Gå til innhold

Hjelp med oppsett til filserver, stillest og billigst mulig


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har sett meg lei på alle eksterne harddiskene som ligger rundt omkring i huset og har tenkt å bygge meg en pc som jeg kan putte alt inni. PCen kommer til å kjøre windows server 2008 (R2) og være koblet til kablet nettverk. Planen er at jeg skal kunne streame innholdet fra harddiskene til en mediaspiller og se innholdet på TVen.

 

Det eneste minuset er at jeg aldri har satt sammen en pc før, og ikke vet jeg 100% hvilke komponenter som passer sammen og ikke. Derfor håper jeg på litt hjelp her på forumet slik at jeg ikke kjøper inn en hel haug som ikke passer sammen i det hele tatt.

 

Det første jeg tenkte på var å kjøre alle harddiskene som én stor disk med raid5, men kontrolleren kostet 2800 så jeg droppet den tanken:) Nå ser jeg heller for meg at jeg har 4 disker i raid 5 og 2 disker i jbod/raid0.

 

Jeg hadde tenkt å gjøre dette så billig som mulig, men det ble ikke like billig som jeg hadde tenkt =).

Dette er da handlelisten min fra komplett.

 

- AMD Athlon II X2 240 Dual Core, 2.8Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed

- ASUS M4N78 PRO, Socket-AM2+/AM3 GeForce 8300, ATX, DDR2, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

- Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Rød LEDs Av/På

- Cooler Master Real Power M620, 620W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6+2pin+1x 6pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte

- Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GB 256Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin

- Noctua NF-S12B ULN 120mm Vifte 120 x 120 x 25 mm, 700 RPM, 56,9 m³/h, 6,8 dBA, 3-4 Pin Adapter

- Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P + 2 eSATA, SiL3114

- WD Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

- WD Caviar GreenPower 500GB Sata 3 Gb/s, 32MB Cache (systemdisk)

- WD Caviar® Green 1,5TB SATA, 7200RPM, 64MB, 3 GB/s

 

Det første jeg lurer på er om komponentene passer sammen, men jeg lurer også på om

- det følger med sata-kabler til harddiskene, eller om dette må kjøpes separat?

- hva som følger med hovedkortet av ledninger?

- det følger med kjølepasta i esken til prosessoren?

- disse (https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311510) festebrakettene passer i kabinettet jeg har sett meg ut? De skal brukes til 3,25" hdd

 

Jeg har også tenkt tanken å kjøpe bruke diskene jeg har hjemme i raid5, men hva skjer om jeg vil utvide med én disk til? Kan den bare settes inn i det fungerende RAIDet, eller må alt formateres og settes opp på nytt?

 

På grunn av liten plass hjemme kommer pcen til å stå i en krok i stua og jo mindre den bråker, jo bedre er det.

 

Om det er noen som har noen bedre forslag til komponenter enn de jeg har kommet frem til er det bare å komme med forslag.

 

På forhånd takk for alle innspill.

 

Mvh

aleks

Endret av aleks1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal du ha en egen RAID kontroller til disker av forsjellig størrelse og RAID er allerede implementert på hovedkortet?

Kjølepasta føger med CPU (om du kjøper Boxed), det følger med et par SATA kabler med hovedkortet.

 

Jeg tenkte å putte inn 9 disker i kabinettet, men utifra det jeg kan se har hovedkortet bare plass til 6. De 9 diskene er 1 med os, 1 med diverse og 7 med media på.

 

Det beste hadde vært om de 7 diskene kunne blitt til én stor, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å få til det utenom ved RAID.

 

edit: Om hovedkortet står det: Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5 / JBOD

 

Jeg regner med at det betyr at man kan ha max 6 disker i raid og om man vil ha flere disker, må man ha ekstra harddisk-kontroller?

Endret av aleks1234
Lenke til kommentar

Må systemdisken og dvd sitte på hovedkortet? Hva om jeg setter de på en egen kontroller og alle harddiskene går på hovedkortet?

 

edit: hva er det som er vanlig å gjøre når man skal bygge en pc med plass til xx harddisker? Har man de som én og én disk eller kjører man flere seksjoner med raid?

 

edit2: Jeg så dette hovedkortet på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=51331...led#ProductTabs

 

Kan man putte sata300 disker i stat600 kontakten?

Endret av aleks1234
Lenke til kommentar

Jeg hadde kastet ut OS'et som du har valgt her.

