Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

4gb ram, windows viser 2, cpu-z viser 4 :ermm:


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har litt problemer med ramen min. Windows vil kun vise 2gb ram, men hvis jeg starter cpu-z står det at jeg har 4gb og jeg skjønner ikke hvorfor. Har prøvd med kun en minnebrikke i alle minneslotene, men maskinen vil kun starte hvis minnebrikka står i den oransje sloten helt til høyre. står den i noen andre vil ikke maskinen starte opp. Det er samme hvem av brikkene jeg bruker. Noen som kan hjelpe meg? :ermm:

 

Har lagt ved et bilde der jeg har cpu-z, ytelses greiene til windows oppgave behandling og ccleaner oppe.

 

Speccs:

Cpu: Intel Core [email protected] ghz

Ram: Corsair Dominator 4GB(2x2gb) DDR3 1600MHz

MB: Asus p6t SE

Gpu: Gainward GeForce 260GTX 896mb GS

OS: Windows 7 home premium 64bit

 

Edit: Gikk på system information i bios nå, der sto det at usable size var på 2gb. Vil dette da si at det antakelig er hk som er feilen? Har forsøkt alle mulige forskjellige plasseringer av minnebrikkene og det har ikke noe å si hvem av dem jeg bruker. Hvis jeg prøver å starte opp med kun 2gb minne satt inn så må den stå i den oransje slotten helt til høyre for å starte, ser ikke ut til at noen av de andre oransje slotsa fungerer.

 

Isåfall blir det til at jeg sender det inn til amentio og ber om et annet hovedkort, siden det her er det andre p6t se hovedkortet jeg har fått fra amentio siden det første var defekt. Noen som har forslag til et annet hk i samme prisklasse som overklokker bra?

post-131319-1266727347,229_thumb.jpg

Endret av henrikw92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som først slår meg er at windows alltid vil vise tilgjengelig allokert RAM for OSet, altså hva det faktisk kan bruke, mens CPU-Z kanskje viser fysisk installert minne (dette er en anntagelse).

 

Har du 64bit eller 32bit OS? Hvis du bruker 32bit OS og du også har et (eller flere) skjermkort med mye minne så vil disse spise opp mye av de maks 4GB minneadressene du kan allokere under 32bit, og dermed sitter windows igjen med mye mindre å faktisk kunne bruke. Jeg hadde en lignende situasjon med 2stk 768MB 8800GTX skjermkort i SLI på et 32bit XP OS - da var det ikke mye tilgjengelig for windows.

 

Det er ihverfall første tanke som slår meg, men det er umulig å si om dette stemmer ved mindre du kan fortelle oss om du bruker 32/64 bit OS og hvor mye RAM du har på skjermkort(ene) i maskinen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det som først slår meg er at windows alltid vil vise tilgjengelig allokert RAM for OSet, altså hva det faktisk kan bruke, mens CPU-Z kanskje viser fysisk installert minne (dette er en anntagelse).

 

Har du 64bit eller 32bit OS? Hvis du bruker 32bit OS og du også har et (eller flere) skjermkort med mye minne så vil disse spise opp mye av de maks 4GB minneadressene du kan allokere under 32bit, og dermed sitter windows igjen med mye mindre å faktisk kunne bruke. Jeg hadde en lignende situasjon med 2stk 768MB 8800GTX skjermkort i SLI på et 32bit XP OS - da var det ikke mye tilgjengelig for windows.

 

Det er ihverfall første tanke som slår meg, men det er umulig å si om dette stemmer ved mindre du kan fortelle oss om du bruker 32/64 bit OS og hvor mye RAM du har på skjermkort(ene) i maskinen.

 

-Stigma

 

Står allerede i hovedpost, under speccs.

 

Speccs:

Cpu: Intel Core [email protected] ghz

Ram: Corsair Dominator 4GB(2x2gb) DDR3 1600MHz

MB: Asus p6t SE

Gpu: Gainward GeForce 260GTX 896mb GS

OS: Windows 7 home premium 64bit

Lenke til kommentar

Hei

 

Har litt problemer med ramen min. Windows vil kun vise 2gb ram, men hvis jeg starter cpu-z står det at jeg har 4gb og jeg skjønner ikke hvorfor. Har prøvd med kun en minnebrikke i alle minneslotene, men maskinen vil kun starte hvis minnebrikka står i den oransje sloten helt til høyre. står den i noen andre vil ikke maskinen starte opp. Det er samme hvem av brikkene jeg bruker. Noen som kan hjelpe meg? :ermm:

 

Har lagt ved et bilde der jeg har cpu-z, ytelses greiene til windows oppgave behandling og ccleaner oppe.

 

Speccs:

Cpu: Intel Core [email protected] ghz

Ram: Corsair Dominator 4GB(2x2gb) DDR3 1600MHz

MB: Asus p6t SE

Gpu: Gainward GeForce 260GTX 896mb GS

OS: Windows 7 home premium 64bit

Er kansje på tynn is her men likevel:

Alt1

Du har ett hovedkort som støter 3 kanals DDR3 minne. Disse ”minne pakkene” selges i ”3/6pakninger”. De kan feks. Ikke brukes på ett ordinært ”dual channel” hovedkort.

