Gå til innhold

oppgradering av pc. mest mulig bang for the bucks


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nå en amd 64 3200+ med 2 gb ram og geforce 6600 skjermkort med 128mb ram. Har tenkt å oppgradere denne en del så jeg kan spille nyere spill og generelt få en raskere maskin. Caset er at jeg er student og har selvfølgelig ikke så mye penger å bruke på dette. Vil gjerne holde kostnadene lavest mulig men likevel ha en god maskin å bruke.

 

Jeg har ingen behov for noen monsterpc med i7 og lignende men ser heller for meg noe ala i5 eller phenom II x4.

 

Har også tenkt å kjøre på med vannkjøling og overklokke systemet en god del for å tyne mer ytelse for mindre penger.

 

Det jeg har fra før som jeg har tenkt å beholde:

 

- kabinett fra chieftec, miditower, med 400w psu (vet ikke om jeg må oppgradere psuen men kabinettet vil jeg gjerne beholde)

 

- harddisker (har 2x200gb s-ata som jeg har kjørt i raid)

 

- skjerm, tastatur, mus osv

 

Det jeg trenger nytt av:

 

- Hovedkort (gjerne med støtte for usb3 og sata6)

 

- Nytt minne (ddr 400 holder vel ikke lengre)

 

- Skjermkort (tenkte på ati 5770)

 

- Prosessor (den som vil gi meg best ytelse/pris)

 

 

Vennligst legg til om det er noe jeg har glemt.

 

Jeg har tilgang på studenttilbud på dustinhome.no men andre nettbutikker tas gjerne med i beslutningen så lenge de holder lavere pris enn dustinhome medregnet frakt.

 

Linker til aktuelle produkter hadde vært kjempefint!

Endret av fds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS M4A89GTD PRO 890GX AM3 ATX 5010382940 1 069,00 kr

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 1600MHZ CL9 (2X2GB) 1 009,00 kr

AMD ATHLON II X4 620 2.6GHZ 2MB AM3 759,00 kr

THERMALRIGHT TRUE BLACK 120 429,00 kr

FRACTAL DESIGN SILENT SERIES 120MM 15DB 119,00 kr

 

Vareverdi

3 385,00 kr

Frakt 99,00 kr

Totalkostnad inklusive moms og frakt 3 484,00 k

 

bare hurtig satt opp på dustin, valgte et 890GX hovedkort pga "framtid" ettersom det er et helt nytt brikkesett for AM3 og kommer til å støtte de nye Phenom II X6 prossesorene blandt annet...

valgte 2x2GB minne som vi gi deg 2 ledige slotter til oppgradering (du kan kanskje tyne litt på rammen i pris men tipper du får ikke stort bedre minne for prisen)

2x4GB (som kan gi deg 16GB totalt om du kjører 4x4GB) går ann å få tak på men du vil ikke vite prisen...

 

Athlon II'ene er ganske billige kontra hva de gir, men om du dobler prisen får du en Phenom II 965 som yter meget bra...

 

vannavkjøling er lite vits vis du skal tyne på pris ettersom du får samme kjøle-evne fra et 600,- luft oppsett som et 1500-2000,- vannavkjølingsystem.

og for den ekstra prisen kan du kjøpe en mye bedre prosessor ytelsemessig en det du klarer å klemme den Athlon II'en opp i på vannavkjøling... (samt at du kan klokke ganske bra på luft også om du har riktig prosessor-modell)

derfor heiv jeg med en av de bedre luftbaserte etter min mening (som faktisk ikke ser ut som en katastrofe) samt en vifte til den (kanskje en litt vel stille vifte, kan med fordel oppgraderes til noe litt mer bråkete for høyere luftflyt)

 

hoppet over skjermkort ettersom du kan lete etter et demo kort eller kanskje et brukt og dermed spare en del penger, folk bytter ofte ut skjermkortet og derfor faller verdien på mange kort fort

husk også at du har et integrert på hovedkortet, yter ikke allverden men den funker :p

Lenke til kommentar

tusen takk for svar!

