Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er høyest/lavest i et gravitasjonsfelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skiven roterer og danner sentripetal akselerasjon, som er det samme som et gravitasjonsfelt. Men boken min snakker hele tiden om oppover, nedover og høyere og lavere i feltet.

Hvilket pungt er lavest i gravitasjonsfeltet? A eller B?

Viss man går fra A til B, går man "nedover" eller "oppover" i gravitasjonsfeltet.

Har nå funnet ut at når du går fra senter går du nedover gravitasjonsfeltet siden vektor g= -a

post-73113-1268322750,0544_thumb.png

Endret av O:M:A
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skiven roterer og danner sentripetal akselerasjon, som er det samme som et gravitasjonsfelt. Men boken min snakker hele tiden om oppover, nedover og høyere og lavere i feltet.

Hvilket pungt er lavest i gravitasjonsfeltet? A eller B?

Viss man går fra A til B, går man "nedover" eller "oppover" i gravitasjonsfeltet.

Har nå funnet ut at når du går fra senter går du nedover gravitasjonsfeltet siden vektor g= -a

Punktet på skiven akslererer mot midten. F=ma. Å bruke gravitasjonsfelt høres litt rart ut. Jeg vil foreslå å se på endring i potensiell energi når du går fra det ene punktet til det andre, og sammenligne med endring i et gravitasjonsfelt.

Endret av bjelleklang
Skrevet

Jeg har funnet ut av det nå. Det blir et gravitasjonsfelt ja. For -a=g . Men gravitasjonsfeltlinjene går utover ikke innover. Og utover på skiven blir derfor nedover på gravitasjonslinjene(langt ute på skiven er man langt nede i gravitasjonsfeltet). Akselerasjon og gravitasjon er samme sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...