Tror du må ha en slik minne pakke for å utnytte all rammen din.

 

Alt.2

Sett begge minnebrikkene i oransje slotter, og start fra høyre.

Lenke til kommentar

post-203373-1266743090,8124_thumb.jpg

 

Vet hvor minnebrikkene skal stå, men kan ikke sette de i de oransje slotsa som vist på bildet, for da vil ikke maskinen boote. Er nødt til å ha en minnebrikke i den oransje sloten helt til høyre. Eneste sloten som pcn vil boote med. Og det fungerte fint slik som dem står nå, helt til for et par dager siden da windows plutselig viste bare 2gb. Mistenker at det er noe feil på hovedkortet, men er jo litt rart at cpu-z viser 4 gb ram hvis det hadde vært noe galt med minneslotsa?

Lenke til kommentar

Hei

 

Har litt problemer med ramen min. Windows vil kun vise 2gb ram, men hvis jeg starter cpu-z står det at jeg har 4gb og jeg skjønner ikke hvorfor. Har prøvd med kun en minnebrikke i alle minneslotene, men maskinen vil kun starte hvis minnebrikka står i den oransje sloten helt til høyre. står den i noen andre vil ikke maskinen starte opp. Det er samme hvem av brikkene jeg bruker. Noen som kan hjelpe meg? :ermm:

 

Har lagt ved et bilde der jeg har cpu-z, ytelses greiene til windows oppgave behandling og ccleaner oppe.

 

Speccs:

Cpu: Intel Core [email protected] ghz

Ram: Corsair Dominator 4GB(2x2gb) DDR3 1600MHz

MB: Asus p6t SE

Gpu: Gainward GeForce 260GTX 896mb GS

OS: Windows 7 home premium 64bit

Er kansje på tynn is her men likevel:

Alt1

Du har ett hovedkort som støter 3 kanals DDR3 minne. Disse ”minne pakkene” selges i ”3/6pakninger”. De kan feks. Ikke brukes på ett ordinært ”dual channel” hovedkort.

Tror du må ha en slik minne pakke for å utnytte all rammen din.

 

Alt.2

Sett begge minnebrikkene i oransje slotter, og start fra høyre.

 

Hvis det hadde vært alt 1 så hadde det jo ikke fungert for en uke siden, men det gjorde det. er bare nå det har slutta å funke.

 

Og minnebrikkene står ofc i oransje slots,den til høyre og den i midten. Eneste plasseringen som fungerer.

Lenke til kommentar

Hvis det er det samme hvilke av minnebrikkene du i sloten du greier og "boote" med, så ligger nok feilen i "minnehåndteringen" på hovedkortet vil jeg absolutt tro.

 

det jeg er redd for. Forbanna kjipt å plukke fra hverandre hele pcn for å sende tilbake hk og så vente en uke eller 2 på å få ett nytt. Hvis amentio finner feil på det vel å merke. Blir andre gang jeg sender inn et p6t se kort siden jeg kjøpte pcn i desember :S Første hk'et jeg fikk var defekt og ville ikke engang boote, og nå det her...

 

Men hvis ingen andre har noen forslag til hva som er feil, så må jeg nok ta en tlf til amentio i løpet av uka.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Hvis det er det samme hvilke av minnebrikkene du i sloten du greier og "boote" med, så ligger nok feilen i "minnehåndteringen" på hovedkortet vil jeg absolutt tro.

 

det jeg er redd for. Forbanna kjipt å plukke fra hverandre hele pcn for å sende tilbake hk og så vente en uke eller 2 på å få ett nytt. Hvis amentio finner feil på det vel å merke. Blir andre gang jeg sender inn et p6t se kort siden jeg kjøpte pcn i desember :S Første hk'et jeg fikk var defekt og ville ikke engang boote, og nå det her...

 

Men hvis ingen andre har noen forslag til hva som er feil, så må jeg nok ta en tlf til amentio i løpet av uka.

 

 

 

Er nok HKet som det er no feil med. Har samme problemet med akkurat samme HK og CPU. Har 3x2GB DDR 1333MHz. Får bare opp 2GB i bios når alle 3 brikkene står i 3-kanals (slot 2-4-6 altså).

 

Søk etter "ASUS P6T ram isssue" på google og se hvor mye du får opp... det kryyyyr med folk som sliter med det her. Skal ringe Komplett i morra, for nå er jeg drittlei. Dem bør gi meg et nytt HK for det her. Kjøpte tilogmed ny ram fra dem fordi det ble anbefalt (hadde ram som kjørte 2000MHz). Så klart dukket det samme problemet opp med ny ram.

 

 

 

Så ikke før nå at posten var skrevet for lenge siden. Åssen gikk det? Du fikk nytt og det funka?

Lenke til kommentar

Hvis det er det samme hvilke av minnebrikkene du i sloten du greier og "boote" med, så ligger nok feilen i "minnehåndteringen" på hovedkortet vil jeg absolutt tro.

