Gå til innhold

Hjelp til anbefaling av HTPC/ mediasenter


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter noe jeg tror må være et mediasenter/ HTPC. Men jeg er nokså grønn på området.

 

Jeg ønsker noe som kan erstatte min HDPVR boks fra Canal Digital, da denne bråker alt for mye.

 

Så ble jeg fortalt at en slik HTPC kan være tingen.

 

Det jeg ønsker er en slik HTPC i slik i flatt kabinett, mulighet for å spille av DVD/ evt blueray, og med trådløst nettverkskort.

 

Jeg ønsker helst ikke å bruke særlig mer enn 2 - 4 tusen kr. Det viktigste er at den kan fungerer som opptaker (har TV guide/ EPG - for enklere opptak) at den kan vise HD kvalitet og er svært støysvak. Sekundært vil den bli brukt som sufrepc så lenge det også er en PC. Og den må ha fjernkontroll.

 

Finnes det noe å anbefale/ skal man helst bygge selv, eller?

 

Tips mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på om dette er mulig å bruke en htpc i stedet for en dekoder boks. Hovedproblemet her vil være å dekode signalet fra signalleverandøren (canal digital). De fleste dekoderbokser gjør i dag dette internt og ikke via dekoder kort (unntaket er satelitt). Gjelder ikke analog kabel selvfølgelig. Problemet oppstår dermed med de digitale signalene fra signalleverandøren. Hadde vært kult å bygge en "ordentlig" htpc som man også kan bruke til å se tv med. Greit å ha alt i en "superhtpc" boks i stedet for 2-3 bokser (dekoder, htpc, mediastreamer)

 

 

Lurer dermed på to ting som jeg ser relvant for trådstarter og som muligens andre på forumet kan svare på:

 

For det første hva er kabel/satelittselskapene i Norge sin policy på å bruke noe annet enn deres dekodere? Har de noen spesielle avtaler med film/tv-selskapene som påtvinger dem en lukket løsning. Dette er ekstremt viktig i.o.m at det bestemmer om du kan bygge din egen HTPC boks eller ikke og bruke en kortleser med kabelleverandørens dekoderkort.

 

Hvis dette ikke er mulig, så er det kanskje noen på forumet som har erfaring med å "flytte"

canal digital bokser over i et mer stille kabinett? Guides etc. Jeg har sett folk gjøre dette med xbox og playstation for å få dem mer stille/kjølig, så burde være mulig med en dekoder boks også. Regner med at man må ha et større kabinett og modde litt i dette tilfellet slik at man fysisk får alt i en boks likevel.

Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at svært få har noen som helst reell erfaring eller kunnskap på dette området.

 

Nå har trådstarter satt et budsjett på maks 4 000 kr, og da kan jeg kategorisk si at det er en umulighet. Ikke vits i å prøve engang.

 

Men generelt er det fint mulig å bygge en HTPC med mulighet til opptak av digital TV, alle nødvendige deler er å få tak i. Men det koster penger fordi man:

1. Trenger kraftigere PC en for ren filmavspilling. Signalene fra f.eks Canal Digital må dekodes noe som krever en viss mengde CPU-kraft, særlig når dekoderene knyttet til TV kort er så som så.

2. TV-kort med CI + CAM-modul koster penger. En mulighet for CD er den pakka som kan kjøpes på Elkjøp, Ekspert for TV-er med innbygd dekoder. Men TV-kort og denne koster fort nærmere 2 000 kr. Du kan få løs CAM for ca 600 kr, men den fungerer ikke nødvendigvis mot alle kort, særlig ikke nye.

 

I tillegg fungerer f.eks ikke Windows 7 Media Center med DVB-C (fungerer med svært lite digital-TV). Ja det finnes programvare som gjør at det fungerer, men generelt er det både krøkkete og tidkrevende å få det til. Løsningene er heller ikke særlig stabile, og flere løsninger kutter opptak etter 5 - 10 min på koda kanaler.

 

Så for den som ønsker en primært en løsning for TV, bør se på løsninger som Dreambox etc.

 

@grouchosmith:

Det er nok feil at man ikke bruker dekoderkort. Samtlige av CD sine dekodere bruker kort, samt at de selger løsninger (via butikker) med løs CAM. Get har vel valgt å legge dekoderbrikka inne i boksen, men så har de heller ingen løsning som fungerer direkte på TV-er.

Lenke til kommentar

Dreambox? feks. DM500HD (kun ekstern SATA eller USB HDD) eller DM800HD (som 500 eller intern HDD)

Du kan ikke surfe på den men det er en knall,veldig rask kanalbytte og ikke minst lydløs dekoder..Eventuel støy blir fra HDDen du bruker i den.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Jeg har selv satt opp en HTPC med blant annet mulighet for dekoding av signaler fra canal digital sitt kabelnett.

 

Jeg brukte mediaportal og følgende hardware. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343802

 

Jeg synes det fungerte for dårlig. Det var nok softwaren som ikke var moden og hang seg titt og ofte.

 

Dreambox er kanskje et bra alternativ, men vær obs på at canal digital er i ferd med å låse kundene sine til å bruke deres egne dekodere ved hjelp av såkalt "pairing". Det kan være lurt å ha med i vurderingen før man bruker flere tusen på en boks man kanskje ikke får bruk for når canal digital begynner med pairing.

