Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen oppstart etter restart under win 7 installering


Anbefalte innlegg

Driver å installerer nytt operativsystem og har fått et trasig problem. Under installering skal jo maskinen restarte flere ganger, problemet oppstår allerede etter første restart, min sata disk vil ikke starte opp, og skjermen forblir svart. Har kun en dvd rom tilkoblet via ide i tillegg, alt annet er frakoblet.

Forsøkte med en vista dvd jeg hadde liggende, samme problem der, ingen oppstart etter første restart. Har sjekka innstillinger i bios et dusin ganger uten å finne noe som jeg kan se er feil. Disken er synlig i bios og under installasjon, men den vil bare ikke starte opp.

Noen som vet hva årsaken kan være, og kan få meg ut av knipa her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samme problemet selv når jeg installerte win7 på pc'n til frua, men der endte det opp med blåskjerm faktisk. Restarta pc'n etter blåskjerm og da ville den absolutt ikke starte opp. Endte med at jeg tok ut biosbatteriet og formaterte harddisken på en annen pc. Da fungerte det neste gang jeg prøvde.

Lenke til kommentar

Forsøkte resette bios her og formatterte harddisken på nytt med acronis disc director (har ikke mulighet til å få gjort det med noen annen maskin)

Installasjonen gikk mye raskere etterpå, og jeg ante et lite håp, men den gang ei, akkurat som før, nekter å starte fra sata harddisken. Forferdelig frustrerende det her, har visst for vane å få problemer som ingen andre har hatt før jeg :(

Lenke til kommentar

* Har du sjekket for minnefeil?

* Har du sjekket for diskfeil/sektorfeil? Sjekk detaljert S.M.A.R.T status, og kjør en skikkelig sektor sjekk.

* Er riktig disk satt som bootdisk i BIOSen?

* Er SATA konfigurert til AHCI i BIOS? hvis ja, så kan du forsøke å sette den til ATA / Compatible Mode / Legacy Mode... i stede

* Virker det å starte maskinen fra sikkermodus?

* Hvis du har brent Windows installasjonsdisken fra en ISO, forsøk å brenn den på nytt på lavere hastighet. (tviler på at det er noe gale med installasjonsmedie siden du sier du har testet med Vista og)

* Har du bygget maskinen selv, eller er det en ferdig maskin du har kjøpt?

* Mangler du signerte disk eller skjermkort driver?

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Har kun denne sata disken og en dvd brenner (ide) koblet til, boot-rekkefølgen var vel det første jeg sjekka da problemet oppstod ja ;) Dvd'en først, deretter disken.

 

Grimmy: hvordan sjekker jeg for minnefeil, S.M.A.R.T status og sektor sjekk ?

 

Har bygd maskinen selv, og installerte den gangen vista uten noe problem, men det går jo heller ikke med denne nå :( Har ikke forsøkt sikker modus, vil det funke når disken er formattert og uten at jeg får opp noe som helst fra disken ?

 

Tror jeg har forsøkt med hver eneste innstilling i forhold til sata i biosen, men skal sjekke det du skriver en gang til.

 

Har forsøkt installasjon fra 2 forskjellige win 7 dvd'er, der den ene er brent med laveste hastighet, i tillegg til orginal vista og xp dvd, samme skjer med disse.

Usikker på hva du mener med signert disk, skjermdriveren har jeg ei heller kommet så langt at jeg har værti nærheten av å få installert.

Lenke til kommentar

Specs:

 

Asus M2N32-SLI Deluxe

 

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz

 

Crucial DDR2 PC6400 2x2048MB

 

Asus GeForce 8500GT 512MB DDR2 Silent

 

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer

 

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte

 

Thermaltake BigTyp 120 VX CPU-Kjøler

 

Chieftec Dragon Big Tower

Lenke til kommentar

Driver å installerer nytt operativsystem og har fått et trasig problem. Under installering skal jo maskinen restarte flere ganger, problemet oppstår allerede etter første restart, min sata disk vil ikke starte opp, og skjermen forblir svart. Har kun en dvd rom tilkoblet via ide i tillegg, alt annet er frakoblet.

Forsøkte med en vista dvd jeg hadde liggende, samme problem der, ingen oppstart etter første restart. Har sjekka innstillinger i bios et dusin ganger uten å finne noe som jeg kan se er feil. Disken er synlig i bios og under installasjon, men den vil bare ikke starte opp.

Noen som vet hva årsaken kan være, og kan få meg ut av knipa her ?

 

Har hatt og løst samme problem:

Koble fra alle USB-enheter unntatt mus/tastatur. Hvis det ikke er tilstrekkelig og du har et gammelt PS/2-tastatur; deaktiver USB-kontroller i BIOS, restart og fullfør installasjonen. Når det er gjort, kan du reaktivere USB-kontrolleren i BIOS.

 

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar

Alt av usb er frakoblet, men har et trådløst usb tastatur med overgang til ps/2, må jo nesten ha det tilkoblet slik, eller skal jeg koble det til usb'en i stedet ? Når jeg tenker etter har jeg hatt noen små problemer med usb portene i tiden før denne ny-installasjon, et par kræsj når jeg har koblet noe til og fra, har ofte endt med at jeg har måttet reboote faktisk, kan det være her noe av problemet er ?

Lenke til kommentar

Dette er innstillingene jeg har med sata i biosen min:

 

Under SATA1 (samsung disken min) på Main, kan jeg under extended drive velge mellom auto eller none, har satt til auto. under access mode står det også på auto, alternativet er large.

Under HDD SMART Monitoring (også under main) står det på disabled.

 

Under Seriel ATA config under Advanced, er seiel-ata controller satt til enabled, og Raid til disabled.

 

Silicon SATA2 controller (fortsatt advanced) er satt til SATA mode, alternativ er disabled eller RAID mode.

Lenke til kommentar

Jaggu ble jeg vitne til et mirakel her, satt med noe annet og fulgte ikke med under enda et forsøk på installering her, plutselig starter den fra disken !!! Siste endringa jeg gjorde var å disable usb'en, og sette HDD SMART Monitoring til enabled :ohmy:

Endret av WingDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...