Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strømmen går hele tiden der vi leier!


passionpit

Anbefalte innlegg

Vi leier en eldre sokkelleilighet i en halvdel av ett hus. Et par med to små barn leier i overetasjen, som vil si at leietakerne ikke bor her, men ca 20 min unna.

Problemet her er at strømtilførselen er altfor dårlig. Dette sier både de som leier oppe og oss.

Nå nettopp drog jeg ut alt av kontakter, slo av alle lys, ja rett og slett alt, for å kunne vaske klær. Dette gikk da altså ikke. Det er to ting i leiligheten vår som slår ut på strømmen; vannkokeren slår av strømmen i hele leiligheten og når vi har på vaskemaskinen går strømmen i varmtvannsberederen hvert minutt(ja bokstavelig). Jeg orker ikke stå i to timer og slå av og på bryteren til varmtvannsberederen, og er desperat etter hjelp fra dere.

Hva kan jeg gjøre med dette problemet?

Syns det er urimelig å betale 7000 i mnd for en 50 kvm leilighet der vi såvidt har strøm engang.

Burde vi gå sammen med de oppe og klage til husvertene? I så fall, hva kan de gjøre med dette, og hvilke rettigheter har vi?

 

Beklager for langt innlegg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var da langt fra et langt innlegg :-)

 

 

som vil si at leietakerne ikke bor her, men ca 20 min unna.

 

Det er utleierne du mener her?

 

 

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/i_leieperioden/mangler

 

Krav som følge av mangler

 

Dersom det foreligger en mangel ved husrommet, kan leietaker kreve følgende:

 

Utbedring av mangelen eller

avslag i leien eller

heving av leieavtalen hvis mangelen er vesentlig.

 

 

I tillegg kan det kreves erstatning for dokumenterbar økonomisk tap.

 

Leietaker kan dessuten holde tilbake husleie for å sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangelen.

 

 

Mangler

Hva er en mangel?

.....

 

 

......

Er det ikke avtalt noe annet, kan leieren kreve at husrommet holder vanlig god standard hensett til dets alder, beliggenhet, leiens størrelse m.m. For eksempel må leieren kunne gå ut i fra at vindusrutene i husrommet er hele, at det elektriske anlegget er lovlig installert og funksjonsdyktig, at det ikke er vann eller fuktighet ut over det normale i kjelleren, at taket er tett, at låsene i ytterdørene er brukbare, og at husrommet er utstyrt med nødvendig tilbehør som påbudt brannvernsutstyr.

 

Jeg skjønner det slik på innlegget ditt at vaskemaskin og bereder står på samme kurs? Trodde varmtvannsberederen som oftest stod på egen.

Hvordan er det med størrelsen på sikringen i forhold til hva kursen er spesifiser for?

Er det din vaskemaskin eller stod den i leiligheten?

 

Det høres og rart ut at vannkorkeren (som vel er 2000Watt?) skal ta knekken på hovedsikringen. Gjelder dette samme hvilken kurs du kobler den i på?

 

Generelt sett høres det ikke ut som det elektriske anlegget er helt patent/dimensjonert for dagens bruk og at dere bør kunne gå til utleier med tekst fra forbrukerrådet i hånd. Jeg ville dog først gjort utleier oppmerksom på problemet og gitt ham en mulighet til å ordne det før man begynte å kreve kreve kreve.

Lenke til kommentar
vannkokeren slår av strømmen i hele leiligheten

Er det hovedsikringen eller jordfeilbryteren som kobler ut?

 

når vi har på vaskemaskinen går strømmen i varmtvannsberederen hvert minutt

Er det kun kursen for varmtvannsberederen som kobler ut? Ligger varmtvannsberederen og vaskemaskinen på samme kurs slik at strømmen på vaskemaskinen også forsvinner hvert minutt?

 

Trenger litt mer info for å vite hva som egentlig er årsaken til problemet.

Lenke til kommentar
vannkokeren slår av strømmen i hele leiligheten

Er det hovedsikringen eller jordfeilbryteren som kobler ut?

 

når vi har på vaskemaskinen går strømmen i varmtvannsberederen hvert minutt

Er det kun kursen for varmtvannsberederen som kobler ut? Ligger varmtvannsberederen og vaskemaskinen på samme kurs slik at strømmen på vaskemaskinen også forsvinner hvert minutt?

 

Trenger litt mer info for å vite hva som egentlig er årsaken til problemet.

[/quote/]

 

Det er jordfeilbryteren som kobler ut når vi har vannkokeren på, og bryteren som hører til varmtvannsberederen. Varmtvannsberederen har sin egen bryter. Vaskemaskinen har sin egen bryter, derfor synes jeg det er litt rart at den stopper helt opp når varmtvannsberederen går..

Lenke til kommentar

klag og forlang forbedring.. det går jo ikke ann.

Har selv levd i nesten samme helvete,.... for det er det det blir. Et hverdags helvete. Og skjer det ikke no.. flytt for guds skyld UT!

Ergrer meg over uduglige huseiere altså... men de må få vite om problemet da selvfølgelig. Hvis dem ikke får vite om det kan de jo ikke fikse på det, MEN dem burde jo vite det mener nå jeg. Folk må da for svarte svingende væta å dom leier ut...

sorry kjenner jeg blir ølitt engasjert og småforbanna av sånt.

 

Håper dere finner en løsning på detta altså.

gå sammen og klag så det renner tjukt uttapå ;)

Lenke til kommentar

Det er jordfeilbryteren som kobler ut når vi har vannkokeren på, og bryteren som hører til varmtvannsberederen. Varmtvannsberederen har sin egen bryter. Vaskemaskinen har sin egen bryter, derfor synes jeg det er litt rart at den stopper helt opp når varmtvannsberederen går..

 

Ut ifra det du skriver her så har dere en jordfeil på vannkokeren. Dvs. at jordfeilbryteren kobler ut slik den skal. Grunnen til at dette skjer er at dere ikke skal på støt hvis dere skulle ta borti vannkokeren. Er vannkokeren gammel er det bare til å kaste den, er den innenfor reklamasjonsfrist, lever den tilbake der dere har kjøpt den og be om å få den reparert.

 

Det med at kursen for varmtvannsberederen kobler ut virker litt merkelig. Er vaskemaskinen deres plassert der det er meningen den skal stå? Har dere evt. mulighet til å koble vaskemaskinen til en annen stikkontakt? Vanligvis skal det være en egen kurs som kun forsyner varmtvannsberederen, og en egen kurs til vaskemaskin/tørketrommel. Hos dere virker det som om vaskemaskinen er koblet til samme kurs som varmtvannsberederen står på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...