Gå til innhold

[Løst]Hvordan beskjære bilder til en bestemt pikselstørrelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for at dere prøver å hjelpe meg.

Hvis jeg skriver px etter tallet i boksene, kommer photoshop med en feilmelding.

Bare cm blir godtatt. Skriver jeg 1680px blir det omgjordt til 59,267cm samtidig som feilmeldingen spretter opp. Kan det være at 59,267cm tilsvarer 1680 piksler?

Eller kan det være noen innstillinger et setd i photoshop som ikke er riktige?

 

Slik ser feilmeldingen ut:

post-6569-1264717511_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Når jeg bruker croptool får jeg bare stillt inn hvor mange cm det skal være i bredde og høyde, og oppløsning i antall piksler pr cm/tomme.

Det er fordi cm er basisenheten satt opp i PS. Det kan du endre, og det vil også påvirke linjalen din — som ant.vis blir mer nyttig for deg.

 

Hvis du bare / stort sett arbeider i piksler, stikker du en tur innom info-paletten (F8) og setter "Ruler Units" til "Pixels".

 

Du vil da slippe å måtte skrive " px" i crop-verdi-feltene, men kan overstyre ved å legge på f.eks. " cm" om du skulle trenge det av og til.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at det går i photoshop cs. Den godtar ikke px etter tallet hverken med eller uten mellomrom. Det blir automatisk omgjort til cm samt denne feilmeldingen. Likevel tror jeg at jeg har funnet en "tungvint" løsning. Hvis jeg skriver inn: 1680 px x 1050 px så svarer photoshop med 59,267 cm x 37,042 cm. Hvis jeg også setter oppløsningen til 72 pixler pr tomme, så får faktisk bildet riktig størrelse etter beskjæring.

 

Da har jeg altså funnet en slags løsning, men hvis noen vet om en enklere måte å gjøre det på i photoshop cs (det var vel den som kom etter 7?) så vær snill å si i fra. Ellers så skal dere ha hjertelig tusen takk dere som så langt har villet hjelpe meg. Snilt av dere å bruke tid på å hjelpe et villt fremmed surrehue som ikke får til noen ting.

Endret av kanikke
Lenke til kommentar
Når jeg bruker croptool får jeg bare stillt inn hvor mange cm det skal være i bredde og høyde, og oppløsning i antall piksler pr cm/tomme.

Det er fordi cm er basisenheten satt opp i PS. Det kan du endre, og det vil også påvirke linjalen din — som ant.vis blir mer nyttig for deg.

 

Hvis du bare / stort sett arbeider i piksler, stikker du en tur innom info-paletten (F8) og setter "Ruler Units" til "Pixels".

 

Du vil da slippe å måtte skrive " px" i crop-verdi-feltene, men kan overstyre ved å legge på f.eks. " cm" om du skulle trenge det av og til.

 

Stor tusen takk til deg Autodidact.

Dette gjorde susen. Dette visste jeg ingenting om, så nå lærte du bort noe som er virkelig nyttig for meg. Enkelt var det også. Masse masse takk!

Lenke til kommentar

Bare til orientering.

Grunnen til at det ikke går å skrive "px" etter tallet i crop-verdi-feltene i min versjon av photoshop cs, kommer av at den er Norsk. I Norsk versjon må man skrive "bp" Det betyr vel bildepunkter det da.

Dette fant jeg ut etter at "Autodidact" ga meg sitt råd.

 

Tusen tusen takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Bare til orientering.

Grunnen til at det ikke går å skrive "px" etter tallet i crop-verdi-feltene i min versjon av photoshop cs, kommer av at den er Norsk. I Norsk versjon må man skrive "bp" Det betyr vel bildepunkter det da.

Dette fant jeg ut etter at "Autodidact" ga meg sitt råd.

 

Tusen tusen takk alle sammen!

 

He he, selvfølgelig:-) Jeg drev med Norske versjoner tidligere og da blir det riktig med BP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...