Gå til innhold

Trenger hjelp med å kjøpe skjermkort og prosessor.


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så har jeg tenkt å bytte ut skjermkortet og prosessoren min. Skjermkortet og prosessoren jeg tenker på er

 

SKJERMKORT :

ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 (Kr 3.250)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=577030

 

PROSESSOR :

AMD Phenom II X4 965 Black Edition (Kr 1.449)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692

 

 

Det største spørsmålet jeg har er om dette skjermkortet og denne prosessoren vil virke på ett hovudkort med Intel Socket, som foreksempel dette hovudkortet :

 

MSI G31TM-P21, G31,Socket-775,DDR2,

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485693

 

Jeg har egentlig ikke penger til å skifte hovudkortet mitt, det jeg trenger mest er skjemkort og prosessor, så trenger å vite om desse to passer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får å kjøpe amd prosessor må du ha hovedkort med amd socket, i dette tilfellet et med AM3 socket sånn som dette

 

hva med å kjøpe skjermkortet HD5850 og investere i nytt hovedkort for pengene du sparer?

du mister litt gaming ytelse, men HD5850 er fortsatt et konge skjermkort.

 

skjermkortet skal gå inn i hvilket som helst hovedkort som har en "PCI express port"

 

skal du ha nytt hovedkort må du mest sannsynlig ha ny ram også, (ddr3 ram)

Lenke til kommentar

Om jeg kjøper HD 5850 isteden, tror du jeg kan kjøre Battlefield: Bad Company 2 på høy grafikk, og rimelig høy resolution? Og problemet er jo att jeg då må også skifte rambrikker og mulings strømforsyning (vet ikke om jeg må bytte det, har 600W nå) og jeg har ikke så mye penger å bruke. Maks 5000 eller ett par hundre mer

Endret av Kiperberg
Lenke til kommentar

600watt holder i lange baner

 

her er en handleliste som er et par hundringser over 5k, handler du fra en annen nettbutikk (anbefaler dustinhome.no) så kan du spare de hundringsene.

 

alternativet er å kjøpe denne prosessoren

 

battlefield:bc2 vil mest sannsynlig kjøre helt fint på høg oppløsning og kvalitet (trur jeg skal tørre å påstå at den vil kjøre dette i full hd (1920x1080) vist du har skjerm til det)

 

test av hd 5850 eller en enda mer utfyllende test

Endret av areah
Lenke til kommentar

hvilket hovedkort har du?

 

er det med "lga-775" sokkel må du nok en gang ha nytt hovedkort får å få inn den prosessoren. av typen "lga-1156" og da må du ha ny ram også. hvis pcen din er mer en ett halvt år gammel så har du ikke "lga-1156" sokkel uansett siden den kom på markedet i høst (håper du forstår)

Lenke til kommentar

Forstår egentlig ingenting, hehe :D Men dataen er nokk mer enn ett halvt år gammel ja, begynner å bli 1.5-2 år gammel nå. Så bare for å vær sikker før jeg kjøper handlelisten du sendte meg (som jeg likte) så passer hovudkortet, prosessoren, skjermkortet og rambrikkene sammen og det blir ikke noe problem med att en del ikke passer elns? Og jeg kommer til å klare å kjøre bad company 2 med high grafikk og rimelig bra oppløsning? Og jeg forsto ikke helt rambrikkene. Der stod 2x 2 gb. Vil det si det følger med 2 brikker, med 2gb på kvar? Eller att jeg må kjøpe 2 stk for å få 4GB totalt? Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Handlelista til areah fungerer, ja.

 

Du vil kunne kjøre alle nye spill på høy grafikk (med HD 5850), med høy oppløsning. Sjekk linkene til testene areah gadd å finne til deg.

 

I handlelista er det lagt til en "kit" med 2x 2GB RAM-brikker, altså totalt 4GB.

 

Men hvilken PSU har du? Og hvilken skjerm?

Lenke til kommentar

Nå har jeg altså bestilt meg skjermkort, hovudkort, prosessor og nye rambrikker! =)

 

SKJERMKORT:

Asus Radeon HD 5850 1GB Skjermkort

I-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI

KRONER : 1,839

 

PROSESSOR :

AMD Phenom II X4 965 Black Edition CPU

AM3, 3.4Ghz, 45nm, 125W, m/Vifte

KRONER : 1,191

 

HOVUDKORT :

Asus M4A785D EVO Socket-AM3 Hovedkort

ATX, DDR3, 2xPCIe 16x, CrossfireX

KRONER : 612

 

RAMBRIKKE (DDR3 KIT):

Kingston HyperX 6GB 1600MHz DDR3 KIT

2GBx3, XMP, CL 9-9-9-27, Triple Channel

KRONER : 1,159

 

TOTALPRIS : 6,001

 

Hva synest dere om delene jeg har bestilt? Jeg vet egentlig ikke så veldig mye, fikk hjelp av 2 kompiser av å bestille delene. Passer alt fint ilag, vil kjøre uten problemer åsann? Strømforsyningen min er på 600W, det er vell nokk? Takk for svar! :)

Endret av Kiperberg
Lenke til kommentar

for amd prosessorene kjøper du ram-kit med 2 eller 4 brikker, 4 GB vil holde i lange baner.

det er intel sine dyreste prosessorer som bruker 3 og 6 rambrikker.

(dette har med at intel bruker triple channel ram på de dyre prosessorene, mens amd bare bruker dual channel)

 

derfor vil jeg anbefale å avbestille eller ringe butikken å be dem bytte ut ramen med et 4GB kit

 

(håper igjen dette var forstålig)

du trenger ikke mer enn 4GB ram

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...