Deluze Skrevet 13. februar 2010 Skrevet 13. februar 2010 Hei. Å gi uttrykk for lyden maskinen lager er ikke helt lett. Det er i grunn litt som om du fysisk holder igjen armen og nåla på en platespiller. En slags skurring og hakking, til tider kan det minne om radiostøy. Dette har skjedd mange ganger mens jeg spilte Fallout 3, Risen og Company of Heroes. Senest for noen timer sider oppsto den samme 'tingen' når jeg satt her på forumet med firefox og spilte av slagere med winamp. Det som skiller desktopvarianten med spillvarianten er at spillvarianten har alltid krevd en manuell restart. Desktopvarianten klagde kun over at firefox hadde sluttet å fungere, men maskinen fungerte fremdeles. Dog var skurringen der fremdeles og jeg valgte å la maskinen starte seg selv på nytt. Når jeg så kom inn i OS ville ikke firefox reagere. Det skjedde svært ofte med Fallout 3, noe som fikk meg til å tro at det var litt krangling mellom spillet og systemet, og jeg tenkte ikke noe mer over det. Men etter det har maskinen også fryst (stoppet) under oppstart, eller rett etter at den har kommet inn i OS. Jeg har aldri fått en eneste blåskjerm. Hver gang pcen har fryst seg har den gjort nettopp det, uten å gjøre noe mer selv. Kabler er sjekket og dobbeltsjekket ved to ulike anledninger. Maskinen er også forøvrig formatert fullstendig uten at det hjalp for de opprinnelige symptomene (Fallout 3 frysing og kræsjing) System: MB: Gigagyte GA-MA790FXT-UD5P CPU: AMD Phenom II 720 BE GPU: Sapphire Ati HD 4890 Vapor-X HDD: Samsung F1 1TB RAM: Crucial DDR3 1333MHz 4GB Kit (2x2) OS: Win 7 Pro x64 Etter hva som skjedde i dag med firefox og winamp har også firefox som nevnt nektet å starte opp igjen. PC er restartet, firefox er reparert, avinnstallert og reinstallert. Så noe er galt, men jeg har ikke kompetanse for å si hva. Jeg legger ved et skjermskudd av CrystalDiskInfo som viser noen mindre pene tall, som gjør at jeg tenker at synderen er HDD'en. Temperaturer generelt sett er greit. CPU kunne har vært bedre, men nå som rommet holder 15-16 grader holder den ca. 30*C idle. Sier tallene noe annet enn jeg tror? Kan det være en annen bråkemaker som jeg ikke har tenkt over? På forhånd takk for alle innspill. Mvh Deluze
Deluze Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Skrevet 13. februar 2010 (endret) Stemmer, den glemte jeg bort. Det er en Corsair TX 750W. Systemet ble forøvrig bygget ca september 2009. Etter OP har jeg opplevd 4 blåskjermer med samme (tror jeg) feilmelding, samt flere systemfrys. Note to self: Aldri skriv at du ikke opplever blåskjermer Jeg laster nå ned Windbg som sticky anbefaler. Edit: Jeg legger ved WinDBG analysene, så skal jeg forsøke å finne ut hva de egentlig forteller. Hovedskurken (parameter 2) blir satt til X64_0x124_AuthenticAMD_PROCESSOR_CACHE, mens Firefox og Steam er satt i parameter 1 (Firefox x1 og Steam x3). Dump_1.txt Dump_2.txt Dump_3.txt Dump_4.txt Edit 2: Alle drivere skal også være oppdaterte. Endret 13. februar 2010 av Deluze
Flimzes Skrevet 13. februar 2010 Skrevet 13. februar 2010 Hvor kommer lydene fra litt mer spesifikt: Kommer det fra headset/høytalere? Eller direkte fra boksen som er pcen? Om det siste, åpne den og finn støykilden.
Deluze Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Skrevet 13. februar 2010 Lydene kommer fra høytallere. Det er ingen komponenter som lager lyd, heller ikke speaker fra HK.
Flimzes Skrevet 13. februar 2010 Skrevet 13. februar 2010 Ok, det du hører kan da være lyddriveren som kræsjer. Prøv å avinstallere den, og spill uten lyd, se om pcen kræsjer da, hør om lyden kommer da.