 

Jeg har lett litt rundt på nettet og funnet noen pakker som kan være aktuelle for meg:

 

INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 - 1550,-

XFX RADEON HD5770 XT 1GB GDDR5 PCI-E 2DVI/HDMI/DP - 1289,-

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP - 849,-

Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156

4xDDR3, ATX, GbLAN, USB3.0, PCI-Ex(2.0)x16 - 999,-

 

 

Sum - 4687,-

 

AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX - 1245,-

ASUS M4A89GTD PRO 890GX AM3 ATX - 1060,-

XFX RADEON HD5770 XT 1GB GDDR5 PCI-E 2DVI/HDMI/DP - 1289,-

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP - 849,-

 

Sum - 4443,-

 

Her ser jeg at i5-plattformen vil støtte raskere minne enn AMD sin. nå aner jeg ikke hvilken prosessor som er raskest eller hva annet jeg skal se på når jeg velger mellom disse to pakkene. Og vil min nåværende PSU klare å kjøre disse systemene? Hvordan fungerer det egentlig med åpning av kjerner på amd-cpuer? Kan jeg kjøpe en billigere og enkelt åpne denne til å bli 4kjernes? Hvilken av disse pakkene er mest fremtidsrettet? Hvilken vil ha best ytelse etter klokking? Forsvarer disse pakkene prisen?

 

Takk på forhånd

Endret av fds
Lenke til kommentar

bump

Nei, en 400Watts PSU vil ikke holde. Regner med at din PSU er av dårlig kvalitet i tillegg. Så dermed må du opp på 550-650 watts PSU. Billigste alternativet er:

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106104

 

Vil absolutt anbefale et AMD X4 955 BE. Min er overclocket lett til 3.6 på stock kjøler.

Mitt XFX 5770 er også overclocket til 925 / 1350.

 

Dette gir meg en god ytelse i BF2 BC, alt på maks på 40" skjerm. Men anti aliasing kan ikke være på høyeste nivå, men nest høyeste.

Lenke til kommentar

Her ser jeg at i5-plattformen vil støtte raskere minne enn AMD sin. nå aner jeg ikke hvilken prosessor som er raskest eller hva annet jeg skal se på når jeg velger mellom disse to pakkene. Og vil min nåværende PSU klare å kjøre disse systemene? Hvordan fungerer det egentlig med åpning av kjerner på amd-cpuer? Kan jeg kjøpe en billigere og enkelt åpne denne til å bli 4kjernes? Hvilken av disse pakkene er mest fremtidsrettet? Hvilken vil ha best ytelse etter klokking? Forsvarer disse pakkene prisen?

 

Takk på forhånd

 

vis du skal ha mulighet for å åpne opp kjerner må du nok skaffe et eldre 790 eller 780 hovedkort ettersom jeg har forstått er det noe problemer med å få 890GX og 890FX til å gjøre dette enda... det som skjer nå man "åpner" kjerner er at man aktiverer deaktiverte kjerner, men husk at de var deaktivert pga noe så du kan få en fin BSOD bga den, noe har vært heldige med eks Phenom X3 2,7-3GHz og gjort den om til X4 men måtte klokke den ned til 2,2-2,4GHz for å få den stabil

det kan være at Intel i5 systemet støtter høyere ram frekvenser men AMD prosessorene støtter ikke så høye frekvenser enda og de liker som oftest lave timings mer en MHz, så eks kan du kjøre 9-9-9-24 1600MHz på i5 mens du eks kjører 1333 7-7-7-20 på AMD systemet og pris\ytelsen vil være nogelunde lik

 

vil også tippe at AMD systemet vil være mest fremtidsrettet og et 890GX hovedkort kan kanskje holde 3-4 år før det kommer prosessorer som den ikke støtter, dette tviler jeg Intel i5 systemet vil klare... men ytelsemessig etter overklokking vil nok i5 ta en liten seier, dog gir "AMD Dragon" gir en liten boost til AMD oppsettet(er noe driveroptimalisering som jeg har forstått som gir en liten ytelseboost om du bruker AMD skjermkort(Readon HD4000+),hovedkort(790FX og nyere) og Phenom II sammen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...