Gå til innhold

Ny PC til TV-bruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er - kommer du til å spille av masse nedlastet video fra nettet, eller kun bruke helt standardiserte formater slik som filmer fra blueray?

 

Hvis du ikke skal ta ned alt mulig diverse fra nettet så kan du klare deg med en maskin som har støtte for hardware decoding. den kan da avlaste så mye av dekodingen fra CPU at selv en atom prosessor holder. Nvidia sin Ion platform kunne sikkert vært interessant da.

 

Men, om du SKAL laste ned masse video fra nettet, så kan du ikke regne med at du får hardware støtte på særlig mye pr. dags dato. Det betyr at for at du skal kunne kjøre alt av 1080p glatt uansett standarder og formater som brukes (hovedsakelig tenker jeg da på tunge h.264 varianter da det er mest populært) så bør du påberegne deg en prosessor med litt kraft.

 

Sidne det finnes nå veldig god flerkjerne støtte i siste utviklingsutgavene av FFDshow så den mest økonomisk logiske løsningen å kjøpe den billigste tri/quadcoren du finner - hvilket er billige greier. Eksempel:

http://old.prisguide.no/product.php?produc...49&cat_id=5

Antall Ghz på hver kjerne spiller ikke så mye rolle når du kan fordele dekodingen gjevnt over 4 kjerner.

 

en atom basert maskin som brukeren over foreslår vil ihvertfall ikke kunne takle mye HD materiale fra nettet, så det er verdt å tenke på - men det kommer mye ann på hva ditt bruksmønster er altså. hardware dekoding dekker mer og mer, men fremdeles er en sterk CPU den eneste 100% garanterte måten for å kunne kjøre alt på plattformen du lager.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tenker du på flash-video eller lignende? Isåfall samarbeider nvidia og adobe om hardware-akselerasjon i flash.

 

Jeg regner med det er nedlasting og avspilling av vanlig hd-materiale (.mkv) trådstarter spør om. I så fall kan jeg skrive under på 1080p med DTS kjører perfekt, uten noen særlig last på cpu-en. Med CoreAVC installert har jeg ikke funnet en eneste film som ikke kjører glatt på min Asrock Nettopp. Riktignok er det kun .mkv det går i.

 

CoreCodec CoreAVC® 2.0 for Windows is a complete solution for playing high quality HD H.264 videos on your Windows based computer. CoreAVC comes (in part) from the creators of the Matroska MKV Container (.mkv), So you know it's gotta be good!

 

CoreAVC 2.0 fully supports GPU hardware acceleration with NVIDIA CUDA Technology, and works with other compatible NVIDIA Platforms like ION running on Windows XP, Vista, or 7.

 

Link til CoreAVCs hjemmesider

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar

Joda, du kan slippe unna med hardware akselerasjon på mye, men det er fremdeles ikke en 100% løsning for alt.

 

CoreAVC er blandt de løsningene som ligger lengst frempå med dette, men eksempelvis er det ikke mange andre løsninger som tar mastroska containere. Det er riktig som du sier at flash får nå hardware decoding støtte snart. det er en beta ute som du kan bruke som allerede har det (tester det selv, og det fungerer relativt bra).

 

Det er verdt å nevne at matroska ikke er et format, men en container. Som REGEL vil coreAVC takle det meste av h.264 som brukes mest i matroska for HD, men du kan fremdeles risikere å møte på videofiler som du ikke får hardware decoding på, og da sitter du i så tilfelle med ingen alternativer for å spille den av. Det er problemet med hardware decoding - det er enten støtte for filen, eller ikke i det hele tatt.

 

Det det hele koker ned til er hvor mye vekt du ligger i å ha en helt stille maskin i et pent kabinett som er designet for hjemmekinobruk da de fleste slike er basert på å bruke hardware decoding for å komme rundt problemet med at CPUene de bruker ofte er svake. Jeg er enig i at det aller meste av HDmateriale får du støtte for nå om dagen, spesiellt om du bruker coreAVC da de har kommet langt på dette, og støtten blir bedre og bedre, men jeg ville bare gjøre trådstarter obs på at det finnes unntak, og det kan være svært irriterende når du først har investert i en ny maskin for spesifikt å kjøre HDvideoer.

 

Med en sterk CPU å falle tilbake på har du også for tiden ihvertfall litt flere muligheter for avanserte funksjoner slik som det du kan gjøre i FFDshow som å sette på diverse filtre - alt fra mer avanserte deblocking metoder til "film grain" filtre mm. Så langt jeg vet er det ikke noen grunn for at slike ting ikke før eller siden vil kunne gjøres i hardware også, men i praksis er hardware-dekoding løsninger som så langt litt mer basic i funksjonaliteten de har. FFDshow får nok hardware decoding støtte for H.264 på sikt også. Hvor mye vekt du legger på slik ekstrafunksjonalitet er nok veldig individuellt. DU er også et hakk bedre forbredt på evt. nye codec som kommer på banen senere - dog jeg vil tro at hardware støtte for slike ting vil bli utviklet mye fortere for fremtidige formater enn det vi har sett hittil (slik som for h.264 som tok en god stund).

 

Merk også at coreAVC ikke er gratis (men er en god investering til en overkommelig pris).