Sånn som jeg ser så er du kun ute etter en fildelings server med muligheter.

Da har jeg et forslag til deg.

 

FreeNAS

 

Dette er GRATIS. Noe MS Win 2008 ikke er.

 

Dette OS'et er basert på FreeBSD og jeg har brukt det en god stund nå.

Den kan installeres på en 512 Mb USB minne penn.

Raid kan settes opp som softraid men aldri gjort det.

Ting som er vært å trekke frem som er server muligheter er:

DLNA

UPNP

ITunes

Fileshare

FTP

Bittorent

Web

Print

 

Det trenger ikke kraftig CPU heller.

Ser selv etter billig og lydløs CPU og HK.

 

Så vi noen har forslag så kom med dem.

Lenke til kommentar

Jeg får win server 2008 gratis gjennom skolen, så det er ikke noe problem.

 

Grunnen til at jeg ikke har sett på andre OS er vel at jeg ikke har turt å begi meg ut på noe annet enn windows :(

Men om freeNAS er så bra som du sier, burde jeg kanskje sjekke det ut alikevel. Og om jeg ikke får det til, er det ingenting som tilsier at jeg ikke kan legge inn windows server 2008 etterpå.

 

Det jeg skal bruke filserveren til er å koble den til WD HD TV via kablet nettverk, bruke den til torrent, få tilgang fra f.eks skolen og helst musikk via spotify.

 

Problemet mitt er at jeg har 2*2tb wd mirror eksterne harddisker liggende som jeg vil legge inn på filserveren. For å få til det må jeg få overført filene som allerede er på diskene før jeg kan ta de i bruk i et RAID5-oppsett. Hvis ikke mister jeg vel all data som er på diskene og det ønsker jeg ikke

 

edit:

Noen som vet om systemdisken og DVD-rom må være koblet til sata-porter på hovedkortet, eller om det går like bra å koble de til i et kontrollerkort?

Endret av aleks1234
Lenke til kommentar

Hva mener du med de to diskene som er i Raid?

Har du Raid kontrolleren det satt på?

Med freenas skal du nok kunne få det til.

JEg har aldri testet men hva skjer vis du tar den ene disken og setter i en annen maskin. Får du frem innholdet da?

 

Freenas kan legges på en minne stick.

Jeg har installert freenas på 512 Mb minnestick og det funker sykt fint.

CD/DVD rom er ikke i systemet.

 

Når du nevner tilgang fra skolen. Hvordan mener du da?

Studerer du innen IT siden du får det fra skolen?

 

Jeg hadde sterkt vurdert freeNAS ihvertfall.

Overføring går som en lek. HAr vært over 125 Mb overførings hastighet og det er ikke ille.

HD streaming er lett...

Lenke til kommentar

@aleks1234:

 

Nå gjør ikke Raid at alle diskene blir en. Uansett hvilken type.

 

For det første har du sikkert disker av ulike størrelser, noe som fort gjør at du må lage flere Raid array. Regner med at det er Raid 5 som skal kjøres. Med Raid 5 øker du sikkerhet, i og med at en disk i arrayet kan knele uten at du mister noe.

 

Ellers er ikke Windows 2008 R2 det beste OS for rimelige raid oppsett. Raidkontrollere på hovedkort er også noe fordømrade dritt, såkalt fake raid.

 

Personlig ville jeg valgt Linux/BSD (FreeNas) pga støtte for softwareraid og LVM. LVM gjør at man slår sammen alle raid/disker/partisjoner til et stor virtuell disk, om det er Raid-array eller single disker spiller ingen rolle. Softwareraid er også enkle å arbeide med og gjør at man kan bruke rimelige kontrollere. Softwareraid bryr seg heller ikke om hvilken plass harddisken er koblet.

 

Andre på forumet har vel også erfaringen at softwareraid og hardwareraid med skikkelige kontrollere er kurant å kombinere i f.eks Linux.

 

Ellers synes jeg det var greitt. Kjøp Scythe Ninja 2 CPU-kjøler. Den kan kjøres passivt på den CPU-en.

