Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makroøkonomi: Lavere skatt=inflasjon?


Anbefalte innlegg

Hei, sitter her og prøver å få en litt dypere/eller helhets- forståelse for makroøkonomi. Jeg studerer faget på BI, men vil ikke vente til neste forelesning med å spørre. Vi har gått gjennom modell 1, 2 og 3 og har forsåvidt forstått de.

 

Om man endrer skatt, så vil det endre BNP, men kan også øke L, som kan øke skatteinntekter. Men om L ikke øker, vil ikke det føre til at folk får større kjøpekraft, og at prisene øker? Noen av mine medstudenter argumenterer med at det er fremdeles er like mye penger i omløp, men inflasjon er vel kun prisøkning, og har ikke noe med hvor mye penger det er i omløp?

 

Long question short: Vil lavere skatter føre til at folk får mer penger i lommene, dermed økt etterspørsel som vil føre til økte priser i markedet?

 

Om det enda er uklart, så er det fint om du sier i fra :) Er enda ny i dette faget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inflasjon er vel nettopp hvor mye penger som er i omløp. Og prisøkningen er et resultat av inflasjon. Det er slik jeg har forstått det, men nå er ikke jeg økonom.

 

Men noe direkte svar på spørsmålet ditt har jeg ikke dessverre.

Nei, inflasjon er et annet ord for prisøkning :)

 

Hvis folk får mer penger til disp, så øker etterspørselen på varer og tjenester i markedet, som vil føre til inflasjon. Er ikke det logisk da at lavere skatt vil føre til høyere inflasjon?

 

Men jeg tror jeg får svar på dette i neste forelesning. Fordi vi har nettopp begynt å gå inn på hva som skjer om skatt økes eller senkes. Etterspørselen endrer seg som følge, og likevektspunktet flytter seg...

 

Nei, jeg tror ikke at jeg får til å formulere spørsmålet engang hehe.

Lenke til kommentar

Inflasjon er vel nettopp hvor mye penger som er i omløp. Og prisøkningen er et resultat av inflasjon. Det er slik jeg har forstått det, men nå er ikke jeg økonom.

 

Men noe direkte svar på spørsmålet ditt har jeg ikke dessverre.

Nei, inflasjon er et annet ord for prisøkning :)

 

Hvis folk får mer penger til disp, så øker etterspørselen på varer og tjenester i markedet, som vil føre til inflasjon. Er ikke det logisk da at lavere skatt vil føre til høyere inflasjon?

 

Men jeg tror jeg får svar på dette i neste forelesning. Fordi vi har nettopp begynt å gå inn på hva som skjer om skatt økes eller senkes. Etterspørselen endrer seg som følge, og likevektspunktet flytter seg...

 

Nei, jeg tror ikke at jeg får til å formulere spørsmålet engang hehe.

 

 

 

Er du helt sikker på det?

 

Inflasjon er en økning av pengemengden, ikke prisøkning. Altså, inflasjon er økning av pengemengden i forhold til antall varer og tjenester som er i omløp.

 

Jeg er heller ingen økonom så vil ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg vil ikke gå så langt å si at lavere skatt fører til inflasjon ettersom markedet er veldig nøye observert.

Endret av MortenStenb
Lenke til kommentar

En grei definisjon på hva inflasjon er: En vedvarende og betydelig økning i samfunnets gj.snittlige priser(måles ofte med KPI, eller KPI-JAE(konsumprisindeks justert for avgifter og energipriser). Inflasjon er prisindeksen sin vekst. Det kommer frem av kvantitetsteorien til Freidman og Scwartz:

 

MV=PY , Der M=basispengemengden, V=pengenes omløpshastighet, P=prisindeks, Y=BNP. På vekstform lyder denne likningen:

 

gP=gM+gV-gY.

 

der gP=inflasjon

 

(Likningen viser at pengemengden har innvirkning på inflasjonen)

 

Ved en økning i pengemengden vil etterspørselen etter pengene bli lavere og pengene får derfor en lavere verdi (kjøpekraften til pengene faller),noe som kommer frem ved en økning i prisnivået(inflasjon) på goder og tjenester.

 

 

Ved en reduskjon i t, vil multiplikatoren i likning Y bli større ved at nevneren blir mindre. Ved å holde alt annet enn skatten konstant vil BNP øke. Ved å se på likningen over ser vi at en positiv vekstrate i Y vil føre til at inflasjonen isolert sett reduseres - Dette henger sammen med at transaksjonsvolumet i økonomien øker under økonomisk vekst.

 

 

Hvis vi holder gV=0, og gY=3%, må pengemengden øke med 3% for at inflasjonen skal holdes konstant(gp=0) osv.

 

Det er dog vanskelig å tenke seg en situasjon der hvor t synker, uten at L øker, for hvis t synker vil flere jobbe, da det kreves mindre arbeid for samme lønn. Sett at t reduseres, L øker, noe som gir en lav arb. ledighet. Dette vil gi en høy lønnsvekst som vil slå ut i en høy inflasjon. (les litt om etterspørelsbestemt inflasjon, da særlig philipskurven)

 

 

Håper dette ga en relativt grei og enkel forklaring på hva inflasjon er og hvordan det fungerer - litt banalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...