Deluze Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Skrevet 13. februar 2010 Da er lyddriveren avinstallert, men kan det virkelig være den alene som har forårsaket så mye forskjellig? At pcen fryser enten i (noen) spill, eller slik som i dag med winamp kan jeg saktens forstå, men når maskinen fryser under oppstart har jeg større problemer med å se logikken. For ikke å glemme at firefox nekter plent å fungere uanvhengig av av- og reinstallasjon. Hva Realtek kan ha å gjøre med det ser jeg vitterlig ikke. Jeg mener ikke på noen som helst måte å rakke ned på tipsene dine Flimzes, det er bare det at jeg ikke evner å fatte hvordan alt kan henge sammen. Takk for innspill!
Flimzes Skrevet 13. februar 2010 Skrevet 13. februar 2010 Når du sier det slikt så kan det høres ut som hw feil, mer spesifikt: Minne. Start opp pcen med en ubuntu cd, og velg memtest 86+ i oppstarten.
Deluze Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Skrevet 13. februar 2010 Image blir nå lastet ned og jeg kommer tilbake etter at memtest86+ har kjørt en stund. Et forsøk på å teste om skurringen var der uten lyddriver resulterte i kræsj og driver installerte seg under oppstart. Vel inne i win7 var skurringen på plass igjen (med driver installert). Ny blåskjerm har dukket opp og denne gangen var det sptd.sys som fikk kjeft i stedetfor AMD. Dump_5.txt Er det noen som forstår noe av WinDBG loggene? En kjapp ting til slutt, jeg eier ingen cd'er ser jeg, men har til gjengjeld en del tomme dvd'er. Er det hipp som happ når det kommer til bruk av disse og bootable image, eller er det noe annet som må gjøres?
Flimzes Skrevet 13. februar 2010 Skrevet 13. februar 2010 CD-image går helt fint på dvd'er, motsatt er litt stress pga størrelse bare
Hareide Skrevet 13. februar 2010 Skrevet 13. februar 2010 (endret) Kan jeg foreslå å prøve en linux distro? Brenn ut en "live-cd/dvd" og se om ting fungerer der. Kanskje får du noen nyttige feilmeldinger også. Burn4free (for å brenne cd'en) Linux distro (Ubuntu) Hvordan er temperaturen? Prøv for eks: SpeedFan Min erfaring er at PSU ofte er synderen i når maskina bare "henger" seg. Har du fordelt strømkablene fra PSU på en fornuftig måte? Er lydkortet integrert på hovedkortet? Hvis ja, prøv å deaktiver det i bios. Hvis ikke, prøv å fjern det og evt bruk det integrerte. Du har vel ikke tilfeldigvis vannkjøling? Hadde lignende problemer med Big Wather kittet en gang i tiden, da det hadde blitt en bitteliten sprekke i blokka som kjølte cpu. Vannet "dryppet" ned på et Soundblaster Live kort, som ikke likte det noe særlig (Veldig liten lekasje) Har du tatt en visuell inspeksjon av kortene i maskinen? Bruk en lommelykt og se spesielt om du ser kondensatorer som har "åpnet" seg, eller som er veldig rund på toppen: Eksempel: 1, 2 Er dette tilfelle, så vil problemene dine forverre seg til maskinen sannsynligvis ikke vil starte i det hele tatt. Lukt? Endret 13. februar 2010 av Hareide
Deluze Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Skrevet 13. februar 2010 (endret) Jeg skal ikke nekte deg å foreslå linux, men da må jeg begynne å tusle dypt inne i ukjente marker så jeg ønsker å utsette det en stund i såfall. Tempereaturene er helt fine. Om jeg har fordelt strømkablene på en fornuftig måte? Ehm.. Kanskje, men i såfall er det tilfeldig eller flaks. Det er i grunn noe jeg ikke vet noe om. Jeg skal ta en kikk inne i kabinettet nå snart, så redigerer jeg posten med det jeg finner av info. Det er et integrert lydkort jeg benytter ja. Jeg deaktiverer etter kikkehullsoperasjonen. Vannkjøling har jeg ikke. Merkelig det der, at elektronikk gneldrer så fort du forsøker å vaske de Jeg har kikket litt rundt, men aldri etter ferdigpoppede kondensatorer, det blir også gjort nå snart. Det jeg derimot har gjort er å snuse meg gjennom maskinen tidligere. Nesa mi har ikke