Gå til innhold

Nytt hovudkort AM3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal ha meg nytt hovudkort, men nå sitter jeg litt fast.

Jeg skal ha et hovudkort med minimum 2Pci-ex.16 (2.0). DDR3 Støtte osv.

Så kom jeg over et hovudkort jeg vil ha (kjøper på en side som ikke har så mange hk pga jobben) Asus M4A79T Deluxe AM3

På minne: Støttet RAM-teknologi: DDR3 1600(O.C.)/1333/1066

Betyr dette at jeg kan ha DRR3 1600mhz brikker eller er det bare noe jeg kan klokke opp til 1600mhz? Er ikke så gira på og kjøpe 1333mhz brikker:p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har det null og niks reell ytelsesmessig betydning om du har 1333 MHz eller 1600 Mhz brikker. Om man da ikke klokker, slik at minne faktisk begrenser. Og så vidt jeg vet er alle AM3 hovedkort laget for 1333 MHz som standard - er vel det som passer til den innebygde minnekontrolleren i utgangspunktet (hard DRAM settings).

Men så vidt jeg vet kan man sette minnehastighet manuelt i bios - dvs "overklokke" minne på omtrent alt av AM3 hovedkort. Minnet kan klokkes/settes uavhengig av resten.

Skrevet

aha;) får vel bare kjøpe 1333mhz da;)

Har nå et asus hk, am2+ elns med ddr2 og brikkene er PC26400 800mhz, men kjøre på 667mhz, litt lei av det. Brikkene er 2.0V og ramslottene er 1.8V

Men siden jeg skal ha meg et HD5870 til, så vil jeg oppgradere HK litt;)

Så du mener at jeg ikke merker noe om jeg har f.eks 1333mhz - 1600mhz?

Eneste pcen blir brukt til er CoDMW2 gaming, surfing og chatting. Samt film og musikk:p

Skrevet

Nei, du vil ikke merke det, annet enn på syntetiske tester som SiSoft Sandra. Og på ekstremt minneintensive applikasjoner såklart, men tror ikke det er særlig mange som har slike applikasjoner kjørende.

Og du kan fint kjøpe 1600 Mhz brikker, normalt vil de da kjøre på 1333 Mhz om du ikke justerer DRAM hastigheten og eventuelt volt i bios. Og noe minne vil ha spesifikasjoner som gjør at det er trøblete å starte opp med.

Grunnen til at dine brikker i dag kjører på 667 Mhz er at minne er spesifisert for 800 Mhz på 2,0 volt. På 1,8 volt er det fysisk umulig for det minnet å kjøre på 800 Mhz. Mange som har trodd at de skal få masser av Mhz på minne uten å sjekke spesifikasjoner, som f.eks at minne krever 2,15 volt for å kjøre på full hastighet og blir så "deprimerte" når det kjører bare på 667 Mhz.

Skrevet (endret)

hehe, har funnet ut i etter tid at jeg ikke kjørte på 800mhz:p sjekket volten på ram'en og på hk'et, så fann jeg ut at jeg manglet 0.2V har lett etter plasser og stille på det, men til ingen nytte, så derfor kjøper jeg meg ny ram og hk, itellegg er det litt outoffdate det jeg har. Vurderte og vente til nye i7, men fann ut at jeg ikke har behov for det enda^^

Kjøper meg 8Gb med Kingston som jeg da får 2-300kr billigere via jobben;)

Takker for svar!:)

Endret av ChrisR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...