Gå til innhold

Feedback på oppsett av PC. Ca 6k


Anbefalte innlegg

Heisann, skal nå kjøpe meg en stasjonær pc og har lest litt rundt, og kommet frem til dette:

Liste over komponenter

 

Er det noen innvendinger mot dette oppsettet? Evt. utskiftninger til det bedre?

Jeg har allerede skjerm, tastatur og mus/musmatte. Skal havne på ca. 6k +-

Det eneste jeg driver å vurderer nå er vel å kjøpe ett 4890 vapor-x istedet for 5770, litt usikker på om jeg skal gå for DX11 eller for ytelsen til 4890?

Og et annet spm: Trenger jeg mer enn 4GB? Kan f.eks få ett 6GB kit, men da med CAS9 og ikke denne black edition versjonen til ca. samme pris. Noe vits?

 

Og hva bør jeg ha av vifter? Bør jeg bytte ut boxed viften? Hva med kabinettet?

Ble endel spm, men håper dere kan hjelpe meg :)

 

Ser frem til tilbakemeldinger :)

Endret av IwwY^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, skal nå kjøpe meg en stasjonær pc og har lest litt rundt, og kommet frem til dette:

Liste over komponenter

 

Er det noen innvendinger mot dette oppsettet? Evt. utskiftninger til det bedre?

Jeg har allerede skjerm, tastatur og mus/musmatte. Skal havne på ca. 6k +-

Det eneste jeg driver å vurderer nå er vel å kjøpe ett 4890 vapor-x istedet for 5770, litt usikker på om jeg skal gå for DX11 eller for ytelsen til 4890?

Og et annet spm: Trenger jeg mer enn 4GB? Kan f.eks få ett 6GB kit, men da med CAS9 og ikke denne black edition versjonen til ca. samme pris. Noe vits?

 

Ser frem til tilbakemeldinger :)

 

Hvor er psuen, og hva skal pcen brukes til?

Lenke til kommentar
Ønsker jo at den er så fremtidsrettet som den kan bli til et slikt budsjett. Valgt hovedkortet pga. usb 3.0 og en kurant pris, men det har vel ikke CF. Er usikker på om jeg evt. burde hatt ett hovedkort med muligheten for CF?

 

Dette med CF er jo alltid litt vanskelig. Hvis du har en mengde med penger, kan du kjøpe to sinnsyke kort. Hvis du bare har en halv trillebår med sedler, kan du kjøpe et kort :) Når kortet er klar for å skiftes ut, selger du det eller benytter det i en annen pc. Alt etter hvor lang tid det tar før du bytter det ut. Slik ville jeg ha gjort det. Du kan jo sjekke ut prisene på 58xx serien til ATI.

Lenke til kommentar

Det helt klart beste valget hadde vel vært ett 5850, men det bringer prisene en anelse høyt opp til budsjettet mitt. Det billigste jeg fant var vel til 1950,- og gj.snittlig rundt 2-2,1k Da er det nesten 1000lappen over det skjermkortet jeg har valgt nå. Selvfølgelig om jeg velger 4890 så blir det jo nærmere 600 kr forskjell. Til resten av pcn min, er det noe å vurdere?

Lenke til kommentar
Det helt klart beste valget hadde vel vært ett 5850, men det bringer prisene en anelse høyt opp til budsjettet mitt. Det billigste jeg fant var vel til 1950,- og gj.snittlig rundt 2-2,1k Da er det nesten 1000lappen over det skjermkortet jeg har valgt nå. Selvfølgelig om jeg velger 4890 så blir det jo nærmere 600 kr forskjell. Til resten av pcn min, er det noe å vurdere?

 

Hva jeg tenkte på, var at du har mange andre kort du kan kjøpe, du trenger ikke nødvendigvis to 5770 i CF.

 

Syns rammen din var noe i det dyreste laget. Din opplevelse av maskinen vil bli middelmådig så lenge du ikke kjører to disker i raid, evt en SSD eller Raptor.

Lenke til kommentar

Ja, nei ser ut som jeg velger ett 5770 nå inntil videre så får vi se om jeg kanskje legger til ett til om nøden skulle komme(evt. bytter ut med ett annet kort).

 

Så any value ram vil duge? Av det jeg har lest så kjører det litt raskere og er jo overdrive vennlig(med tanke på OC). Anbefalinger på annen billig ram da?

Lenke til kommentar
Ja, nei ser ut som jeg velger ett 5770 nå inntil videre så får vi se om jeg kanskje legger til ett til om nøden skulle komme(evt. bytter ut med ett annet kort).

 

Så any value ram vil duge? Av det jeg har lest så kjører det litt raskere og er jo overdrive vennlig(med tanke på OC). Anbefalinger på annen billig ram da?

 

Dette avhenger over hvor "hardcore" du vil være. Personlig ville jeg ha gått for 4bg med kingston. samme hastighet, 3-400kr billigere. Så ville jeg ha kjøpt meg et par 160gb disker for å sette opp i raid. Opplevelsen av systemet vil da bli helt fantastisk.

