina.

Og på oppe ved forgasserens sylinder/tønne-hus/topp, er det en liten tynn nippel på hver side. Hva brukes disse til?

 

Håper noen kan hjelpe meg fort, så kan jeg kan få sykkelen til å gå i dag! :D

 

edit: Det er snakk om en '96 mod Suzuki TSX.

 

 

 

vet du hva dyse som er i forgasseren? kan hende du tok bensinslangen feil, men meget usansynlig, er en kobbernippen som du skal ha bensinslangen på:) feilen kan vær att du allerede har fått rusk i forgasseren, da kan du ta av forgasseren og skru ta bunnlokke å blåse forsikti gjennom den med kompressor, pass på flottøren og nåla! samt pinnen som holder den på plass! du burde helst hatt en dyse rundt 90-95 på airsal, det skal stå på dysa. men rart den gikk da:S kan vær pluggen din som nå er gåen:P jeg kjører på bp8es:) men 7 går også bra;) jeg ville ha byttet pluggen først:) har opplevd det samme problemet sjøl flere ganger, tsx å rmx er fæle på å ødlegge plugger av og til:P

Lenke til kommentar

Blir innsuget noe særlig varmt? Tokk sjangsen med litt høytemperaturs flytende pakkning rundt en "nippel"..

 

post-117435-1269886779,4229_thumb.jpg

post-117435-1269886790,2916_thumb.jpg

 

 

 

 

Njaa, de vil nokk gå du! men du kommer til å miste effekt, når mutteren gir mye luftmotstand:P hadde jeg vært deg, hadde jeg limt den fast med 2 komponentslim, noe som er UTROLIG stært og veldi billig, den på biltema tåler også bensin har jeg erfart(Y) :)

Lenke til kommentar

vet du hva dyse som er i forgasseren? kan hende du tok bensinslangen feil, men meget usansynlig, er en kobbernippen som du skal ha bensinslangen på:) feilen kan vær att du allerede har fått rusk i forgasseren, da kan du ta av forgasseren og skru ta bunnlokke å blåse forsikti gjennom den med kompressor, pass på flottøren og nåla! samt pinnen som holder den på plass! du burde helst hatt en dyse rundt 90-95 på airsal, det skal stå på dysa. men rart den gikk da:S kan vær pluggen din som nå er gåen:P jeg kjører på bp8es:) men 7 går også bra;) jeg ville ha byttet pluggen først:) har opplevd det samme problemet sjøl flere ganger, tsx å rmx er fæle på å ødlegge plugger av og til:P

Takk for svar! :)

 

Bensinslangen vet jeg er koblet riktig (koblet på kobberfarget nippel).

At jeg har fått rusk i forgasseren tviler jeg på, men skal aldri si aldri. Kan jo rense litt samtidig som jeg bytter dyse. I dette øyeblikk står det 87 eller 88 dyse i, så jeg tenker jeg skal prøve 95 dysa jeg har liggende, og se hvordan det går da.

Pluggen min er noen få dager gammel, og er av typen BP6ES tror jeg det er (org til TSX, i følge forhandleren). Skal jeg gå opp til 7/8-plugg?

 

Strever litt nå, med å få den til å gå ordentlig. Å få den til å gå bra, uten å ha på choke osv. Men ska'kke væ'rra lett.

 

På innsuget sitter det en oljenippel. Denne har jeg ikke tettet. Suger den nok luft der til å fucke opp? Vil det hjelpe å blende den nippelen?

Endret av tottings
Lenke til kommentar

 

Strever litt nå, med å få den til å gå ordentlig. Å få den til å gå bra, uten å ha på choke osv. Men ska'kke væ'rra lett.

 

På innsuget sitter det en oljenippel. Denne har jeg ikke tettet. Suger den nok luft der til å fucke opp? Vil det hjelpe å blende den nippelen?

 

:ph34r: PANIKK!!! :cry: Det hullet er nok til at den kan skjære seg... det mååå tettes. :!: å du må ha større dyse... prøv 95 ja

Endret av compressorRun
Lenke til kommentar

skiftet sylinder på en venn sin ryz i helgen. Den hadde bare effektanlegg fra før, og 90 dyse.

 

Men jeg har et merkelig problem, jeg sliter med at den får for mye bensin:S

Har koblet fra vakum nippelen og olje nippelen, så den suger masse falsk luft, men er allikevel for stor :S:S:S

Må ha noe å 80 dyse for at den skal gå rent no liksom..

Lenke til kommentar

Heisann folkens :new_woot:

 

Når jeg var ute å kjørte i går kom det en romle/"skrape"-lyd fra sykkelen.

Jeg har kommet fram til at dette må være hjullageret da det av og til hyler litt også.

 

Jeg lurer på om jeg bør bestille lager før jeg skrur opp, eller om jeg bare skal skru opp og deretter ta lageret til nærmeste verksted som har lager..

Forresten, på MCD har jeg kun sett bakhjulslager og på SO fant jeg ingen av delene.. Er det jeg som er dårlig å lete? :whistle:

 

Mvh Magnum :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...