Gå til innhold

Bygge PC (Spill / 3D / Videoredigering) 20k


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å bygge en PC som skal brukes til spilling (må kunne takle det meste), 3D-arbeid (3D Studio Max 2010, ZBrush), samt bilde- og videoredigering (Photoshop, After Effects). Jeg har tenkt å bruke rundt 20.000 kroner totalt (inkludert skjerm, mus, tastatur, OS). Går det et par tusen over det, er det greit. Jeg ønsker altså en kraftig maskin.

 

Etter å ha veid mye for og mot, har jeg som sagt bestemt meg for å bygge PCen selv. Det blir første gang jeg bygger en PC, så jeg driver grundig research på alt fra hvordan man bygger, til hvilke deler som passer sammen, osv. Når det i tillegg er snakk om slik sum penger som går inn i prosjektet, ønsker jeg naturligvis å ta alle forhåndsregler.

 

Jeg har sett meg ut noen deler som jeg ønsker, men jeg lurer fremdeles på en del ting.

 

Her er listen så langt:

 

[Edit: Oppdatert liste]

 

Kabinett (1299,- Dustin Home):

Cooler Master Storm Sniper Black Edition Mesh Version

 

Hovedkort (2197,- Datakjeden):

Gigabyte GA-X58A-UD5, X58, Socket-1366

 

Prosessor (2375,- Netshop):

Intel Core i7 920 2,66Ghz d0 - stepping

 

Minne (1749,- Netshop):

OCZ DDR3 6 GB Platinum LV Triple Channel

 

Skjermkort (3195,- Netshop):

XFX Radeon 5870 1GB GDDR5

 

SSD (3495,- Netshop):

Intel 160GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2

 

HDD (2x 849,- Dustin Home):

2x Western Digital Caviar Black 1 TB SATA 6Gb/s

 

Strømforsyning (1395,- Netshop):

Corsair HX850W

 

Optisk drev (675,- Netshop):

LITEON Blu-ray Spiller SATA RTL Sort

 

Operativsystem (825,- Netshop):

Windows 7 Home Premium 64-bit

 

Tastatur (675,- Netshop):

Logitech G15

 

Mus (295,- Netshop):

Logitech MX518

 

Skjerm (2995,- Netshop):

ASUS 26"Wide LCD VW266H 1920x1200

 

Antistatisk armlenke (115,- Netshop):

1,9m kabel med plastklype, BW-106BL-L4

 

Vifte (199,- Netshop):

SilenX vifte, iXtrema PRO IXP-74-14

 

 

Totalt:

23.182,- (pluss frakt)

 

 

 

Passer alt sammen?

Er det forbedringspotensiale eller åpenbare feil i oppsettet?

Er det nødvendig med lydkort og CPU-kjøler i mitt oppsett?

Er skjermen god, eller anbefales en annen?

Har jeg glemt noe?

 

 

Setter veldig stor pris på all innsikt dere kan komme med :)

Endret av Ryunohige
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde egentlig tenkt å linke til en annen tråd om pc'er for videoredigering, her er ett par:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1201699&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1019932&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1142946&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1126520&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1002564&hl=

 

selvom endel av hardwaren er utdatert nå, så er rådene og tipsene generelt i disse trådene veldig bra, det er mange som har uttalt seg som kan både hardware og video/3d redigering/rendering

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Du har satt op et kraftig system som skal takle det meste. Hadde du sagt ren gamingPC ville ikke X58 baserte systemer vært anbefalt men her er det helt på sin plass. Derimot har du valgt et veldig kostbart GA-UD7, er det spesielle funksjoner du får på dette som rimeligere kort på samme socket ikke har? Grunnen til at jeg spør (og uten at jeg har sjekket kortet opp) er at ytelsesmessig er det ingen forskjell mellom kort på samme brikkesett, men du kan betale mer for flere funksjoner. Så hvis det er hovedkort med samme funksjoner til en rimeligere pris er anbefalingen å velge det rimeligste. Tilsvarende, om det er funksjoner på kortet du ikke trenger velger du et rimeligere uten de funksjonene. Det som er greit å få med seg er USB3.0 og SATA3, dette har alle GA kort merket A i navnet om jeg ikke husker feil.

 

Det samme gjelder strengt tatt for minne også, men da i forhold til klokkehastighet. Om du ikke skal overklokke vil ikke ytelsesøkningen fra 1333 til 1600 MHz være verdt ekstra investering. Artikkel hos Tomshardware Velg lavere pris om du vet at du skal klokke.

 

Lydkort er noe mange dropper å kjøpe ekstra da lydkvaliteten på integrerte løsninger er mer enn bra nok for vanlig spilling og generell bruk. Headsettet spiller større rolle : )

 

En bedre kjøler som den du har valgt vil gi bedre kjøling med mindre støy, om V8 er den beste er jeg ikke sikker på . Lekker å se på er den jo. Sjekk testavdelng hos på hw.no de har testet kjølere i det siste.

Lenke til kommentar
ta en titt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1201699&hl=

en tråd for videoredigering og 3d...

 

Takk for linken :) Selv om den ikke svarte helt på spørsmålene mine, var det mye annen nyttig informasjon å finne der.

 

Du har satt op et kraftig system som skal takle det meste. Hadde du sagt ren gamingPC ville ikke X58 baserte systemer vært anbefalt men her er det helt på sin plass. Derimot har du valgt et veldig kostbart GA-UD7, er det spesielle funksjoner du får på dette som rimeligere kort på samme socket ikke har? Grunnen til at jeg spør (og uten at jeg har sjekket kortet opp) er at ytelsesmessig er det ingen forskjell mellom kort på samme brikkesett, men du kan betale mer for flere funksjoner. Så hvis det er hovedkort med samme funksjoner til en rimeligere pris er anbefalingen å velge det rimeligste. Tilsvarende, om det er funksjoner på kortet du ikke trenger velger du et rimeligere uten de funksjonene. Det som er greit å få med seg er USB3.0 og SATA3, dette har alle GA kort merket A i navnet om jeg ikke husker feil.

 

Det samme gjelder strengt tatt for minne også, men da i forhold til klokkehastighet. Om du ikke skal overklokke vil ikke ytelsesøkningen fra 1333 til 1600 MHz være verdt ekstra investering. Artikkel hos Tomshardware Velg lavere pris om du vet at du skal klokke.

 

Lydkort er noe mange dropper å kjøpe ekstra da lydkvaliteten på integrerte løsninger er mer enn bra nok for vanlig spilling og generell bruk. Headsettet spiller større rolle : )

 

En bedre kjøler som den du har valgt vil gi bedre kjøling med mindre støy, om V8 er den beste er jeg ikke sikker på . Lekker å se på er den jo. Sjekk testavdelng hos på hw.no de har testet kjølere i det siste.

 

Tusen takk for et veldig informativt svar! :)

 

Vil dette være et mer fornuftig valg?

 

Hovedkort (1649,- Komplett):

Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58

 

Minne (1325,- Netshop):

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1333MHz

 

Det står at dette minnet er PC3-10666, mens hovedkortet over støtter PC3-10600, er dette noe problem?

 

Minnet jeg hadde valgt i utgangspunktet er forresten PC3-12600 når jeg ser nøyere på beskrivelsen, noe som hverken det første eller andre hovedkortet jeg har valgt ser ut til å støtte.

 

Har jeg misforstått noe, eller bør jeg lete etter et annet minnesett?

Lenke til kommentar
Hadde du sagt ren gamingPC ville ikke X58 baserte systemer vært anbefalt.

 

Med tanke på at X serien er basert på entusiaster, deriblandt gamere, lurer jeg virkelig på denne kommentaren.. For casual gaming, greit, da kunne P55 vært bedre, men for en entusiast, ville jeg annbefalt X58 på det sterkeste, selv om det var kunn til gaming.

 

Grunnen til at jeg spør (og uten at jeg har sjekket kortet opp) er at ytelsesmessig er det ingen forskjell mellom kort på samme brikkesett.

 

Stusser også på denne kommentaren, med tanke på at de billigere kortene som regel ikke har like mye båndbreddekapasitet o.l.

 

PS: Hvis du skal kjøre V8 på 1366 socketen, må du legge med en bracket, eller så får du ikke festet den..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hovedkort (1649,- Komplett):

Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58

UD3 og Asus P6T SE er begge helt greie kort.

 

Minne (1325,- Netshop):

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1333MHz

Gå for OCZ 1600 platinium'en, prisforskjellen er ikke allverden. (Så kan du klokke maskinen litt en dag om du skulle få lyst).

 

Hadde du sagt ren gamingPC ville ikke X58 baserte systemer vært anbefalt.

 

Med tanke på at X serien er basert på entusiaster, deriblandt gamere, lurer jeg virkelig på denne kommentaren.. For casual gaming, greit, da kunne P55 vært bedre, men for en entusiast, ville jeg annbefalt X58 på det sterkeste, selv om det var kunn til gaming.

 

P55 (1156) gir mer for penga på stock (de yter omtrent likt), men dersom du klokker derimot...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gå for OCZ 1600 platinium'en, prisforskjellen er ikke allverden. (Så kan du klokke maskinen litt en dag om du skulle få lyst).

