Gå til innhold

Kjølere til HDD med god lyddemping


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen vet om noen gode HDD kjølere.

Jeg har en Quantum Atlas 10K2 SCSI U160 10 000rpm som lager en del lyd, både høyfrekvent støy av spinningen og den mekaniske støyen ved lesing av data.

Jeg har lyst til å få denne lysløs (tilnærmet). Da må jeg vel sette den inni en boks med dempematter, men den må også dempe vibrasjonsstøyen. Per idag henger HDD'en i NoiseControl "NoVibes"

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC1254 og vibrasjonsstøyen er ikke helt borte, men lav nok.

 

Målet mitt er å få en roligere HDD, ikke nødvendigvis kaldere. Men siden HDD trenger bedre kjøling ved innbyggelse så må det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke vurdert å heller støydempe kabinettet i stedet? Siden det er en SCSI disk liker den jo ikke alltid å bli pakka inn så mye. Så ved å lyddempe kabinettet i stedet vil du få dempning, men likevel ha luftflyt rundt disken.

 

Eller så kan du bruke store kobbber/aluminiumsplater som du setter på hver side av disken slik at du får både dempning og slipper varmeproblemer. Etter å ha gjort dette kan du med fordel henge hele sullamitten opp i strikk for å bli kvitt resterende vibrasjoner. Spørs om NoVibes ikke passer lenger da, så du må nok ut å hente noen sykkeslanger eller solide festestropper for opphenget.

Lenke til kommentar

En tanke.. eller to :)

 

Hva om du presser no aluminiums plater sammen til en litt for stor kasse til harddisken, så lager du en eller annen form for gummioppheng for harddisken inni chassiset (denne kassen det er snakk om) , og iom at den er i aluminium kan det holde med en 60mm, evt treg 80mm vifte oppa chassiset til å kjøle ned. (OBS! du må frese/slipe noen riller ned i aluminiumen oppå hvor vifta skal være så du får luft gjennomstrøm der.

 

Der hvor IDE og strømkabelen kommer ut teiper du godt igjen med elektriker teip, evt bruker silikon til å fylle igjen. Om du har en stillegående vifte vil du neppe høre mye av harddisken.

 

Videre igjen kan du sette støydempingsmatter på den kassen, og henge den opp i gummistrikker i kabinettet ditt.. Lydløst, JA! kaldt, om du har gjort en god jobb, JA! Evt montere coldplate / peltier oppå boksen :) Velvel, mulighetene er mange, håper jeg ga deg en liten idè ihvertfall :) Lykke til!

 

Mvh John

Lenke til kommentar

Jeg har dempematter i hele kabinettet.

 

En annen ting jeg sikkert glemte å fortelle er at jeg har vannkjøling på resten av PC'en, så jeg foretrekker det i stedet for vifter.

 

Jeg tenkte egentlig på ferdige HDD kjølere, problemet er at de ser ikke ut til å dempe vibrasjonsstøyen nok.

 

Før vel prøve meg litt frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...