 

Edit: Og så skift ut PSU-en. For det første trenger du ikke så stor PSU, min server med omtrent samme specs, dog bare 4 stk HD drar ikke mer enn 110 Watt når jeg kjører Handbrake (det er bra load). 20 Watt lavere TDP på CPU, 780G HK. Min erfaring er at tenker vi støy, så er det Corsair (buidl by Seasonic), Seasonic og noen til som teller. Egentlig skulle du hatt deg en Corsair HX 450W, men den selger ingen i Norden omtrent. Seasonic er det snart ingen som selger heller. Men både Corsair VX 450 eller CX 400 bør holde til denne riggen. CX 400 har jeg på en server, og den er jeg meget godt fornøyd med.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@micro80

Jeg tenkte bare tilgang til filene som en ftp-server. Ikke noe mer enn det. Jeg studerer ikke IT, men går på universitet og får en haug programmer fra MSDNAA

 

@bolson

Hei.

 

Den eneste grunnen til at jeg valgte nettopp den PSUen er det står den har et lydutslipp på 16 dBA. Jeg fant ingen med mindre lydutslipp på komplett, så da valgte jeg den:)

Jeg trenger egentlig bare en veldig stille psu som ikke koster alt for mye:)

 

Når det gjelder diskene, så har jeg allerede rundt 3 TB med data fordelt på 2*denne eksterne. Jeg vil gjerne bruke de diskene i raidet mitt for da slipper jeg å kjøpe så mange nye disker.

Måten jeg har tenkt meg det er at jeg kjører 2*1,5 TB i raid0/Jbod, fyller de opp med data jeg har fra før og kjører 5*TB i RAID5. Jeg vet det er tungvint, men jeg kommer ikke på andre muligheter:)

 

Når jeg mottar PCen og setter den sammen, følger det sikkert med noen CDer for å installere drivere. Hvordan gjør man det når man har FreeNAS installert?

 

sorry for alt jeg lurer på, men jeg har aldri gjort dette før og vil veldig gjerne gjøre det ordentlig første gang:)

Endret av aleks1234
Lenke til kommentar

Ok.

Vedr. FreeNAS så er det bare en CD du starter opp fra og så velger du riktig valg når denne erstaqrtet helt opp.

Du har valget med å la alt være på CD med floppy som config lagring.

Legge det inn på FreeNAS (noe jeg har gjort)

Legge alt inn på en harddisk.

 

Dette er gjort på 10 min...

Lenke til kommentar

:)

Vet ikke om det var akkurat det jeg lurte på. Beskrev ikke du nå hvordan man installerer FreenNAS og hvor man kan legge installasjonen?

 

Jeg tenkte mer på hvordan man legger inn drivere til f.eks skjermkort, lydkort++ uten å gå innom windows.

 

@bolson.

 

Du nevner at jeg burde bytte cpu-kjøler til Scythe Ninja 2. Er det stor forskjell fra stock viften med tanke på lydnivå?

Endret av aleks1234
Lenke til kommentar

@aleks1234:

 

Ja, i og med at du på en såpass effektgjerrig CPU kan droppe å bruke vifte på den.

 

Til noen av de tidligere spørsmålene:

1. Raid0 skal du være meget forsiktig med. Ryker ene disken er alt tapt. Du kan heller ikke bygge opp igjen raidet. JBOD (Just a large Bunch Of Disks) har heller ikke redundancy, men i og med at dataene ikke er stripa, så mister man bare det som er på disken som feila.

 

2. Å sette opp Raid0 eller JBOD først og senere skulle gjøre det om til Raid5 er langt fra noe rett fram arbeid. Jeg ville i alle fall ikke satset på den jobben.

 

3. Raid5 er ingen erstatning for backup - jeg ville således beholdt den ene eksterne disken til backup.

 

4. Når det gjelder hvordan lage et oppsett, kan hvordan jeg har gjort det være et eksempel - jeg bruker dog Ubuntu, alternate installasjon fordi det er letteste måten å sette opp Raid5 (software) og LVM med (ZFS har mye av samme funksjonalitet). Software Raid og LVM har den fordelen at man kan bruke disker av ulike størrelse, sette opp ulike raid og montere alt som et stort volum.