 

Tror jeg går for disse da:

 

Hovedkort (1995,- Netshop):

Gigabyte GA-X58-UD5, X58, Socket-1366

 

Minne (1749,- Netshop):

OCZ DDR3 6 GB Platinum LV Triple Channel

 

(Begge PC3-12800, så da føler jeg meg trygg på at de skal passe sammen)

 

 

PS: Hvis du skal kjøre V8 på 1366 socketen, må du legge med en bracket, eller så får du ikke festet den..

 

Takk for tipset! Skal se om jeg finner en bracket :) Er det eventuelt andre CPU-kjølere som kan anbefales?

Lenke til kommentar

Leste fort gjennom tråden og har et par kommentarer:

 

1000W PSU er veldig overkill til det oppsettet. Du klarer deg lenge med 600-700W, eventyelt 750 hvis du vurderer Crossfire. Corsairs PSU-er er veldig gode, du kan også vurdere TX-serien hvis du ikke trenger modulære kabler.

 

Trenger du virkelig 160GB SSD? Du får 80GB til halve prisen med omtrent samme ytelse. Vær også obs på at videoredigering fort kan ta mye harddiskplass og 1TB kan fort bli lite.

 

Du kjøper ikke skjermkort til 3000 og skjerm til 1600. Når du har et såpass stort budsjett bør du absolutt kjøpe en bedre skjerm slik at du faktisk kan få utnyttet hardwaren. Nå har jeg ikke fulgt godt med i markedet i det siste, men med et så stort budsjett ville jeg satt av rundt 5000 til skjermen og kjøpt skikkelige saker.

Lenke til kommentar
Om du skal bruke maskinen til videoredigering regner jeg med du vill ha så korrekte farger som mulig, da tror jeg ikke denne skjermen du har kikket på holder mål. Meg kjent så er S-IPS panel baserte skjermer best på dette.

 

Takk for tipset! :)

 

Leste fort gjennom tråden og har et par kommentarer:

 

1000W PSU er veldig overkill til det oppsettet. Du klarer deg lenge med 600-700W, eventyelt 750 hvis du vurderer Crossfire. Corsairs PSU-er er veldig gode, du kan også vurdere TX-serien hvis du ikke trenger modulære kabler.

 

Trenger du virkelig 160GB SSD? Du får 80GB til halve prisen med omtrent samme ytelse. Vær også obs på at videoredigering fort kan ta mye harddiskplass og 1TB kan fort bli lite.

 

Du kjøper ikke skjermkort til 3000 og skjerm til 1600. Når du har et såpass stort budsjett bør du absolutt kjøpe en bedre skjerm slik at du faktisk kan få utnyttet hardwaren. Nå har jeg ikke fulgt godt med i markedet i det siste, men med et så stort budsjett ville jeg satt av rundt 5000 til skjermen og kjøpt skikkelige saker.

 

Veldig fin tilbakemelding! Tror jeg skifter til en Corsair HX850W og 80GB-varianten av SSDen, da får jeg et par tusen til overs å bruke på en bedre skjerm :) Jeg har en 1TB ekstern HDD fra før av, men kanskje jeg skal spandere en ekstra WD Caviar Black 1TB.

 

*Leter etter skjerm ;)*

Lenke til kommentar

Foereaper:

"Stusser også på denne kommentaren, med tanke på at de billigere kortene som regel ikke har like mye båndbreddekapasitet o.l."

 

Du får bare stusse, beklager at jeg kanskje har svart så knapt at dette ikke var direkte utdypet...

 

Det første først: Om du anbefaler x58 på det sterkeste viser det meg at du ikke har lest et nyansert utvalg av artikler om prosessorer, brikkesett, overklokking og value for money.. (no offence meant : )

 

Uten å linke til hver eneste test og artikkel så har det vist seg veldig ofte at x58 -brikkesettet tygger alt mulig: det har høy ytelse på det aller meste og er suveren til arbeidsstasjonoppsett. Det er suverent om du skal blodklokke. Men med noen bakdeler, stort sett dyrere komponenter og totalpris på system samt høyere strømforbruk.

 

For gamerrigger vil socket 1156 og i5/i7 gi samme ytelse som 1366 også under overklokking som en vanlig klokker vil prøve på, men 1366 har gjerne et høyere tak. Tilsvarende vil et AMD firekjerne oppsett i gamersammenheng gi høyere ytelse enn core i7 på 1366 til en lavere pris, men faller etter under arbeidsstasjonsbruk.

