Gå til innhold

Beste kombi kamera (for backpackers)


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe nytt kamera (video og stillbilde) for feriereise. Har tidligere reist med to kamera og har gått glipp av mange bilder når jeg har hatt med video kameraet og mistet ting jeg ville hatt på video når jeg har med kameraet. Vi reiste 6mnd i Asia og drasset på to ”store” kameraer i ryggstekken samt PC, mobiltelefon og bateriladere. Tilsammen 11kg! Jeg bestemte meg den gangen for at jeg ikke skulle kjøpe kamera før jeg fikk video og stillbilde i ett og samme kamera.

Jeg er ikke foto entusiast og har ikke større peiling på megapiksler og hvilke chip’s som er i kameraet. Bildene jeg tar skal i familiealbunet og videoen vises for familien på TV’n. Størrelsen er imidlertid viktig. Vi reiser backpacker og trenger et lite og praktisk kombi kamera da vi bla. skal inn i Amazonas jungelen i sommer.

Hva skal vi velge?

 

Bildekvaliteten i disse skal etter sigende være god:

Har sett på Sony DCR-IP220, men her er vekten 630g. Sony DCR-TRV60 og DCR-TRV80, her er vekten hele 720g.

 

På disse skal bildekvaliteten vær noe dårligere:

Sony DCR-PC120 ser ut til å ha dårligere stillbilde, 1,3Mega Pixel, og vekten er på 698g.

Canon MVX150i ser også ut til å ha noe dårligere stillbilde og veier 720g.

 

Disse har jeg sett tester på, og de er lette. Men kan ikke se at det er skrevet noe om kvaliteten på stillbilde:

Panasonic GS5 er lett, 539g, men har kun 800.000 Pixels. Noe som jeg har forstått er for dårlig.

 

JVC DX95 er lett, 532g, men har bare 800.000 Pixels. Jeg antar at JVC GR-DX300 er like lett, og denne har 1.33 megapiksler. Er dette godt nok ?

 

Det er sikkert noen modeller som jeg burde ha nevnt her. Håper at noen som har oversikten kan gi meg noen alternativer.

 

På forhånd takk.

Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt mitt Canon DM-MVX2I i et par uker nå og er utrolig fornøyd med det. Bildekvaliteten på filmen er nydelig, justering i forhold til lys er

perfekt (kan filme rett mot vindu med sterk sol og personen i forgrunnen blir helt skarp og tydelig) Tror dette er det minste og rimeligste kameraet med optistk bildestabilisator (et svært viktig kriterium).

Jeg har ikke fått testet ut stillbildefunksjonen spesielt mye enda, men det

ser bra ut så langt. Kameraet er lite og kompakt og veier 530 g. Koster

ca 11-12000 kr. (om du skal ta mange stillbilder må du nok kjøpe et

større SD kort, kun 8MB følger med). 1,3 Mpix oppløsning , str CCD 1/4"

Et nydelig kamera :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...