sigvald68 Skrevet 12. mars 2010 Skrevet 12. mars 2010 (endret) Jeg jobber med et litt merkelig nettsted hvor teksten skal måtte merkes for å leses. For å få til dette har jeg brukt (CSS3 pseudo-element) ::selection. Tanken var at jeg bruker 0pacity (0) for å gjøre teksten helt usynlig når den ikke er merket, og ::selection opacity 1.0 for å gjøre den synlig når det er merket. Så langt har jeg ikke fått ::selection og opacity til å fungere sammen. Noen som vet hva jeg kan gjøre? (Jeg kan selvfølgelig løse det delvis ved å ikke bruke opacity, men samme farge som bakgrunnsfargen, men da kan ikke teksten legge seg over bider og fortsatt være usynlig.) Fra css filen: .oneColLiqCtrHdr #container #header2 p #highlight { opacity: 0.0; font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif; color: #FFF; font-size: 0.8em; font-weight: normal; font-variant: normal; line-height: 25px; font-style: normal; text-align: justify; cursor: text; } .oneColLiqCtrHdr #container #header2 p #highlight::selection { opacity: 1.0; color: #000; font-size: 0.8em; font-weight: normal; font-variant: normal; line-height: 25px; font-style: normal; text-align: justify; cursor: text; } Endret 12. mars 2010 av sigvald68
Skagen Skrevet 12. mars 2010 Skrevet 12. mars 2010 Merk at Internet Explorer, som har den største markedsandelen av nettlesere, ikke støtter ::selction. Og i Gecko (som bl.a FireFox er bygget på) må man bruke moz-prefikset siden støtten er eksperimental: en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_layout_engines_(Cascading_Style_Sheets) Ellers så trenger du ikke deklarere alt på nytt for selection, kun det som endrer seg, f.eks opacity og color: .oneColLiqCtrHdr #container #header2 p #highlight::selection { opacity: 1.0; color: #000; } En alternativ løsning kan være :focus som betyr at brukeren må klikke inni f.eks div-taggen med teksten for at den skal bli synlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå