Gå til innhold

Materiale med resistans


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle likt å vist om noen vet om et materiale, fortrinnsvis et metall, som har en ressistans på ca 20KOhm/meter? jeg har tenkt å skaffe en plate av dette og lage et multitouch instrument. Det mest ideelle ville vært et metall som oppfører seg omtrent som stål/blikk/kobber, men hvis det finnes noe annet, for eksempel plast så funker det og.

På forhånd takk! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg skulle likt å vist om noen vet om et materiale, fortrinnsvis et metall, som har en ressistans på ca 20KOhm/meter? jeg har tenkt å skaffe en plate av dette og lage et multitouch instrument. Det mest ideelle ville vært et metall som oppfører seg omtrent som stål/blikk/kobber, men hvis det finnes noe annet, for eksempel plast så funker det og.

På forhånd takk! =)

 

 

hva med dobbel antall meter så får du 20ohm med silisium.

 

http://www.snl.no/resistivitet/elektrisitetsl%C3%A6re

Lenke til kommentar

hva slags multitouch instrument er det snakk om? litt mer info så kanskje det er lettere å komme med forslag... hvilken touch løsning har du tenkt å bruke?

Okay, skjønner det er litt dårlig forklart: Det jeg vil lage er en multitouch overflate, noe ala det som er på iphone. Har tenkt en del og kommet fram til at dent enkleste er å tracke hver finger individuelt, ved at man har en hanske på seg, hvor hver finger har en leder, og så setter man fingrene ned på et materiale med resistans. så kan man måle motstanden mellom den ene enden av materialet og hver finger for å finne plaseringen til fingrene. Dette krever selvfølgelig at man har et materiale som har denne egenskapen. Jeg har feks tenkt at det kanskje går an å oksidere ett metall slik at det får andre egenskaper på overflaten?

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal få det til.

Lenke til kommentar

Resistansen i et materiale er jo avhengig av tverrsnittet.

Stort tversnitt = lav resistans

Lite tversnitt = høy resistans

 

Det går derfor ikke an å si at du vil ha et materiale med resistans 20KOhm/meter. I praksis så kan alle metaller være 20KOhm/meter, avhengig av tverrsnitt.

 

Og som Zalo Ultra nevner, det finnes flust av resistive og kapasitive touchplater på eBay for en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...