Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen smørsmål ang. moped sertifikat?


Pc96

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på når man kan begynne å øve litt på å kjøre/ta kurs på moped??

Jeg vet at man kan ta sertifikatet på moped skikkelig når man er 16 år, men er det noe man kan gjøre før, lærekjøre eller ta kurs som nevnt....o.s.v...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må være fylt 15 år å ta Traffikalt grunnkurs for å kunne lærekjøre privat

Den som skal lærekjøre moped med deg skal ha hatt lappen sammenhengende 5 år å være fyllt 25 år. .

Ta kontakt med en kjørelærer så kan han sitte deg opp på Trafikkalt grunnkurs. . .

Lenke til kommentar

Du kan starte på moped kurs og slike ting når du er 15 år. Trafikalt grunnkurs, moped kurs, mørkekjøring og øvelses kjøring på moped kan man gjøre når man er fylt 15. Men det er ikke før du er 16 at selve prøven for moped kan tas (teori). Prøven består av 35 spørsmål og er ganske enkel. Bare husk å les litt i forveien ;)

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du kan øvingskjøre og ta kjøretimer for førerkortklasse M 146 fra og med fylte 15 år og fullført TFG.

 

Etter et antall obl. kjøretimer har du oppkjøring med kjørelæreren din. Når du har bestått, registreres det i TEA. Du kan ikke ta teoriprøva før du har bestått oppkjøringa. Du kan ha oppkjøring før fylte 16 år. Teoriprøva kan du ta fra og med fylte 16 år. Består du, får du midl. førerbevis, og førerkortet blir ettersendt med post.

 

Teoriprøva består av 30 spørsmål, og du må svare riktig på 85 % av spørsmålene. Du blir prøvet i en rekke forskjellige temaer:

 

  • Trafikal atferd
  • Sikker kjøring
  • Mennesket i trafikken
  • Kjøretøykunnskap
  • Eier og førers ansvar
  • Veien og trafikkmiljøet
  • Kjøring under særskilte forhold
  • Førerkort og opplæring

Du vil bli prøvet med forskjellig antall spørsmål innenfor de forskjellige temaene. F. eks. vil du få flere spørsmål under temaet "Trafikal atferd" (ofte ca 6 spm) enn i temaet "Førerkort og opplæring" (ofte ca 2 spm).

 

Ref.: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Moped/Ovingskjoring

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Moped/Teoretisk+prove

 

Wright Trafikkskole

ATL

Lenke til kommentar

jeg kjørte scooter med påsitter og jeg hadde ikke lappen og jeg måtte bettale 30 000 for skadene på bilen jeg kreset med og nå skal damen jeg kreset med anmelde dette så jeg lurer på om man får noe på forsikringen fordi om at jeg ikke har lappen??

 

Noen er i deep shit..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

jeg kjørte scooter med påsitter og jeg hadde ikke lappen og jeg måtte bettale 30 000 for skadene på bilen jeg kreset med og nå skal damen jeg kreset med anmelde dette så jeg lurer på om man får noe på forsikringen fordi om at jeg ikke har lappen??

 

Noen er i deep shit..

sikker? ingenting?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...