Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC starter ikke - svart skjerm


Anbefalte innlegg

Bestilte ny pc i deler.

Fikk koblet opp alt sammen og den så ut til å starte normalt, men skjermen er helt svart. Alt av vifter og lys fungerer helt normalt. Alt er bestilt fra komplett.

 

Specs på dataen før jeg forklarer mer:

 

HK - M4A79T Deluxe

Ram - Corsair Dominator DDR3 2x2G 1600MHz

SK - Xfx Radeon 5870

HD - Western Digital 500G x2

CPU - AMD Phenom X4 Processor 3.4Ghz Quad-Core

PSU - Chieftec 750W

Og en gammel DVD :p

 

Skjermen funket en gang, da kom jeg inn på BIOS. Fikk stilt klokke og dato. Tok Save and Exit, den startet på nytt, men skjermen var da svart.

Har prøvd å ta ut DVD'en, en rambrikke, begge harddiskene, prøvde med det gamle skjermkortet(nvidia 9800GTX)men vifta på det skjermkortet gikk litt rart... raskt så normalt, raskt så normalt osv. akkurat som om den pulserte.

Når jeg tar ut all rammen piper den som indikerer at den ikke finner noe ram i det hele tatt.

PSU'en brukte jeg i min gamle pc og den funket normalt, så tror ikke det er noe galt med den.

Mus og tastatur funker ikke når skjermen er svart. Tror ikke dataen starter opp ordentlig.

 

Spurte komplett om alle komponentene passet sammen, og det skulle ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv alle idiotiske ting først, som å sjekke at alle kabler osv. sitter skikkelig - spesielt den inn i skjermen. Prøv også andre kabler og tilkoblinger (HDMI/DVI og VGA).

 

Prøv også å sette inn denne ene RAM-brikken i en annen (test alle) slot ved oppstart - og evt. en av de andre brikkene. Koble ut alt unødvendig også - HDD(er), DVD-drev, ekspansjonskort osv..

 

Og du har sjekket hva alle lysene på hovedkortet betyr? Bli først 100% sikker på at alt som skal lyse lyser og ikkeno annet. Finnes det forresten noen "reset"-knapp på hovedkortet (for RAM)? Det gjør det på mitt. Test den også evt.

Lenke til kommentar

Sliter med akuratt samma problemet. Alt av vifter går, lyser osv, men ikke noe bilde på noen av skjermene.

 

Samme hovedkort, Corsair 1600mhz ram, samme skjermkort, samme cpu.

 

Prøvde selv med et annet skjermkort, men samme problemet der. Har lest at det hovedkortet der kan slite med 1600mhz ram før du flasher biosen. Så mulig det som feiler begge våres oppsett.

Lenke til kommentar

Har skiftet rundt på rammen, tatt ut og inn alt av kabler, prøvd uten HDD og DVD, resetta BIOS, tatt batteriet ut av HK. Brukt DVI og VGA til skjermen, har ikke HDMI kabel...

 

Det som er av lys på hovedkortet er bare på Power og Reset knappene...

 

Det som er så rart var at jeg kom inn på BIOS en gang.

Men det virker akkurat som om dataen ikke skrur seg helt på. Fordi tastatur og mus funker ikke.

Lenke til kommentar

Har du prøvd en oppstart med ram, og uten skjermkort? Da skal den pipe fordi den ikke finner skjermkort, hvis den ikke gjør det, så henger self post på ram, og du bør prøve det som Dobbelmoral sier, ram med lavere frekvens.

 

Har du prøvd en oppstart med hk sin support dvd, hvis bios har blitt korrupt, av en merkelig grunn.(Se side 3-6 i manualen din)

Lenke til kommentar

Prøvde med en ny PSU på 850W, funker fortsatt ikke.

Har prøvd å starte med HK sin support DVD, men den kommer ikke så langt at den får lest dvd'en...

Prøvde skjermkortet i den andre pc'n min, og det funket, så SK er utelukket. Samme med PSU'en.

Det jeg tror er at HK ikke liker meg:p

 

Rammen min er på 1600MHz, men da jeg kom inn på BIOS stod det at de var på 1067MHz.

Prøvde å starte uten skjermkort med rammen i, men da pep det ikke.

 

Alle kabler er satt i. Så det er ikke problemet.

Lenke til kommentar

Byttet CMOS batteri, resatte BIOS, lot den stå på litt, og etter 5-10min pep den 1 lang og 3 korte beep. Det er No VGA detected, men på skjermen står det: Reboot and select proper boot device, or Insert Boot media in selected boot device and press a key

Lenke til kommentar
Prøvde å starte uten skjermkort med rammen i, men da pep det ikke.

 

Hvis system warning speaker piper, når ram ikke er i, men ikke når skjermkort ikke er i, så henger den på ram! Det at bios kjører rammen på 1067MHz, selv om du har ram på 1600MHz, er normalt. Du burde se om du får lånt en DDR3 1333/1066MHz ram brikke å prøve, og hvis det går, så oppgraderer du til siste bios versjon.

 

Edit: Hvis du kommer inn i bios nu(trykke Del gjevnlig under oppstart), så bør du prøve å oppgradere til siste bios versjon 2402 med EZ-Flash 2!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Da fikk jeg fikset min feil, som virket som akuratt det samme du sleit med.

 

Måtte låne en rambrikke med lavere freq, så fikk lånt en DDR3 1066mhz brikke. Fikk boota med skjermbilde med en av disse i, også oppdaterte jeg til nyeste bios med ez flash inne i bios.

 

Nå klarer den å boote fint med 1600mhz rammen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...