 

det jeg er redd for. Forbanna kjipt å plukke fra hverandre hele pcn for å sende tilbake hk og så vente en uke eller 2 på å få ett nytt. Hvis amentio finner feil på det vel å merke. Blir andre gang jeg sender inn et p6t se kort siden jeg kjøpte pcn i desember :S Første hk'et jeg fikk var defekt og ville ikke engang boote, og nå det her...

 

Men hvis ingen andre har noen forslag til hva som er feil, så må jeg nok ta en tlf til amentio i løpet av uka.

 

 

 

Er nok HKet som det er no feil med. Har samme problemet med akkurat samme HK og CPU. Har 3x2GB DDR 1333MHz. Får bare opp 2GB i bios når alle 3 brikkene står i 3-kanals (slot 2-4-6 altså).

 

Søk etter "ASUS P6T ram isssue" på google og se hvor mye du får opp... det kryyyyr med folk som sliter med det her. Skal ringe Komplett i morra, for nå er jeg drittlei. Dem bør gi meg et nytt HK for det her. Kjøpte tilogmed ny ram fra dem fordi det ble anbefalt (hadde ram som kjørte 2000MHz). Så klart dukket det samme problemet opp med ny ram.

 

 

 

Så ikke før nå at posten var skrevet for lenge siden. Åssen gikk det? Du fikk nytt og det funka?

 

Fikk aldri nytt, fordi jeg fant ut hva feilen var. Var bøyde pins i prosessorsokkelen i hovedkortet. Og siden jeg hadde brukt hovedkortet i over en mnd så gjelder ikke slike feil på garantien siden det kunne ha vært jeg som gjorde det når jeg satt inn prosessor. Irriterende at jeg ikke sjekka det når jeg fikk hovedkortet. Hvis ikke du finner ut av det, så ta fra hverandre pcn og sjekk at ingen av pinsa i sokkelen på hovedkortet er bøyd. Hvis de er det er det sannsynligvis det som er problemet.

 

Jeg tok mot til meg og bøyde tilbake pinsa så godt jeg kunne med en pinsett, noe som fikk de 2 ram slotene på høyre side til å fungere, så nå får jeg ihvertfall opp 4gb med minne.

 

Er ikke sikkert du år noe på garantien for det heller, siden du har brukt hovedkortet osv. Jeg sendte mail til amentio om det, men beskjeden jeg fikk var at siden jeg allerede hadde brukt hovedkortet så tok ikke asus imot hovedkort med bøyde pins.

 

Bøyde pins er tydligvis et problem med p6t se kortene etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Nei, fydda! Ga jo 1800kr for det hovedkortet. Men saken er at det har vært sånn helt siden det var nytt. Helt siden første gangen jeg starta opp pcen. Har bare vært litt sløv med å faktisk finne ut hva det var. Åssen jeg kan ha fått bøyd noen av pinnene kan jeg ikke fatte. Har bygd pcer de siste 10-15åra og har alltid vært forsiktig.

 

Det er jo så styggmange som har dette problemet, åssen kan dem skylde på brukerfeil? Kan ikke være tilfeldig at det kryr av folk som har akkurat det samme problemet, hele gjengen. Greit nok at det går ann å være uheldig og gjøre no sånt, men hva er sjansen for at alle bøyer samme pins, på samme sted og får akkurat samme problemet :hmm:

 

25s4nx2.jpg

 

For å være ærlig så ser ikke jeg noen bøyde pins der. En kar som posta bilde på et forum. Er jo helt utrolig knøttlite. Kommer sikkert til å bøye 10 andre hvis jeg prøver meg på no.

Endret av Slettet-hCbNt6w4Pq
Lenke til kommentar

Nei, fydda! Ga jo 1800kr for det hovedkortet. Men saken er at det har vært sånn helt siden det var nytt. Helt siden første gangen jeg starta opp pcen. Har bare vært litt sløv med å faktisk finne ut hva det var. Åssen jeg kan ha fått bøyd noen av pinnene kan jeg ikke fatte. Har bygd pcer de siste 10-15åra og har alltid vært forsiktig.

 

Det er jo så styggmange som har dette problemet, åssen kan dem skylde på brukerfeil? Kan ikke være tilfeldig at det kryr av folk som har akkurat det samme problemet, hele gjengen. Greit nok at det går ann å være uheldig og gjøre no sånt, men hva er sjansen for at alle bøyer samme pins, på samme sted og får akkurat samme problemet :hmm:

 

25s4nx2.jpg

 

For å være ærlig så ser ikke jeg noen bøyde pins der. En kar som posta bilde på et forum. Er jo helt utrolig knøttlite. Kommer sikkert til å bøye 10 andre hvis jeg prøver meg på no.

 

Fant ihvertfall bøyde pins i mitt hk, og det var ganske lett å se, siden de sto motsatt vei av alle andre.. Har bare snakka med amentio på mail om det, men vurderer å ringe asus og høre om det i det hele tatt er mulig å få ett nytt kort. Forbanna kjipt hvis jeg finner ut at jeg skal hive inn ett 6gb kit istedet (noe jeg burde gjort første gangen..) eller hvis jeg skal oppgradere til mer ram, for den ene ram sloten fungerer jo ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...