Lenke til kommentar

Canal Digital har brukt "pairing" i lang tid, og alle kort/dekodere som er levert de siste årene er med "pairing" i større eller mindre grad. "Pairing" er heller ikke et så "låsende" system som mange tror, kort som egentlig er "para" fungerer faktisk jevnt over på Dreambox eller i andre CAM-er. Men dekoderen fra CD fungerer ofte ikke med annet enn kortet den er levert med.

 

Men du kan miste noe funksjonalitet.

 

Jeg har samme TV-kort og det er helt korrekt at TV-serveren til MediaPortal ikke er stabil nok. Bruker man siste RC-versjon går det noenlunde bra, men enkelte kanalskift får serveren til å henge. MediaPortal er ellers langt mindre stabil på 64-bits Windows enn på gamle XP. Min erfaring er at ingen programvare relatert til TV-kort er særlig glad i 64-bit.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Jeg trakk mine slutninger på bakgrunn av hva dama på canal digital sin kundestøtte fortalte meg. Rookie mistake. ;)

 

For å komme tilbake til det opprinnelige problemet med bråkete PVR så kan jeg fortelle at jeg har canal digital sin hd-pvr. Den bråkte veldig mye før. Det som bråker i denne er en liten radialvifte og til en viss grad harddisken.

 

Jeg har snekret sammen et kabinett og skrudd inn pvr'en der. Dette gjør at jeg kan bruke en 120mm vifte av den trege stillegående sorten. Jeg har ikke fått til å bytte disk ennå. Dvs det fungerte en liten stund, men så sluttet det å fungere, men det er i utgangspunktet en veldig enkel operasjon.

Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at svært få har noen som helst reell erfaring eller kunnskap på dette området.

 

Nå har trådstarter satt et budsjett på maks 4 000 kr, og da kan jeg kategorisk si at det er en umulighet. Ikke vits i å prøve engang.

 

Men generelt er det fint mulig å bygge en HTPC med mulighet til opptak av digital TV, alle nødvendige deler er å få tak i. Men det koster penger fordi man:

1. Trenger kraftigere PC en for ren filmavspilling. Signalene fra f.eks Canal Digital må dekodes noe som krever en viss mengde CPU-kraft, særlig når dekoderene knyttet til TV kort er så som så.

2. TV-kort med CI + CAM-modul koster penger. En mulighet for CD er den pakka som kan kjøpes på Elkjøp, Ekspert for TV-er med innbygd dekoder. Men TV-kort og denne koster fort nærmere 2 000 kr. Du kan få løs CAM for ca 600 kr, men den fungerer ikke nødvendigvis mot alle kort, særlig ikke nye.

 

I tillegg fungerer f.eks ikke Windows 7 Media Center med DVB-C (fungerer med svært lite digital-TV). Ja det finnes programvare som gjør at det fungerer, men generelt er det både krøkkete og tidkrevende å få det til. Løsningene er heller ikke særlig stabile, og flere løsninger kutter opptak etter 5 - 10 min på koda kanaler.

 

Så for den som ønsker en primært en løsning for TV, bør se på løsninger som Dreambox etc.

 

@grouchosmith:

Det er nok feil at man ikke bruker dekoderkort. Samtlige av CD sine dekodere bruker kort, samt at de selger løsninger (via butikker) med løs CAM. Get har vel valgt å legge dekoderbrikka inne i boksen, men så har de heller ingen løsning som fungerer direkte på TV-er.

 

Takk for svar!

 

jeg er litt skeptisk til Dreambox hvis CD gjør alvor av / eller finner en måte som gjør at disse boksene ikke gjør nytten lenger.

 

Dreambox virker også litt vanskelig å bruke før man kommer i gang. Jeg er nok en plug and play type. Jeg leser på en test av en Dreambox at man må laste inn mange og riktige image og jeg har ikke peil hva det en gang betyr.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Jeg trakk mine slutninger på bakgrunn av hva dama på canal digital sin kundestøtte fortalte meg. Rookie mistake. ;)

 

For å komme tilbake til det opprinnelige problemet med bråkete PVR så kan jeg fortelle at jeg har canal digital sin hd-pvr. Den bråkte veldig mye før. Det som bråker i denne er en liten radialvifte og til en viss grad harddisken.

 

Jeg har snekret sammen et kabinett og skrudd inn pvr'en der. Dette gjør at jeg kan bruke en 120mm vifte av den trege stillegående sorten. Jeg har ikke fått til å bytte disk ennå. Dvs det fungerte en liten stund, men så sluttet det å fungere, men det er i utgangspunktet en veldig enkel operasjon.

 

Hei!

 

Jeg har skjønt på mange at vifte og harddisk står for ca 50% av støyen hver. Det anbefales jo å bytte til en Western digital laptop harddisk - hvilket skal gjøre susen på en del støy. Og hvis du allerede har fått til en stillegående vifte så er jo du nesten i mål snart.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en WD laptop-disk på 5400rpm. Den er stille som graven, men av en eller annen merkelig grunn så sluttet den å funke i PVR'en. Den funker som bare rakkern på PC'en.

 

Jeg har ikke somla meg til å teste med en annen disk.

 

Når det gjelder dreambox så kan det være en idé å kjøpe den på nett så har du returrett hvis det viser seg at du ikke får den til å funke.

 

"rett image" betyr at du må laste inn riktig operativsystem. Jeg vil tippe at det er en tilsvarende operasjon som man har på mange hjemmeroutere. Man går inn på boksens webserver og laster opp en fil og restarter den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...