Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan "bli kvitt" en moped på papiret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, dette er saken:

For ca. 10 år siden kjøpte jeg meg en moped (Honda MB-5 for de som måtte lure), og den varte vel ca. 6 måneder før den var skrudd ihjel og ble stående.

Det ble gjort et par tapre forsøk på å fikse den, men det gikk heller dårlig så den forble stående ute på gårdsplassen.

Tiden gikk, dager, uker, måneder, år. Skiltet datt av, ble hivd i en eske et eller annet sted.

Lillebroren min brukte den som klatrestativ, vognkortet forsvant.

Så da, etter et par år ble naboen min i riktig aldersgruppe for mopedkjøring, de ville prøve å fikse den og kjøpte greia for 500 kroner.

Flott tenkte jeg, kvitt faenskapet. Papirer ble aldri fylt ut, det fikk vi ta når de hadde fikset den og det var tid for å få den på veien. Skjedde aldri. De klarte ikke fikse den. Ble stående enda lenger på gårdsplassen, denne gangen naboens.

De solgte den til en annen som delemoped etter et par år.

Jeg får fortsatt regning for veiavgift. Pengene (350kr) er ikke så utrolig viktig, men det begynner å irritere meg at jeg har et kjøretøy registrert på meg som jeg ikke har i virkeligheten.

Spørsmålet mitt er:

Hvordan blir jeg kvitt registreringen? Jeg har ikke skiltet, vognkortet eller den fysiske mopeden.

Vil tro vegvesenet trenger 'noe' for at jeg skal bli kvitt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAHA... du sitter skikkelig i smørja? HAHA igjen. Var litt morsomt. Du sitter liksom å betaler på noe som ikke "finnes". Og blir tilsynelatende ikke kvitt der i og med at det ikke er noe å bli kvitt :)

Det som virkelig setter deg i saksa er at du ikke kan fremskaffe denne mopeden lengre, iom at personen som skulle fikse og kjøpe den har solgt den videre.

Løsningen blir vel at du MÅ prøve å finne det skiltet, og så levere det inn. Uten det tror jeg du sitter godt i det og en gigantisk papirmølle hvor forsikringspersoner osv kommer å banker på døra di for å undersøke og stuff... dunno.

Beste tipset: ring vegvesenet og sett dem inn i saken, og se om dere finner en løsning. Finnes alltid en "har rotavekk alt" hukk på et eller annet skjema.

Skrevet

Jeg ville også tatt en telefon til statens vegvesen og forklart situasjonen. Burde kunne få noe hjelp der.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan blir jeg kvitt registreringen? Jeg har ikke skiltet, vognkortet eller den fysiske mopeden.

Vil tro vegvesenet trenger 'noe' for at jeg skal bli kvitt dette?

Du må dra til politiet å hente tapsmelding på skiltet, fyller du den ut, så drar du på vegvesenet å får den avregistrert. Trenger ikke noe papirer så lenge den står i ditt navn og du har legitimasjon med. De bare søker den opp å får den fjerna :)

Skrevet
Uten det tror jeg du sitter godt i det og en gigantisk papirmølle hvor forsikringspersoner osv kommer å banker på døra di for å undersøke og stuff... dunno.

hvorfor skriver folk på dette forumet så mye svada? Er det liksom noe hjelp å at folk sitter å gjetter uten noen som helst forutsetning for å komme med noe fornuftig?

Fordi trådstarter ikke vet, så vet du automatisk bedre?

Det som skrevet i det siste innlegget der, du må melde skiltet tapt på politistasjonen (er et kort skjema hvor du fyller ut hvordan det ble tapt) så kan du enten sende det inn med kopi av legitimasjon og søknad om å avregistrere eller møte personlig på BT.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...