avslørt noen ting, men jeg vi tar en test til tenker jeg. Edit: leifs Edit 2: Da er kikkehullsoperasjon, luktetur, kabelsjekking og memtest gjennomført. Alt ser greit ut og det er ingen mistenkelige lukter. Av de perifære kablene (4 totalt) er en koblet til 2x HDD, en til 1x DVD-drev, en til 4x kabinettvifter (medfølgende CM HAF 932) og en er ikke i bruk. Memtest86+ ble kjørt rett i underkant av to timer, den gjennomgikk to runder hvorav jeg fikk 2x Pass og ingen Error. Jeg tenkte å la den stå å surre over natten og avbrøyt nå for å gi dere denne oppdateringen. Integrert lydkort er skrudd av i BIOS, men jeg er ikke helt sikker på hvordan dette skal hjelpe meg. Jeg hører naturligvis ikke lengre hovedsymptomet, men jeg er årvåken nok til å skjønne at det ikke er nok Så, er det noe mer noen av dere har klekket ut? Og er det noen som kan tolke tallene i førsteposten fra CrystalDiskInfo? Disse sammen med dumpene tenker jeg at kan peke ut den/de skyldige, men min kompetanse på dette feltet er syltynt på sitt beste. Endret 13. februar 2010 av Deluze
Deluze Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Skrevet 14. februar 2010 (endret) Nå har Memtest86+ kjørt i 12 timer med 14x Pass og 0 Error som resultat. Altså kan vi vel utelukke minne som den skyldige. Etter å ha googlet X64_0x124_AuthenticAMD_PROCESSOR_CACHE - noe jeg egentlig burde ha gjort i går, men IE var veldig glad i å krasje til høyre og venstre - det har gitt meg noen tips, men ingenting som er sikkert. To tråder avsluttet med å foreslå eller gjennomføre en oppdatering av BIOS. Googling av STOP 0x00000124 ga ikke stort. En mente at løsningen lå i at 32-bit Disk Access var skrudd av (en option jeg ikke finner i BIOS), mens andre mente at feilkoden kan inneholde for mye til å gi en bestemt løsning. En tredje hadde hatt samme symptomer som meg. Problemet hans ble løat da han kvittet seg med det dedikerte lydkortet og benyttet seg av det integrerte. Han hadde kommet frem til at det var mest sannsynlig krangling mellom Vista SP1 og lydkortet, noe som kan stemme for min del. Om en tenker Win7 og integrert selvsagt. ---------------------------- Oppdatering av symptomer: Krasj som starter med et komplett systemfrys akkompagnert av høy grusom static. Et relativt høyt ukjent antall krasj i Fallout 3 Det samme i Risen, Splinter Cell DA, og tildels i The Witcher. På samme tid har jeg vært igjennom andre spill, krevende og ikke fullt så krevende, uten noe tull. 13.02 skjedde litt av det samme for første gang utenfor et spill. Firefox og winamp var oppe, FF låste seg, static ble lagt oppå musikken, men systemet fungerte fortsatt. Kort tid etter fikk jeg første blåskjerm, denne har dukket opp 7-8 ganger tror jeg i løpet av gårsdagen. +++ Ny informasjon +++ Systemet krasjet også hver gang jeg forsøkte å ta backup av spill fra Steam. Å ta backup av andre ting spredd på ulike partisjoner gikk derimot knirkefritt. ----------------------------- Problemet har sånn sett eskalert. Det som palger meg mest nå er at FF ikke fungerer selv etter av- og reinstallasjon. Jeg får virkelig ikke det til å stemme. Det jeg leste ut i fra de ulike trådene var at jeg bør enten rulle tilbake drivere eller oppdatere BIOS. Er det en av de "løsningene" som peker seg ut som mer sannsynlig for å fungere? ---------------------- Edit: FF er av- og reinstallert _igjen_. Jeg rensket bort alle spor etter FF før jeg reinstallerte (mapper, snarveier, register etc) og denne gangen var operasjonen vellykket. Alle tenkelige drivere er reinstallert, da en eller annen kan ha vært korrupt. Winamp spiller så langt uten hint av static. Jeg skal kjøre igjennom litt spill og annet senere for å se om en blåskjerm kommer igjen, men først har jeg mye arbeid å ta igjen. Endret 14. februar 2010 av Deluze
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå