Gå til innhold

[Løst]Excel funksjon - finne maks verdi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Excel 2007, norsk;

La oss si at verdi i celle A2 er et resultat av input av en verdi i celle A1. Det skjer selvfølgelig en del beregninger i mellom in- og output.

Slik det er i dag må jeg prøve meg fram hvor å finne hvilken verdi i A1 som maksimerer A2, dvs gir høyest resultat.

Hvordan kan jeg automatisk få vist hvilken verdi i A1 som vil gi høyeste resultat i A2?

Muligens krøkkete formulert, men forsøker dette som en start.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mener du at A1 skal inneholde en variabel og en "skiftende" funksjon samtidig, det blir nok litt vrient.

Nei, A1 inneholder kun en verdi som jeg til nå har registrert inn manuelt når jeg leter etter beste utfall av A2. Der ligger ingen funksjon. A2 er altså et resultat av behandlingen av A1, dvs funksjonen ligger i A2.

Skrevet

Officeknapp > Alternativer for Excel > kategori Tillegg > velg Exceltillegg i rullefeltet nede og klikk Start.

Hvis du har tilgjengelig et tillegg som heter "Solver", huk av for den og OK deg ut. Nå ligger Solver til høyre på Data-fanen i Excel og gjør slike ting som du etterlyser.

(Min Excel er flerspråklig, kanhende heter Solver noe annet i en ren norsk installasjon.)

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet
Officeknapp > Alternativer for Excel > kategori Tillegg > velg Exceltillegg i rullefeltet nede og klikk Start.

Hvis du har tilgjengelig et tillegg som heter "Solver", huk av for den og OK deg ut. Nå ligger Solver til høyre på Data-fanen i Excel og gjør slike ting som du etterlyser.

(Min Excel er flerspråklig, kanhende heter Solver noe annet i en ren norsk installasjon.)

HTH. Beste hilsen Harald

Elegant løsning, som vanlig, Harald

Mange takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...