Gunn@r Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Hvordan kan jeg låse endringer av skrivebordet (Windows Vista) ved hjelp av GPO (Windows Server 2003)? Saken er den at dette er snakk om elev-maskiner, der elevene ikke skal få lov til å endre bakgrunn, lagre/slette/rename filer/mapper og lignende. Noen som kan hjelpe?
sajohansen Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 (endret) Tror du kan gjøre det ved å åpne Run fra startmenyen (Windows-tast + R). Velg FIL -> Add/Remove Snap-in... -> Group policy object -> OK -> FINISH Deretter navigerer du deg frem til Desktop i hierarkiet til venstre hvor du kan endre reglene. Litt usikker på om det her du gjør det, men du kan jo prøve deg litt frem. Endret 27. januar 2010 av sajohansen
Gunn@r Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Skrevet 28. januar 2010 Tror du kan gjøre det ved å åpne Run fra startmenyen (Windows-tast + R).Velg FIL -> Add/Remove Snap-in... -> Group policy object -> OK -> FINISH Deretter navigerer du deg frem til Desktop i hierarkiet til venstre hvor du kan endre reglene. Litt usikker på om det her du gjør det, men du kan jo prøve deg litt frem. Er jo det jeg allerede har skrevet, at det er i GPO (Group Policy Object) jeg skal endre dette. Men hvor lissom? Har vært innom Desktop og fått deaktivert endring av skrivebordsbakgrunn. Men går det an å låse kun skrivebordet for endringer (tenker oppretting av filer ol.) eller må dette gjøres generelt på hele maskinen?
wthell Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Tror du kan gjøre det ved å åpne Run fra startmenyen (Windows-tast + R).Velg FIL -> Add/Remove Snap-in... -> Group policy object -> OK -> FINISH Deretter navigerer du deg frem til Desktop i hierarkiet til venstre hvor du kan endre reglene. Litt usikker på om det her du gjør det, men du kan jo prøve deg litt frem. Er jo det jeg allerede har skrevet, at det er i GPO (Group Policy Object) jeg skal endre dette. Men hvor lissom? Har vært innom Desktop og fått deaktivert endring av skrivebordsbakgrunn. Men går det an å låse kun skrivebordet for endringer (tenker oppretting av filer ol.) eller må dette gjøres generelt på hele maskinen? Husk å kjøre ut "gpupdate" gjennom CMD-vinduet for å tvinge ut endringer i på nettverket til datamaskinene i Active Directory-gruppen =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå