Gå til innhold

Enkeltpersonforetak og skatt


Anbefalte innlegg

Fant ikke noen bedre kategori. Hvis jeg oppretter et enkeltpersonforetak hvor det slett ikke er sikkert at jeg vil ha inntekter, skal jeg da betale skatt på forhånd?

 

Jeg prøvde å finne litt info på bedin.no, men det var ikke spesielt oversiktlig eller informerende i forhold til hva jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Når du oppretter et enk.fortak får du beskjed om å oppgi forventet inntekt. Dette for å beregne forskuddskatten for inneværende år. Er du usikker på om du får noe særlig til inntekt setter du summen såpass lavt at du garantert klarer å betale det. Eneste som skjer er at du får mer baksmell neste år.

Lenke til kommentar

Når du oppretter et enk.fortak får du beskjed om å oppgi forventet inntekt. Dette for å beregne forskuddskatten for inneværende år. Er du usikker på om du får noe særlig til inntekt setter du summen såpass lavt at du garantert klarer å betale det. Eneste som skjer er at du får mer baksmell neste år.

 

Takk for tips. Får nesten se hva Skatteetaten sier, men fristet lite å betale inn skatt når jeg kanskje ikke får noen inntekt :ermm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv enkeltmannsforetak og har vært i kontakt med skatteetaten. Så lenge jeg ikke har noen omsetning så trenger man ikke å levere noe regnskap, og av den grunn trenger man ikke å betale forskuddsskatt.

 

Viktig moment her er at man kan tjene en del 1000-lapper i løpet av året som privatperson også før en må betale skatt.

 

Når man først har kommet i den situasjonen av omsetningen medfører skatt får man også mange fradrag som igjen medfører redusert skatt. Abonnement telefon og internett, leie av kontorlokaler osv. Driftsutgifter knyttet til foretaket.

 

Kort fortalt: Det er ikke nødvendig å melde inn en forventet inntekt i første omgang. Derimot skulle det "ta av" så vil det nok være fornuftig å holde igjen noen kr. til skatt.

 

Et annet moment er merverdiavg (moms):

Hvis man ikke er underlagt krav om innbetaling av mva. så trenger man ikke å innberette mva, men da er man også nødt til å fakturere med priser UTEN mva. til kunder.

Tror beløpet for omsetning skal være under kr. 50.000,- for å slippe mva.

Lenke til kommentar

Har selv enkeltmannsforetak og har vært i kontakt med skatteetaten. Så lenge jeg ikke har noen omsetning så trenger man ikke å levere noe regnskap, og av den grunn trenger man ikke å betale forskuddsskatt.

 

Viktig moment her er at man kan tjene en del 1000-lapper i løpet av året som privatperson også før en må betale skatt.

 

Når man først har kommet i den situasjonen av omsetningen medfører skatt får man også mange fradrag som igjen medfører redusert skatt. Abonnement telefon og internett, leie av kontorlokaler osv. Driftsutgifter knyttet til foretaket.

 

Kort fortalt: Det er ikke nødvendig å melde inn en forventet inntekt i første omgang. Derimot skulle det "ta av" så vil det nok være fornuftig å holde igjen noen kr. til skatt.

 

Et annet moment er merverdiavg (moms):

Hvis man ikke er underlagt krav om innbetaling av mva. så trenger man ikke å innberette mva, men da er man også nødt til å fakturere med priser UTEN mva. til kunder.

Tror beløpet for omsetning skal være under kr. 50.000,- for å slippe mva.

 

Takk for bidraget. Jeg kommer ikke til ha noen kostnader å trekke fra, med mindre mine faktureringskostnader er fradragsberettiget.

 

Det vil heller aldri bli aktuelt med mva, jeg skal tross alt drive med dette ved siden av studier og annen jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...