Gå til innhold

stativ til speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt til å gå til innkjøp av et stativ til mitt speilreflekskamera.

Har for tiden bare et billig hama stativ som jeg låner, men det er bare såvidt det funker til min bruk.

Har et canon 50D med 17-85 og en macro linse (tamron 90mm), med 2x etender.

 

Stativet blir mest brukt til macro fotografering, og nattbilder der jeg må bruke lengre lukketid enn jeg klarer å holde kameraet i ro.

 

Har kikket gjennom noen forumposter og litt i nettbutikkene, men er litt for mye å velge i, så tenkte å høre om råd. Har sett på disse alternativene:

 

- Velbon sherpa 600r

- velbon sherpa 803r

- manfrotto 055 kit

- eller en kombinasjon av manfrotto 055xprob og manfrotto 496rc2

 

Noen som har noen anbefalninger av disse, eller andre alternativer, ønsker ikke å gå noe særlig over 2000,- i pris, men gjerne under hvis dere mener det blir et bra alternativ?

 

Lurer også på om jeg burde velge kuleledd eller 3-veis hode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde tenkt til å gå til innkjøp av et stativ til mitt speilreflekskamera.

Har for tiden bare et billig hama stativ som jeg låner, men det er bare såvidt det funker til min bruk.

Har et canon 50D med 17-85 og en macro linse (tamron 90mm), med 2x etender.

 

Stativet blir mest brukt til macro fotografering, og nattbilder der jeg må bruke lengre lukketid enn jeg klarer å holde kameraet i ro.

 

Har kikket gjennom noen forumposter og litt i nettbutikkene, men er litt for mye å velge i, så tenkte å høre om råd. Har sett på disse alternativene:

 

- Velbon sherpa 600r

- velbon sherpa 803r

- manfrotto 055 kit

- eller en kombinasjon av manfrotto 055xprob og manfrotto 496rc2

 

Noen som har noen anbefalninger av disse, eller andre alternativer, ønsker ikke å gå noe særlig over 2000,- i pris, men gjerne under hvis dere mener det blir et bra alternativ?

 

Lurer også på om jeg burde velge kuleledd eller 3-veis hode?

 

Viss du skal ta panoramabilder er 3-veis hode å foretrekke.

Lenke til kommentar

Har selv Velbon Sherpa 803R og er meget fornøyd med valget og prisen. Ville uansett ikke gått for noe annet enn en løsning med kulehode. Stativet er solid og virker å ha god byggekvalitet. Fint med denne platen som skrus fast til kameraet som bare smekkes ned i motstykket på kulehodeleddet, der man også har "vater".... Midt-stammen i stativet kan trekkes helt opp og sammen med medføgende avtagbare skruklemme kan midtstammen festes til bordplater, hylle, etc. etc.

 

 

 

 

edit:typo

Endret av flu
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding på sherpa 803r, synes det så ut som et spennende alternativ, men fant lite erfaringer/tester ellers på nettet, så var litt usikker på det. Ser også kjekt ut med den stammen som kan brukes for seg selv med skruklemmen også.

 

Blir nok lite panorama fotografering.

 

Etter å ha kikket litt mer, ser det ut til at det kommer til å bli stativ med kulehode ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...