 

Nå satte jeg det i utgangspunktet opp med 3 stk 750 GB disker, men det er delt slik at jeg kan sette inn disker mer andre størrelser inn i raid5 arrayene. Tilpasset at jeg f.eks har en 500 GB disk som snart blir ledig. Jeg partisjonerte da mine 3 hardisker i 4 partisjoner, 1 boot partisjon på ca 25 GB (holder med stor margin), 1 swap på 1 GB, 1 partisjon på ca 465 GB og 1 på resten. Boot partisjonen er satt opp i Raid 1, Swap i Raid 0, og de to andre i raid 5. De to raid5 arraya er montert sammen med LVM. Om jeg nå skal legge til en 500 GB disk, så formaterer jeg den på 465 GB, og legger den til raid5 arrayet med samme partisjonstørrelse. Den vil automatisk bli en del av det logiske volumet og kapasiteten øker med 465 GB. Om jeg nå kjøpte meg en 1,5 TB disk, så kan jeg faktisk legge den til også, enten som en singel disk i LVM (uten raid) eller kombinere den på andre måter, f.eks bruke ca 750 GB i eksisterende raid5 array, og resten (ca 750 GB) som en singel partisjon utenfor LVM.

 

I ditt tilfelle ville jeg kjøpt 3 stk 1,5 TB disker, og satt de opp som mine 3 første (750 GB) disker. Alt utenom boot og swap kan være en partisjon og muligens bare et raid 5 array. Når du har fått overført dataene ville jeg satt inn den ene av de eksterne diskene og føyd denne til raidet, og du vil ha ca 4,5 TB. Den andre ville jeg brukt som backup.

 

Nå kan Raid 5 egentlig ha ubegrenset med disker, men det anbefales ikke. Mest fordi sannsynligheten for havari på to disker samtidig øker. Jeg har ikke sett noe anbefalt grense, men tror ikke at man bør ha mer enn 4 - 5 disker i samme raid.

 

Som sagt, jeg kjenner ikke FreeNas, men det skal fungere omtrent likt, bare at andre programmer etc brukes.

 

Et alternativ du også kan se på er Fedora og Amahi. Raid og LVM settes opp i Fedora omtrent identisk med Ubuntu. Amahi er et "program" som gir serveren et meget elegant GUI (webbasert) og gode verktøy for det meste man trenger å bruke en server til.

 

5. Når det gjelder skjermkort/lydkort så vil det innebygde skjermkortet og lydkort detekteres ved installasjon og nødvendige drivere installeres. Når systemet er installert så trenger du ikke skjerm mer, alt styres fra en annen PC. En server har faktisk ikke bruk for lydkortet i det hele tatt. Både FreeNas og de ulike Linuxdistroene har dette ferdig i installasjonen. Jeg har dog ikke installert Ubuntu på det kortet du tenker på, men på et 780G kort, og det var peace of cake.

 

6. Du bør ikke bruke ftp for fildeling, det er en meget dårlig løsning - særlig ved mediafiler. Hjemme bruker du samba og share (FreeNas bruker vel det samme her). Dvs at du kan montere hele eller deler av "serveren" som nettverksdisk i Windows. Det finnes også programmer som kan holde orden på mediabiblioteket på serveren. Ekstern deling gjør jeg over noe som heter SCP, da foregår overføringen kryptert.

 

Men også her finnes det glimrende løsninger.

Lenke til kommentar

Først av alt, flott innlegg:) Nå skjønner jeg hvor lite jeg egentlig kan om verdenen utenfor windows:) Jeg får lese grundig gjennom det du har skrevet i morgen og sette meg litt inn i hvilke muligheter jeg har og hva jeg bør gå for.

 

Foreløpig virker det fristende og prøve freenas og se hvor jeg ender opp. Hittil har jeg ikke kommet over en måte å bruke LVM med freenas, men jeg finner vel ut mer når jeg får lest litt.

Lenke til kommentar

FreeNas har mulighet til å bruke (bruker) et filsystem som heter ZFS. ZFS kombinerer tradisjonelt filsystem som NTFS (Windows) Ext3, Ext4 (Linux) og LVM (Logical Volume Manager)(Linux). Man har således ikke behov for LVM i FreeNas, fordi funksjonaliteten ligger i selve filsystemet. Dette en konsekvens av at FreeNas bygger på FreeBSD, som har implementert ZFS.

 

ZFS, egentlig filsystemet til Solaris, er uten tvil det mest avanserte filsystemet som finnes. At det ikke er sterkt implementert i Linux skyldes lisensen som Sun har gitt ZFS, den er nemlig ikke kompatibel med lisensen til Linux. ZFS bruker også en spesiell Raid, RAID-Z, som tilsvarer Raid 5.

 

Men jeg er ingen FreeBSD/FreeNas Guru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...