nabo_nabo18 Skrevet 15. januar 2010 Skrevet 15. januar 2010 en oppgåve i studieboken liksom. Et positivt ion beveger seg med konstant fart vinkelrett på feltstyrken i et homogent magnefelt. sett opp uttrykk for den magnetiske kraften som virker på ionet. tegn en figur som viser ionet og den magnetiske kraften. kan noen hjelpe meg å tegne figuren? takk
Tsjaizer Skrevet 16. januar 2010 Skrevet 16. januar 2010 en oppgåve i studieboken liksom. Et positivt ion beveger seg med konstant fart vinkelrett på feltstyrken i et homogent magnefelt. sett opp uttrykk for den magnetiske kraften som virker på ionet. tegn en figur som viser ionet og den magnetiske kraften. kan noen hjelpe meg å tegne figuren? takk Hvis det positive ionet beveger seg rett mot høyre og magnetfeltet går inn i papirplanet, vil den magnetiske kraften gå oppover. Negativt ion ville derimot skapt en kraft nedover i dette tilfellet! Høyrehåndsregelen (gjelder for positivt ion, negativt ion blir motsatt retning): Langefinger peker i partikkelens fartsretning, pekefingeren peker i retningen på magnetfeltet, og tommelen viser da hvilken vei kraften virker Figuren må du nok tegne selv... Formelen for magnetisk kraft på partikkel er gitt som F=qv x B. Det er ut ifra denne formelen man bruker høyrehåndsregelen. Lykke til med fysikk! :-)
nabo_nabo18 Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Skrevet 16. januar 2010 jeg skjønner det, men når jeg tegner figuren, så må jeg ha med det elektriske feltet eller ikke ?
Tsjaizer Skrevet 16. januar 2010 Skrevet 16. januar 2010 (endret) jeg skjønner det, men når jeg tegner figuren, så må jeg ha med det elektriske feltet eller ikke ? det må du... eller ikke akkurat det elektriske feltet, men det magnetiske som de spør etter... et magnetisk felt som går ut av papirplanet tegner du med sirkler med prikker i (som om en pil kommer mot deg), mens når det går inn i papirplanet tegner du sirkler med kryss i (som om du ser fjæren på baksiden av en pil) Endret 16. januar 2010 av Tsjaizer
nabo_nabo18 Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Skrevet 16. januar 2010 (endret) takk for det Endret 16. januar 2010 av nabo_nabo18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå