Gå til innhold

Flytting av MySQL database + opprette db [Problem løst]


Anbefalte innlegg

Har webserver m/apache/php/mySql kjørende hjemme, men nå har jeg kjøpt et domene og serverplass. Tenkte å flytte disse tjeneste over på den nye serverplassen og har noen spm. ang. det.

 

1. Jeg må vel opprette en database på serveren som har det samme navnet som den jeg har hjemme ?

- Når jeg gjør det så får jeg beskjed om at databasen allerede eksisterer, selv om det ikke ligger noen databaser i MySQL i det hele tatt. Merkelig. Noe jeg gjør galt ? Klarer å lage andre databaser, men det virker som om jeg ikke får opprettet databaser som inneholder navnet 'forum' av en eller annen grunn.

 

2. Må vel ha samme brukernavn/passord på databasen på den nye serveren som jeg har hjemme ? Eller event. bytte i config-fila...

 

3. Noe annet som er viktig å passe på ? (Bortsett fra backup/restore av databasen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel ett eller annet sted en config-fil som inneholder noe så fint som :


$sql_server = "localhost";

$sql_user = "brukernavn";

$sql_pass = "passord";

$sql_db = "minDatabase";

 

 

I de aller fleste ferdiglagde script er det i hvertfall slik.

 

Da er det bare å endre variablene i config-fila, og bruke f.eks. programmet mysqldump for å lage en backup....

Lenke til kommentar

Har opprettet en ny database og satt dette navnet inn i config.php sammen med riktig brukernavn og passord.

 

Har tatt backup av databasen her hjemme og lastet den opp via

PhpMyAdmin. So far so good. Alt ser ut til å ha gått riktig for seg med opplastningen av databasen.

 

MEN når jeg skal besøke siden så får jeg "Critical Error - Could not connect to the database"

Noe sier meg at MySQL ikke er oppe og går som det burde... Noen idèer om hva som kan være feil ?

Lenke til kommentar
"Critical Error - Could not connect to the database"

Dette er en custom feilmelding som ikke forteller noe som helst om hvorfor den ikke kunne koble til databasen

 

Hvis du går igjennom filen din og gjør så den skriver ut selve feilen så har vi mere å gå etter.

 

Skal jeg gjette så er det hostname eller user/pass som er feil satt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...