 

Standarden for X58-brikkesettet tilsier automatisk støtte for 1333MHz og opptil 2100+MHz ved overklokking. Det varierer litt mellom de forskjellige hovedkort-modellene , det billigste kortet i prisguiden støtter ifølge den bare 1600MHz ved overklokking. Men da er det andre faktorer som spiller inn, slik som strømstyring på hovedkortet.

 

Standarden for Core-i7 prosessorer støtter derimot bare 1066MHz !! minne merkelig nok. Ved sammenligning av ytelse mot klokkehastighet viste (atter en link til samme artikkel- sikkert 10. gang jeg henviser til denne i diskusjoner som denne) Tomshardware skalering ved forskjellig klokkehastiget og timings. Konklusjonen er at høyere hastighet på minne på X58 ikke har noe for seg om det ikke *skal* overklokkes.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
Hadde du sagt ren gamingPC ville ikke X58 baserte systemer vært anbefalt.

 

Med tanke på at X serien er basert på entusiaster, deriblandt gamere, lurer jeg virkelig på denne kommentaren.. For casual gaming, greit, da kunne P55 vært bedre, men for en entusiast, ville jeg annbefalt X58 på det sterkeste, selv om det var kunn til gaming.

 

X58 er faktisk en dårlig gamingplattform når vi ser på pris/ytelse. Så er man virkelig gaming-entusiast så er både AM3 og 1156 faktisk bedre valg. I spill har man også svært lite effekt av klokkeegenskapene til f.eks i7 920. Den mest omfattende sammenligning som tilfredsstiller en "spillentusiast" er vel gjort av Legion Hardware, som kjørte en skaleringstest (ulike klokkehastigheter) med i7 920 og PII 965 BE sammen med et HD5970 skjermkort og en 2560 x 1600 skjerm. Og for å si det rett ut, et AM3 oppsett til 2 200 kr (CPU + HK) gav samme ytelse som et 1366 oppsett til 3 500 kr. Ja, dette var med klokking også.

Grunnen til at jeg spør (og uten at jeg har sjekket kortet opp) er at ytelsesmessig er det ingen forskjell mellom kort på samme brikkesett.

 

Stusser også på denne kommentaren, med tanke på at de billigere kortene som regel ikke har like mye båndbreddekapasitet o.l.

 

Tester viser i realiteten "null" ytelsesforskjell mellom et hovedkort til 1 600 kr og et til 2 800 kr. Noe som er særdeles logisk så lenge de bygger på samme brikkesettet. Antall PCIe kanaler og fordelingen er så vidt jeg vet identisk hos alle X58 baserte kort, den skal være omtrent 2x x16 + x4 + noen x1. x16 kan splittes slik at man får 3x/4x x8. Men korriger meg gjerne om jeg tar feil.

 

@Trådstarter:

i7 920 er et godt valg når 3D er inne så tungt. Men jeg er enig med Dauemannen, en skjerm til 1 600 kr er regelrett håpløst i denne sammenhengen. Du får S-PVA eller S-IPS skjermer fra ca 3 600 kr og oppover (24 tommer). Dell har innimellom hatt noen svaært fornuftig priset S-IPS skjermer. Pengene du sparer på å velge 750 Watt PSU, rimeligere hovedkort, droppe lydkort velge rimeligere CPU-kjøler (eller droppe ekstra foreløpig), samt sjekke handlelista di andre steder vil fort omtrent ta inn den prisforskjellen. Du kan fort spare en 1 000 lapp om du sjekker hos f.eks Dustin.

 

I tillegg anbefaler jeg utstyr til skjermkalibrering - du får dette i sjiktet 750 - 1 200 kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Og for å si det rett ut, et AM3 oppsett til 2 200 kr (CPU + HK) gav samme ytelse som et 1366 oppsett til 3 500 kr. Ja, dette var med klokking også.

Sannhet med modifikasjoner siden 920'en yter mer. Det er kun spill som venter på GPU'en som vil yte likt, CPU/ram krevende spill (riktignok få av dem) vil gå bedre på en klokka 920.

 

Jeg er forøvrig enig i at IPS panel er å foretrekke om en skal drive mye med bilde/video redigering. Fargene er bedre og en blir ikke fullt så sliten i blikket.

Kalibreringsverktøy ser jeg ikke helt den store nytta med mht video, men det kan jo kanskje være greit at fargene er noenlunde "riktige" fra kilden. Det kan jo uansett kjøpes i ettertid om behovet melder seg.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I denne testen var det heller ikke særlig forskjell på de mer CPU/RAM-krevende spillene. Årsak primært at man kjørte på 2560 x 1600, men om jeg hadde vært "spillentusisast" så hadde jeg uten tvil satset på omtrent den oppløsningen. Og er man ute etter en spill-PC, er det særdeles lite interessant med ytelsen i 3dsmax.

 

Og testresultatene er ingen sannhet med modifikasjoner, gitt forutsetningene forteller de det de forteller. Så kan man helt greitt argumentere med at gitt noe andre forutsetninger så blir resultatet litt annerledes, f.eks som Xbit sin test der de tabbet seg ut med å bruke et AM2+ basert 790GX hovedkort med 2GiB i testen av HD 5870 i CF, eller at man bruker bare 1920 x 1080 som oppløsning. Da klarer man seg dog med rimeligere rigg uansett.

 

Og jeg er langt fra uenig i at en i7 920 vil yte bedre (tildels klart) i de mest CPU/RAM-krevende spill. Men nå tror jeg faktisk ikke spill kommer til primært å være CPU/RAM krevende framover. Med den ekstreme ytelsen som GPU-er ser ut til å få, og at det er særlig renderinga av grafikk som forbedres mye, tror jeg GPU vil bli viktigere og viktigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men nå tror jeg faktisk ikke spill kommer til primært å være CPU/RAM krevende framover. Med den ekstreme ytelsen som GPU-er ser ut til å få, og at det er særlig renderinga av grafikk som forbedres mye, tror jeg GPU vil bli viktigere og viktigere.

I tillegg kan man jo kanskje forvente at NUMA/Physx bibliotekene etterhvert taes i bruk for fysikk i en del tittler, noe som bare vil gjøre tørsten etter GPU enda større.

 

Men nå var det vel nok OT stoff.

 

i7-920 er imidlertid en god renderer så trådstarter vil være fornøyd med den. Den er også en god klokker så om behovet for enda mer kraft blir påtrengende kan nok 1Ghz ekstra ordnes via BIOS settinger. Et godt valg.

Lenke til kommentar
Skjerm (1595,- Netshop):

24’ BenQ G2412HD

(Er denne grei? Andre forslag?)

 

Selv har jeg den skjermen og kan si at jeg er ganske fornøyd. Jeg driver med photoshop på et lavt nivå og ser mye film og spiller. Du vil nok bli fornøyd med skjermen, men med en såpass stort budsjett bør du absolutt sette av mye mer penger til skjermen for det er en billigskjerm og den yter deretter.

 

Det skal nevnes at skjermen er et helvete å kalibrere skikkelig, jeg er fortsatt ikke helt fornøyd. De innebygde forhåndsinnstillingene er søppel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men kan denne skjermen være et solid valg?

Jeg bruker en Eizo SX2462W til foto/video ting, men den er sikkert ganske dyr. Jeg er antagelig litt innhabil på skjermfronten siden jeg kun bruker Eizo, men følgende Eizo's har IPS panel;

 

CG221 (22"), CG232W (23"), CG243W (24"), CG303W (30") samt SX2462W (24").

 

Finner du noen av dem til en akseptabel pris tror jeg du blir fornøyd.

 

Jeg må igjen nevne at det godt kan være billigere skjermer der ute som er like bra, men jeg er ingen ekspert på skjermer så det er vanskelig å anbefale noe annet.

Lenke til kommentar

Eizo er uten tvil av det beste man kan få. Ergonomien er også rå på de fleste Eizo skjermer.

 

Men litt rimeligere er Dell U2410, ca 5 700 kr. Ennå rimeligere er HP LP2475W, ca 4 000 kr. Begge disse skjermene er på listen over anbefalte skjermer for amatørgrafikere hos flatpanels.dk. Ja, de har IPS panel, Dell har vel S-IPS, HP har H-IPS.

 

Sammen med f.eks Eizo FX2431W, også et alternativ rundt kr 8 000. Denne da med S-PVA panel. Nå har vel også Eizo noen rimeligere skjermer med S-PVA panel. Det er forskjeller på S-PVA og S-IPS, men begge paneltypene er bra til denne type bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg fant en liten notis her på paneltyper;

 

TN (Twisted Nematic) Billig, kjapp responstid, dårligere fargereproduksjon, kontrast og innsynsvinkel.

 

VA (Vertical Alignment) Dårligere responstid, men bedre fargereproduksjon og innsynsvinkel enn TN. Kan lide av "colour shift" ved endret innsynsvinkel (samme piksel ser ut til å ha annen farge når innsynsvinkel endres).

 

IPS (In Plane Switching) Dyr. Generelt god fargereproduksjon kontrast og innsynsvinkel. Noe dårligere responstid enn TN, men bedre enn VA.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...