Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kompakt stereoanlegg. Pris: 4-10k


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke peiling på hifi i det hele tatt, men jeg setter fortsatt pris på god lyd og trenger hjelp til handelen! Jeg har ikke noe behov for å blåse av 10k, men jeg har satt det som øvre grense. Prisspekteret er såpass bredt fordi jeg ikke vet hva jeg trenger.

 

Bruk:

Hovedsaklig musikk (mest rock), men også film/spilling. Må kunne koble til PC, Xbox, TV, evt CD-spiller.

 

Rom: Plasseres på hver side av TVen (evt en sub under), i et rom på ca 25kvm. Blir sittende 2-3m fra TV/anlegg.

 

Design: Høyttalerne bør være av den mindre typen, selv om jeg ikke kommer til å ha de på stativ. Forsterkeren bør være svart og ha et "rent" design som f. eks NAD forsterkere jeg har sett.

 

Så langt spekulerer jeg i et par Dali-høyttalere, f. eks:

Concept 1: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoytta...e_kirsebaer.htm

Lektor 1: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoytta...lys_valnoet.htm

Concept 2: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoytta...lere_cherry.htm

 

Noen som kan anbefale/fraråde noen av disse? Concept 2 og Lektor 1 koster det samme, hva er forskjellen på disse? Evt noen som kjenner til andre gode lignende høyttalere/gode tilbud? Hva slags forsterker trengs for å drive disse anstendig?

 

Har også kikket på systemene til hifiklubben, som: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...ae-bw-dm686.htm

Det virker lettvint og greit å gå for en av disse, men jeg har ikke noe behov for radio/CD-spiller, så jeg vil heller at pengene til CD-spilleren heller går i forsterker/høyttalere.

 

Eventuelt hva slags Sub kan legge til?

 

Jeg har som sagt ikke peiling på dette, og er åpen for ALLE merker, varianter og butikker (bor i Drammen)! Takker for alle eventuelle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellene er kort oppsummert at Lektor 1 spiller mer åpent og detaljert, Concept 2 har litt mer fest-bass, som i grunn er litt kunstig. Jeg synes bassen i Lektor er mer presis og tørr, men det er ikke alle som liker dette. Lektor 2 har litt mer tyngde.

 

Du kan jo også sjekke ut Menuet Royal, fra Dali, som HFK selger ut til 4k - knallhøyttaler!

 

Men - det systemet du linker til med Denon PMA 510 og B&W DM686 krever ikke mer enn selve forsterkere og høyttalerne, så kan du kjøpe en Cambridge Dacmagic til dine digitale kilder, som pc, cd-spiller/dvd-spiller.. Alternativt en NAD 326?

Lenke til kommentar
Forskjellene er kort oppsummert at Lektor 1 spiller mer åpent og detaljert, Concept 2 har litt mer fest-bass, som i grunn er litt kunstig. Jeg synes bassen i Lektor er mer presis og tørr, men det er ikke alle som liker dette. Lektor 2 har litt mer tyngde.

 

Du kan jo også sjekke ut Menuet Royal, fra Dali, som HFK selger ut til 4k - knallhøyttaler!

 

Men - det systemet du linker til med Denon PMA 510 og B&W DM686 krever ikke mer enn selve forsterkere og høyttalerne, så kan du kjøpe en Cambridge Dacmagic til dine digitale kilder, som pc, cd-spiller/dvd-spiller.. Alternativt en NAD 326?

 

Takker for tips!

 

Hvilke ville du gått for av Lektor 2 og menuet royal? Hva er evt forskjellen?

 

La oss si jeg velger en av disse sammen med Denon PMA 510, vil dette bli en god kombo? hva vil jeg tjene på å legge til 3k og gå for NAD 326?

 

Denne Cambridge Dacmagic, hva er det egentlig? Finpusser den lyden fra kilden og ut til forsterkeren? Når du skriver "alternativt en NAD 326", mener du at NADen eliminerer behovet for cambridgen?

 

Jeg får vel bare komme meg i butikken og høre. Jeg er veldig spent på hva disse små høyttalerne kan greie av bass, om det holder for meg eller om jeg må ha en sub i tillegg!

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og hører på Menuet Royal, så det sier seg nesten selv :)

Lektor trykker litt mer, men Menuet er mer oppløst og jeg opplever at holografien sitter mer på plass.

 

Forsterker:

Nad 326 vil være varmere i klangen, mer kontant i bassen, og vil være mitt førstevalg. Denon PMA 510 vil fremdeles være en god forsterker, men 326 vil være bedre - det kommer an på om du er villig til å betale for det.

 

Cambridge Dacmagic er en digital-analog konverter, altså et eksternt lydkort, som gjør om digitale lydsignaler til analoge signaler som blir forsterket og som driver høyttalerne.

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbeh...verter_solv.htm

 

Les mer der.

Lenke til kommentar

Takker så mye for hjelpsomheten din! Nå ser jeg at royal menuet er fjernet fra nettsidene, bittert nok.

 

Klikket meg tilfeldigvis innom de danske sidene til hifiklubben, og ser at høyttalerne der er uforskammet mye billigere! Er det en idè å handle fra danmark? Må jeg da legge til moms, og er det da snakk om 32% tillegg i pris? Dette kan jeg lite om merker jeg.

Endret av baldron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er lite å spare, pluss det faktum at du da kun får to års garanti - ingen reklamasjon de neste tre årene.. Mange som glemmer at sterke rettigheter i Norge kommer med en pris.

 

Sjekk med din nærmeste butikk om det er mer på lageret - det kan fort hende!

 

Tenkte jeg bare skulle meddele at valget falt på NAD326 og Lektor 2, og jeg er fornøyd over all forventning! Det spiller som rakkern i den lille leiligheten min! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...