Kirchhoff Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Skrevet 16. mars 2010 Ok, nå har jeg sjekket motstanden i høytalerene mine. 4 Ohm i alle 6"-9" elementene. Og 4 Ohm motstand i den ene av våre 12" bass elementer. Men den andre hadde ca 22 Ohm motstand. Så jeg lurer på om denne er sprengt eller noe sånt. Og vil Forsterkerene du foreslår fungere med mine høytalere og bass høytaler(e)?
Dammed Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 hvis du leser hva jeg skrev i stad så vil du forstå hva du bør gjøre.
Kirchhoff Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Skrevet 17. mars 2010 (endret) Vi vil helst ikke selge noe. Men om vi må selge cd spilleren er det greit. Vi har jo 8 stk 6"-9" 4 Ohms høytalere, hvorfor skal vi selge disse for å kjøpe noen nye? Så mitt spørsmål er: vil forsterkeren du har linket til fungere godt med de 6"-9" høytalerene vi har fra før? Endret 17. mars 2010 av O:M:A
Kirchhoff Skrevet 5. april 2010 Forfatter Skrevet 5. april 2010 Vil dette fungere?. Skrur på bryter når motor er på, og av når vi spiller av musikk uten motor.
Kirchhoff Skrevet 5. april 2010 Forfatter Skrevet 5. april 2010 Flott, forsterkere og høytalere kommer onsdag!
Kirchhoff Skrevet 7. april 2010 Forfatter Skrevet 7. april 2010 Vi har enda ikke kabel fra bilbatteriet til mediadelen av bil/bussen. Hvor mange ampere tror du/dere at kan bli sendt gjennom den rød kabelen? Om det er vanskelig å vite, tar jeg gjerne imot opprundete forslag. (chevyvan fra 90 tallet)
Kirchhoff Skrevet 7. april 2010 Forfatter Skrevet 7. april 2010 (endret) Bak i bilen er det 2 batterier som kommer til å lades når motoren er i gang(om det er nok strøm), hifonics 1000W mono bassforsterker og hifoics 800 watt 4 kanals forsterker. Legger til: Det er koblet til 8 6"-9" 4 Ohm elementer(i serie 2 og 2) til 800w forsterkeren og 6 12" 4 ohm bass elementer(har ikke tenkt på koblingen her) til bassforsterkeren Endret 7. april 2010 av O:M:A
Yavel Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 I=P/U også finne en kabel/ledning som tåler strømmen, ofte så regner du med samtidighet faktor osv. men da jeg ikke kan denne for biler så begir jeg meg ikke ut på det 1800W maks så dropper vi ladingen og sier den går under samtidighet faktoren siden du spiller aldri for full guffe,(beste er og lese hvor mye strøm hver av forsterkerne bruker, men jeg sitter ikke med den infoen) 1800/12=150 (virket som det var jævla mye, trenger nok det som står om forbruk på forsterkeren)(er kanskje ikke så mye allikevel, litt uvandt med likespenning) på andre tanker så kan du jo ta maks lade strøm(maks amp dynamoen kan levere) vil tippe dere har 100A eller mer. konklusjon mellom 21mm2 til 53mm2 alt etter forlegning osv, kommer masse regler inn her, generell regel er: jo tykkere jo bedre, men så kommer jo økonomi inn i bilde. men vil anbefale deg sikringer til den kabelen så du slipper brann eller og ødelegge dynamoen, husk at disse skal nærmest mulig dynamoen.
Kirchhoff Skrevet 11. april 2010 Forfatter Skrevet 11. april 2010 Nå er alt instalert og fungerer vel, utenom et stort problem. Når vi skrur på ladestrømmen, samtidig som anlegget er på, kommer det en veldig dominerende suse/pipelyd som forandret seg etter turtallet. Det er nok fordi spenningen fra dynamoen varierer med turtallet. Er det en fiks for dette her?
Yavel Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 har dere lagt strømtilførselen sammen med signalkablen ?
Kirchhoff Skrevet 11. april 2010 Forfatter Skrevet 11. april 2010 Oja, selvsagt! Hadde helt glemt det. legge den på andre siden av bilen.
Dammed Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 det heter dynamostøy, har ikke noe med spenningen å gjøre. Sjekk jordingene dere har gjort, kan hende at det er dårlig jording. Kan også være forstyrrelser på signalkabalen. De kan være at elektriske komponenter som drivstoff pumper som er for nærme, til strømledninger som er for nærme osv.
Kirchhoff Skrevet 12. april 2010 Forfatter Skrevet 12. april 2010 Når du sier dårlig jording, mener du at det er for dårlig tilkobling?(for tynn kabel eller et svakt pungt). Strømkabelen ligger helt inntil signalkabelen, det kommer til å koste noen timer å legge dem om. Men når jeg koblet til batterilader, ble det også sus.
Dammed Skrevet 12. april 2010 Skrevet 12. april 2010 tenker på for svakt punkt, det kan være selve punktet som dere ikke har klargjort bra nok, pussa vekk nok lakk for å få en god kobling. Ellers så akn det være selve plassen dere har valgt til å jorde som ikke er bra. Hvor har dere jorda? Hvordan lader du batteriene, går ladestrømmen gjennom de kablene, eller kobler du laderen rett på batteriene?
Kirchhoff Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Skrevet 2. mai 2010 (endret) Ok, nå har anlegget blitt satt på prøve, og det er relativt lavt. Det begynner å sprake når jeg skrur opp mot 80% volum, men dette kan være fordi jeg har skrudd input følsomhet for lavt. Men uansett, jeg vil ha mer futt i anlegget, og jeg har en plan. Dette utstyret har jeg: http://www.sonicelectronix.com/item_22708_Hifonics+HFi100.4.html http://www.sonicelectronix.com/item_22705_Hifonics+HFi1000D.html 4 stk: https://www.sonicelectronix.com/item_19030.html https://www.sonicelectronix.com/item_22094.html 8 6"-9" 4 Ohm elementer 2 12" gamle 4 Ohms elementer(inne i bilen) Idag er det koblet slik: Alle bassene er seriekoblet 2 og 2, dvs 3 stk 8 Ohm i paralell som gir 2,67 Ohm, ved hjelp av regregering har jeg funnet ut forsterkeren kan gi ut 625 med denne motstanden, dvs 104 watt til hver. 6"-9" høytalerene er også i serie 2 og 2. 8 Ohm på hver kanal på høytalerforsterkeren. Min nye plan er å paralellkoble alle 4 bassene på utsiden slik at jeg får 1 Ohm og 250 watt til hver bass. De 2 bassene som er på innsiden kobler jeg til en kanal i høytalerforsterkeren. Hva sier dere? Endret 2. mai 2010 av O:M:A
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå