Gå til innhold

BK: Nybegynner i Photoshop


L4ffen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er helt nybegynner på Photoshop, men ville prøve meg med å forberede resultatet. Har lagt til to bilder, før og etter behandling, Så jeg vil gjerne ha kommentarer på hva jeg kunne gjort bedre i bildebehandlingen i Photoshop Elements 8. (Du kan gjerne kommentere det ferdig redigerte bildet også, men det er ikke så veldig mye å skryte av ;))

 

Før: Øverst

Etter: Nederst

 

Takk for eventuelle svar!

 

EDIT: Dere kan få vite hvordan jeg har redigert og EXIF-dataa hvis det er ønskelig..

post-138590-1264017983_thumb.jpg

post-138590-1264017989_thumb.jpg

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JEg synes redigeringa er helt grei, men siden bildet er kjedelig i utgangspunktet hjelper redigering lite. Jeg ville anbefale deg å lese litt om komposisjon regler, feks. er det kjedelig å la horisonten dele midten av bilde.

 

Men redigeringa du har gjort på bilde er nok det som kan gjøres på dette bilde hvis ikke du kanskje kan jobbe litt mer med himmelen.

Lenke til kommentar

Må nok si meg enig i at komposisjonen er litt "off".

 

Bildet er undereksponert og mangler kontrast. Det har en slags "grå hinne" over seg.

 

Her er mitt forslag til hva jeg ville gjort: Jeg hadde nok ofret litt av bildet i beskjæringen for å hjelpe på komposisjonen. Øke fargemetning og lokal kontrast, skarpe det opp litt mer og gjøre himmelen mer "dramatisk".

 

Normalt liker jeg ikke rammer, men jeg la på en liten en her fordi bildet blir så lite etter beskjæringen...

 

post-109531-1264276900_thumb.jpg

 

(Bildet taper på å lagre jpeg over jpeg...)

Lenke til kommentar

Hei, bildet er ikke verst det. Men fargetonen -mener jeg- er alt for kald.

Her har jeg hentet bildet over i Lightroom2 og gjort noen enkle grep som :

 

-Hvitbalansen mer korrekt.

-Kjørt ned høylys (himmelen nærmet seg utbrent med forandret fargetone).

-Fill light opp litt for å få med mer detaljer i de mørke partiene.

-Clarity og kontrast opp for skarpere og klarere bilde.

-Dratt opp litt farger og fjernet litt blåtone.

-Utsnittet måtte òg justeres litt

 

Ehm, mener iallefall at det ser litt mer korrekt ut med tanke på at de fargene i himmelen ligger latent der..

 

Kill me if I`m wrong :thumbup:

 

Bare si fra så fjerner jeg spoilern om du vil

 

post-179066-1264280506_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Tusen takk, Larsieno, for et veldig bra redigert bilde (ikke fjern det), og spesielt for at du forklarer hva du har gjort. Er mer bevisst på komposisjon nå, men er enig jeg burde bekjært bildet når jeg først prøvde å lære meg alle trinnene til å bildebehandle et bilde. Konsentrerte meg mest om få riktig lys her.

 

Det blir nok for kalde farger ja, men syns likevel ditt bilde fikk en smule for varme farger. Det med farger kommer også litt an på hva man vil utttrykke, og er dermed litt subjektivt. Men det er vel litt enklere å ha riktige farger for de som har vært på stedet da.

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...