Gå til innhold

Leveringstid japan photo nettbutikk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som har en idé om hvor lang tid det tar fra man bestiller et produkt på Japanphoto.no, til det sendes ut? Bestilte et kamera på søndag, og status på ordren er fremdeles "under behandling". Det er en lagervare. Skulle gjerne hatt det før fredag...

 

Det er mulig jeg bare er bortskjemt med Komplett.nos ekstremt raske utsendelser (får jo gjerne ting i posten neste dag eller etter to dager).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Japanphoto har et rart lagersystem. Hvis det står at de har 10stk av et objektiv så kan alle 10 være i en butikk et sted i landet og ingen i nettbutikken. Som jeg har forstått det så sender butikken da objektivet til nettbutikken og de sender det videre til deg. Idiotisk spør du meg.

La hos si at en person i Trondheim bestiller dette objektivet og alle er i Trondheims butikken som ligger i midtbyen. Objektivet reiser da en tur sør-over for så å dra nord-over til postkontoret der kunden henter pakken. Whoo-hooo :thumbs:

Lenke til kommentar

Nja, så idiotisk og rart er det vel ikke.

 

Butikkene har ikke anledning til å skrive ut fakturaer og har ikke et egnet system for å ta seg av nettbestillinger. Derfor sender nettbutikken en e-post til butikken med alt som skal sendes til dem og det sendes med internpost til nettbutikken.

 

Stort sett går det ganske raskt. Når en kunde bestiller så får butikken en e-post kort tid etter om dette. Alt som nettbutikken vil ha sendes samlet med internposten dagen etter så de stort sett har det dagen etter. Så sender de det til kunden samme dag.

 

Har butikken mye å gjøre kan det være at det tar en dag ekstra. Men det er noe de ansvarlige på nettbutikken ikke liker veldig godt og hvis en butikk gjentakende ganger er for trege får de beskjed om å forbedre dette.

 

I et tilfelle hvor kunden skal ha flere ting så er det da også en fordel at alt sendes samlet og ikke en og en ting.

 

Uansett er det vel bedre at det man ønsker faktisk finnes på lager og at det tar 1-2 dager lenger tid å få det enn at det ikke finnes på lager?

 

I tilfellet som du nevner så kunne vel kunden heller reist innom butikken i Trondheim for å kjøpe der for å slippe å bestille på nettet? Da hadde vedkommende fått det han/hun bestilte med en gang uten ventetid. Det er mer idiotisk spør du meg ;)

 

(ja jeg er ansatt på Japan Photo og vet hvordan dette fungerer)

Lenke til kommentar
Nja, så idiotisk og rart er det vel ikke.

 

Butikkene har ikke anledning til å skrive ut fakturaer og har ikke et egnet system for å ta seg av nettbestillinger. Derfor sender nettbutikken en e-post til butikken med alt som skal sendes til dem og det sendes med internpost til nettbutikken.

 

Stort sett går det ganske raskt. Når en kunde bestiller så får butikken en e-post kort tid etter om dette. Alt som nettbutikken vil ha sendes samlet med internposten dagen etter så de stort sett har det dagen etter. Så sender de det til kunden samme dag.

 

Har butikken mye å gjøre kan det være at det tar en dag ekstra. Men det er noe de ansvarlige på nettbutikken ikke liker veldig godt og hvis en butikk gjentakende ganger er for trege får de beskjed om å forbedre dette.

 

I et tilfelle hvor kunden skal ha flere ting så er det da også en fordel at alt sendes samlet og ikke en og en ting.

 

Uansett er det vel bedre at det man ønsker faktisk finnes på lager og at det tar 1-2 dager lenger tid å få det enn at det ikke finnes på lager?

 

I tilfellet som du nevner så kunne vel kunden heller reist innom butikken i Trondheim for å kjøpe der for å slippe å bestille på nettet? Da hadde vedkommende fått det han/hun bestilte med en gang uten ventetid. Det er mer idiotisk spør du meg ;)

 

(ja jeg er ansatt på Japan Photo og vet hvordan dette fungerer)

Njaa...90% av dette er helt riktig, men fasiten att kundene bør bestille i butikk med enn gang er ikke (selv om vi liker hvis kundene kommer til butikken) ikke så lett å sier.

 

Noen kunder ønsker å bestille på nett, enten fordi det er enkelt på søndag eller når butikken er stengt, billigere, enklere (dårlig vær) eller fordi folk ikke vil står i kø eller hvorfor som helst. Så å sier (har sett den smiley!) kunder er idioter når de bestiller varer fra sentrallager/nettbutikk selv om den fysisk ligger i Trondheim hvor kunden bor er ikke akkurat hjelpsåmt :-) Det er heller ikke riktig att vanlige butikker ikke kan skrive regninger og sender pakker til kundene. Det har vi allerede gjort når internett var ikke funnet ut, altså ganske lenge...

 

Her kommer nå den "ekte" grunn hvorfor vi ikke ønsker å sender ut nettbestillinger fra ulike butikker selv om det kunne bespare tid i enkelte tilfelle:

 

a) Vi vil sende komplette ordre fra ett sted. Lå oss sier objektivet ligger i Trondheim, men passende filter ligger i Sandnes og kamerahuset ligger på sentrallager i Oslo. Skal vi der sender tre pakker fra ulike steder til kunden? Det blir dyrt og gir garantert rot.

 

b) Vi vil gir service på klart definert og høy standard til kundene. Hvis vi sender varene fra ulike steder så gjør der sikkert enn stor del av våre butikker en bra jobb menst enkelte butikker (sykdom, ferieavvikling, ny personal, priorisering av andre viktige ting) skal sørge for att kunder opplever veldig ulik kjøpsopplevelser.

 

MEN, vi lærer hele tiden og vi tester akkurat nå utsendelse fra flere steder - i Sverige. Her blir noen kunder expedert fra Gøteborg og noen kunder fra Stockholm. Hvis det fungerer bra (og første inntrykk er faktisk bra) så kan det skjer att vi sier "allt til Sør Norge blir sendt fra Oslo, allt til sentral/NordNorge blir sendt fra Trondheim". Men det er som sagt framtidstankengang og realiteten er på grunn av 1.) og 2.) så som beskrevet.

 

Til sist vil jeg nok sier att det er absolutt mulig til å ringe kundeservice og spør om hvis det er mulig til å bestille på nett og henter det i butikken. Webbgutter order dette ofte, selv om det egentlig ikke er meningen, men practice beats theory :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke på lagersystemet deres, normalt betyr på lager at de kan sende det ut samme dag som de sier de skal på siden deres om bestillingen kommer inn før 12.00. Ikke forstår jeg at det skal ta lang tid heller, for de tar seg ikke bryderiet med å pakke inn det de sender *erfaring*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...