 

Prismessig så kan du fint lage en maskin med masse rå quadcore CPUkraft som er like billig siden quadcore CPUer er billige nå, men da må du normalt enten bygge selv inn i et HTPC kabinett om du skal ha et pent "stuekabinett". Det, pluss at du vil måtte tåle mer litt mer effektforbruk og dermed evt. noe mer støy. Det blir litt smak og behag - begge har fordeler og ulemper. Så lenge du er klar over dem og tar ditt valg basert på hva som er viktigst for ditt bruk så er ingen av delene "feil" valg.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
takk for gode svar. Regner med å kjøre de "tunge" Blu Ray filene ja. Men så litt på denne her: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....100580%3bfl%3a0

 

vet ikke om det er noe å gå for...? men god lagringsplass ihvertfall.

 

Ion plattformen kan godt annbefales. Den har meget god støtte for hardware decoding (fra hardware-siden) mens den samtidig holder et lavt strømforbruk. Mener hw.no hadde en artikkel om Ion om du vil lese mer om det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er nå sannelig en Ion 330 1.6Ghz i Asrock Nettopp også. I følge anmeldelsene jeg har lest kan den lett overklokkes til 2.1Ghz. Ikke at jeg trenger det med 15-20% cpu-last på alt av 1080p-materiale jeg har matet den med. Jeg valgte den fordi den er lett, liten(!), bruker lite strøm og gjør det den skal.

 

Ser trådstarter så på diskplass som et pluss. Hvis du vil lagre filer på selve mediapc-en, så er nok ikke Asrock Nettopp tingen for deg. Jeg har alt av filmer lagret på en lokal filserver.

 

Disse problemene med å støte på en film som plutselig ikke kan kjøres med hardware-akselerasjon har jeg ikke merket noe til. Tror det når du sier det, men problemet kan umulig være veldig utbredt. Ikke i min stue ihvertfall. Stigma: Har du noen snutter du mener er vanskelig å ha med å gjøre så jeg kan teste?

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar

Veldig ubredt har jeg ikke sagt at det er. Det er det ikke, og situasjonen blir generellt sett bedre og bedre for hardware decoding pga. støtten oppdateres med tid, så før eller siden blir det den helt standard defacto måten å dekode video på generellt. Intill da så er det dog litt kjipt å møte på den lille andelen av videoklippene som du ikke kan spille av i det hele tatt. Hvor viktige disse få klippene er, er helt forsjellig fra person til person, og hvor ofte du bumper borti dem er veldig avhengig av hvor du får materialet ditt fra.

 

Eksempel på noe du ikke kan spille av? oi, litt vanskelig å ta på stående fot siden jeg selv ikke selv er avhengig av hardware decoding og dermed aldri merker til problemer uansett tilformat. det jeg sitter med at kunnskap om hardware støtte i coreavc kan også ha endret seg over de siste månedene (jeg følger bare utviklingen på dette i store trekk). Sist jeg sjekket så er coreAVC basert på Nvidias CUDA, så først av alt så må du ha et Nvidia kort av det viss kaliber. CUDA støtter heller ikke alt enda sist jeg sjekket. Sist jeg researchet dette støttet CUDA kun MPEG4-layer10 slik som h.264, men manglet for eksempel støtte for et layer2 format som Xvid, DivX osv (altså egentlig alle ikke MPEG4-layer 10 codecs pr. def.). Egentlig er støtten fryktelig smal, vi er bare heldig i det at det er mesteparten h.264 som brukes nå for HD, men det er ikke vanskeig å finne HD filmer i Xvid for eksempel, og da ville du nok fått hakking på software decoding på en atom basert CPU selv om det er et langt mer lettdrevent codec enn h.264. Hvis du vil ha et filmklipp for testing må du nesten lete frem et.

 

så som sagt - jeg vil ikke gi inntrykk av at det er noe stort problem, for hardware tar det aller meste nå for tiden HVIS du bruker riktig hardware og decoder med god støtte, men det er verdt å vite om det så du ikke irriterer deg i etterkant. Jeg er ihvertfall den typen som hadde irritert meg på slikt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ett spørsmål: Hvilket operativ-system trenger man til en ny pc? Som sagt tidligere så skal den brukes til å spille av 1080p filer via hdmi til tv. Så er det en stor fordel med Win7 isteden for WinXp? Kan det lagge med WinXp?

 

Alle OS kan du få til å spille av så og si alle formater. Hvis du mener innenfor Windows familien av OS, så er nok Windows7 bedre utrustet bare fordi den har innebygget støtte for mye mer enn Windows XP har. Det sagt så takler windowsXP alt også så lenge du installerer riktig dekoder for den, slik som FFDshow som takler nesten alt av formater.

 

Totalt sett spiller det altså ikke så stor rolle, men etter windows7 ut så er det i min mening ikke særlig grunn lenger til å gå for XP, bortsett fra pris selvfølgelig dersom det er et issue, eller om du av en eller annen grunn har ekstremt lite ram på systemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ikke lest så mye på tråden, men ville legge opp et oppsett, som kanskje kan være interessant å se på :

 

Silvertstone SST-GD04B HTPC Sort kabinett

 

Asus 785G hovedkort

 

AMD Phenom II 545 CPU

 

Kingston 4gb DDR3 Ram

 

500w OCZ PSU

 

WD 500gb HDD

 

DVD brenner

 

Total pris uten OS kommer på 4010,- kr

 

med denne pcen vil du ha store oppgradrings muligheter i senere tid.

Endret av super_1990
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...