Gå til innhold

[Løst]map drive problem, GPO, når server er stengt ned for TS


squirre

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Står litt fast på GPO innstillinger for en gruppe TS brukere. Har funnet årsaken, men er ikke helt sikker på hvordan jeg løser det. Derfor forsøker jeg her.

 

Oppsettet mitt er som følger. En egen GPO for alle TS brukere. Der har jeg stengt ned blant annet:

 

Windows Components/Windows Explorer

Hide these specified drives in My Computer Enabled

Pick one of the following combinations Restrict all drives

og

Prevent access to drives from My Computer Enabled

Pick one of the following combinations Restrict all drives.

 

I en egen GPO for en spesifikk gruppe brukere, "management" har jeg satt opp ett mappet område som kun denne gruppen skal få. GPO manegement har høyere prioritet enn selve TS GPO`en som stenger ned tilgang.

 

Det som skjer er at så lenge at "Hide these specified drives" står til "all drives" kommer ikke den mappede driven opp. Setter jeg den til Restrict, A,B,D and D Drives only, kommer sharet opp, men da kommer jo også en E disk opp som jeg ikke skal ha der. Så hvordan kan jeg fjerne kun de stasjonene jeg ønsker, A, B, C, D, E, mens resten skal være der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Dette er en setting som kan settes i registry.

Det beste er å lage en egen adm fil som kan legges inn i group policy.

 

Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoViewOnDrives

og

Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoDrives

 

HEr må du legge til et tall ut fra hvilke stasjoner du skal sperre og åpne.

Du kan regne det ut selv, hvis du vil:

A=1, B=2, C=4, D=8, E=16, F=32, G=64, H=128, I=256, J=512, K=1024, L=2048, M=4096, N=8192, osv... til Z=33554432

 

Så legger du sammen stasjonene du skal skjule / hindre tilgang til.

F.eks når du aktiverer den policyen som skjuler a,b,c og D i policy, så vil verdien som blir satt inn i registry 1+2+4+8=15. A,B,C,D og E vil bli 31.

Når du aktiverer policyen som skjuler alle vil verdien være: 67108863

 

Du kan på denne måten skjule hvilike som helst stasjoner. Regn ut hvilket tall du får, og legg det inn i en template som skriver tallet du legger inn til rett registry nøkkel

 

Det finnes mange ferdige adm filer på nettet.

 

Morgan Simonsen har laget en bra løsning på dette, med en hta fil som kan kalkulere verdien til de stasjonen du vil skjule, samt vise hvilke stasjoner som er skjult ut fra et tall (som f.eks. er definert i en policy)

http://www.simonsen.bz/blog/Lists/Posts/Po...669d4&ID=57

 

 

Eventuelt, så har jeg ogå et excel ark som gjør det samme (KAlkuerer og viser hva som er skjult). Men den html applikasjonen er veldig fin.

 

/Kakkle

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar.

 

Sjekket Herr Simonsen sitt script, samt at jeg har søkt litt mer på nettet. Fant blant annet denne som jeg vurderte å bruke:

"

POLICY "Hide these specified drives in My Computer"

#if VERSION >= 3

EXPLAIN "Hide these specified drives in My Computer_Help"

#endif

PART "Pick one of the following combinations" DROPDOWNLIST

VALUENAME "NoDrives"

REQUIRED

NOSORT

ITEMLIST

NAME "Restrict M,N and O drives only"

VALUE NUMERIC 28672

NAME "Restrict Q,R and S drives only"

VALUE NUMERIC 458752

END ITEMLIST

END PART

END POLICY ; Hide these specified drives in My Computer

"

 

men disse er for 2003. Så vidt jeg kan se må man over til admx i 2008srv som er det jeg trenger det til. Forsøkte også konvertere vha ADMX Migrator uten hell. Noen tips til lokasjon for admx fil jeg kan redigere?

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn template på 2008 R2 domenekontrollere. Det dukker opp under "Classic Administrative Templates(ADM)". Funker fint det.

 

Tror det bare er å importere via Group Policy Management Editor snap-in.

Ser ut som det ligger lagret under C:\Windows\SYSVOL\domain\Policies.

 

Er en stund siden jeg har gjort det, så husker ikke nøyaktig hvordan.

 

Tatt fra husk(garanterer ikke riktighet): For å kalkulere hvilke verdier du må ha i ADM-filen så er det bare å sette 27 nuller etterhverandre. Forandre de som vil vises til 1, og så konvertere fra binær til desimal. Bruk gjerne calc.exe til konverteringen. For A,C,D,G blir da

1011001 = 89

ABCDEFG

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Hei, takk for svaret ditt arnizzz.

 

Ser ikke ut som der ligger noen admx filer under sysvol hos meg på standard 2008srv. Kunne du kanskje sendt meg admx filen din så jeg kunne lagt den til? Evt bare paste scriptet her så limer jeg bare inn i en admx fil.

 

Når det gjelder stasjoner og verdi så har jeg kontroll på det.

 

Takk.

Endret av squirre
Lenke til kommentar

okey, da ser det ut som jeg fikk det til. man skal ikke lage egen fil, men redigere valgene som ligger der allerede. se denne siden for mer info.

 

NB. for å få tilgang til å redigere filene det er snakk om må man ta eierskap av filene, og deretter gi administrator eller den brukeren du er, tilgang til å skrive over.

 

Takk for all hjelp til dere som har engasjert dere!! Nå skulle linken her være til hjelp for andre som måtte havne i samme situasjon.

Endret av squirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...