Gå til innhold

Excel, hvordan summere etter navn?


Topper271

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter med konto utskriften fra banken min, ved hvert uttak har jeg skrevet hva det er. F. eks diesel

Hvis jeg bruker funksjonen: =ANTALL.HVIS(E:E;"diesel") får jeg opp hvor mange ganger jeg har kjøpt diesel, men det er den totale summen jeg er ute etter!

Er det noen som vet hvordan man gjør det?

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

=SUMMERHVIS(E:E;"diesel";D:D)

 

Hei

Det var imponerende raskt svart!

Takk, det funket, jeg har pengene i D kollonnen og tekst i E.

Har ikke tenkt på pivot tabeller, er usikker på hvordan de virker. Det optimale ville jo være å kunne skrive tekst i E kollonen for å så få de summert etterpå i forhold til hva det er, Eks diesel, mat osv.

Kan det gjøres i pivot tabeller?

 

Jeg hadde tenkt å gjøre det i formler men ser at det er noe tungvint ja ....

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar

Det optimale ville jo være å kunne skrive tekst i E kollonen for å så få de summert etterpå i forhold til hva det er, Eks diesel, mat osv.

Kan det gjøres i pivot tabeller?

 

 

Jeg fant det ut etter litt knoting.(overskrift på kolonnen)Pivot tabeller er ganske kjekt. Merket meg at det var statiske verdier. Hvis jeg endret en tekst ble det ikke oppdatert så jeg måtte lage ny pivot tabell i det utvalgte område.

 

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar

Hei igjen Jørn

 

Det er en knapp "Oppdater" for pivottabeller, så du trenger ikke lage ny hver gang. Det er også enkelt å lage en liten "oppdater-makro" som gjør dette automatisk når du går inn i arket med tabellen.

 

Ganske kjekt er bare fornavnet. Litt av jobben min er å lage sammendrag av hundretusenvis med linjer data. Det er bare morsomt med slikt verktøy :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...