Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pcen er død -.-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koble av alle interne strømkabler, sett tilbake kablene for hovedkort, skjermkort og disk. Ta ut minnebrikkene og sett tilbake 1 eller 2 avhengig av hvor mange hovedkortet må ha for å funke, bytt evt minneslotter hvis det ikke funker. Du kan også se om maskinen starter med kun strømmen til hovedkortet montert for så å plugge til en og en enhet.

 

Ja forresten, sjekk om pc'n får strøm utenfra, det kan jo hende det har gått en sikring eller at ett flerstikk har tatt kvelden.

 

Koble av alle interne strømkabler, sett tilbake kablene for hovedkort, skjermkort og disk. Ta ut minnebrikkene og sett tilbake 1 eller 2 avhengig av hvor mange hovedkortet må ha for å funke, bytt evt minneslotter hvis det ikke funker. Du kan også se om maskinen starter med kun strømmen til hovedkortet montert for så å plugge til en og en enhet.

 

Sjekk forresten strømmen inn til pc'n, kanskje det har gått en sikring eller at en skjøteledning har tatt kvelden.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm, hadde sendt den tilbake, sparer deg mye tid og energi. Tror vi kan anta at noe er ødelagt og må fikses og at det er nødvendig for at maskinen skal funke, og da sparer du ingen tid på å sitte å lure selv, det tar nesten like lang tid for komplett å sende en del som å fikse problemet.

 

Men vil du nå inderlig gjøre noe hadde jeg begynt med å ta strømmen, ta ut batteriet, vente 15 sec og sette alt sammen igjen.

 

Skulle ikke det funke er det fint om du definerer hva du mener med "Skjer ingenting"

Går vifter? noen lys, på hk eller kabinett?

Er det helt dødt kan du prøve å kortslutte pwr pinsa på hk manuelt, eventuelt koble ut psu of jumpstarte den. Kan jo være påknappen, men tyder på hk eller psu og maskinen må nok inn til komplett.

Går vifter og hk lyser som vanlig tyder det på manglende strøm til cpu, sjekk 4/8 pins kontakten, sjekk at du bruker riktig kontakt, ta av cpu og sjekk den for bøyde pins (Bøy eventuelle pins tilbake forsiktig) legg på ny pasta og sett sammen igjen, funker det ikke er det mest sansynlig hk eller psu og maskinen må nok inn til komplett.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

koblet ut cddrivern og 2 vifter, prøvde og med 1 rambrikke....

Og det funket akkurat like dårlig antar jeg? :hmm:

 

ja^^ glemte vist å skrive det :)

 

Men vil du nå inderlig gjøre noe hadde jeg begynt med å ta strømmen, ta ut batteriet, vente 15 sec og sette alt sammen igjen.

 

er som sagt stasjonær

 

Skulle ikke det funke er det fint om du definerer hva du mener med "Skjer ingenting"

Går vifter? noen lys, på hk eller kabinett?

 

nope, absolutt ingen ting ;(

 

Er det helt dødt kan du prøve å kortslutte pwr pinsa på hk manuelt, eventuelt koble ut psu of jumpstarte den. Kan jo være påknappen, men tyder på hk eller psu og maskinen må nok inn til komplett.

 

 

 

???? xD

Lenke til kommentar

Du har jo allerede prøvd endel ting for å løse problemet uten at det har hjulpet en smule. Jeg begynner også å tenke litt i de baner at poweret har tatt kvelden. Du kan som en foreslår her kortslutte powersupplyet ved å bruke en binders. Hvis poweret er iorden så vil det spinne opp viftene sine, hvis du gjør det og slår på strømmen. Link Strømforsyninger - Jumpstart av PSU

 

Men dette gjøres på eget ansvar, det kan endog være helsefarlig hvis du ikke veit hva du driver med. Det er heller ingen fullgod test, og jeg kan ikke si jeg anbefaler å gjøre dette.

 

Det greieste for deg er nok å sende inn maskinen og la leverandør kikke på den.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

he-he, ja mente nok bios batteriet.

 

Siden den er helt død, regner med at du har en på/av knapp bak på psu, lyser den?

 

Hvis den lyser vet du at problemet ligger i maskinen, kan være powerknappen, psu eller hk som er defekt. power knappen kan du teste ved å koble den fra hk, og kortslutte de to pinsa manuelt, f.eks med et skrujern.

psu kan delvis testes ved å koble den fra, følg linken til Vidar, fin den, bare husk å koble den fra strøm mens du setter bindersen på plass, så skal du kunne slå den på og av med strømbryteren bak. Husk å koble fra alt som er koblet til den og ikke la den gå lenge, bare sjekk om den starter.

 

Men, for å gjenta meg selv, dette er ikke ditt problem og du kan risikere å ødelegge for deg selv, det er ikke ditt problem at den ikke virker. Vil anbefale at du sender den tilbake. Men vil du absolutt prøve vet i hvertfall hva du skal gjøre.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...