Lenke til kommentar

Da i tillegg til denne 1TB disken? Hadde jo ikke vært dumt det, hvordan er støyen på de diskene da evt.? Og vil det da holde med denne 500W forsyningen? Såvidt jeg vet er den ganske effektiv ihvertfall.

OG: Skal jeg likegreit med engang bytte ut stock CPU viften?

Lenke til kommentar
Da i tillegg til denne 1TB disken? Hadde jo ikke vært dumt det, hvordan er støyen på de diskene da evt.? Og vil det da holde med denne 500W forsyningen? Såvidt jeg vet er den ganske effektiv ihvertfall.

OG: Skal jeg likegreit med engang bytte ut stock CPU viften?

 

Psuen kan kanskje holde ja. Sier ikke det for sikkert. Men diskene støyer vel ikke mer enn andre disker :)

 

Ikke noe vits i å bytte ut stock vifte hvis du har et stramt budsjett. Dette kan du gjøre når som helst ved et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Leste den testen av en noctua vifte/kjøler her på HW, senket jo temperaturer med rundt 20 grader, nesten uten å øke lydnivå. Dette må vel være greit om man tenker på OC fremover. Men ja ser jo det at man når som helst kan bytte denne. Dog, det var visst en ganske spesiell festemetode på den kjølern så man måtte ut med hovedkortet først om det ikke var fester for det.

Burde vel kanskje vurdert ett annet gigabyte HK med CF også ;)

Lenke til kommentar
Leste den testen av en noctua vifte/kjøler her på HW, senket jo temperaturer med rundt 20 grader, nesten uten å øke lydnivå. Dette må vel være greit om man tenker på OC fremover. Men ja ser jo det at man når som helst kan bytte denne. Dog, det var visst en ganske spesiell festemetode på den kjølern så man måtte ut med hovedkortet først om det ikke var fester for det.

Burde vel kanskje vurdert ett annet gigabyte HK med CF også ;)

 

Ja, alt kommer ann på om hvor fremtidsrettet man er. Personlig vekter jeg USB3 mer enn CF, dette fordi jeg ikke trenger noe vanvittig ytelse på skjermkort. Men du må nesten bare sette opp pros og cons, siden du har et bestemt budsjett. Evt kan du korte ned på andre ting i riggen din.

 

Edit: Hvis du ikke trenger en quad core, kanskje du skal vente med dette. Men du må bestemme deg for hva du MÅ ha nå, og hva du kan vente med til senere.

Endret av vonkane
Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt så ser jeg at for å få usb 3.0 og CF må jeg opp i GA-790XTA-UD4

Det koster ca 350 kr ekstra + evt. frakt da det blir det eneste jeg bestiller fra de som da evt. har det(dustin har det ikke inne).

Er det verdt de ekstra kronene kun for muligheten til CF? Eller burde jeg droppe det og legge de 350 i ett bedre kort da det jeg har nå evt. må byttes ut?

Lenke til kommentar
Etter å ha sett litt så ser jeg at for å få usb 3.0 og CF må jeg opp i GA-790XTA-UD4

Det koster ca 350 kr ekstra + evt. frakt da det blir det eneste jeg bestiller fra de som da evt. har det(dustin har det ikke inne).

Er det verdt de ekstra kronene kun for muligheten til CF? Eller burde jeg droppe det og legge de 350 i ett bedre kort da det jeg har nå evt. må byttes ut?

 

Hei igjen

 

Beklager for sent svar, er mye inne når jeg er på jobb :p

 

Som jeg sier, dette må du ta noen runder med deg selv om, men hvis du har planer om å ha en pc med massive ytelser, går du for det hovedkortet. Hvis det er en fjern drøm, gå for det uten CF.

Lenke til kommentar

Forenkling av oppsett er alltid bedre.. Du får og bedre spillytelse med å gå opp til 5850 og slipper strengt tatt unna problematikken rundt CF. Sats på et kort uten CF for å kunne legge mer inn i et enkelt skjermkort.

 

Derimot, om budsjett tillater det bør du gå for kort med SATA3 og USB3.0 . Dette har mer å si i et nytt oppsett i dag enn CF,da oppgradert diskytelse er det neste som vil gi din brukeropplevelse et løft. Ut fra det bør du gå for kort med SATA3.

 

Du vil også få mer fps av å gå for sterkere grafikkort kontra dyrt overklokkingsminne, uten at dette skal utelates helt som en faktor for å få høyere ytelse. Sats på Kingston value RAM du : )

 

Du har også 500GB utgaven av F3 som yter helt eksepsjonelt bra til snurredisk å være, faktisk tangerer den 1TB utgaven i følge Tomshardware sine disk-charts

 

edit: uklare formuleringer...

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Vurderer 500GB utgaven, men det er jo tross alt ikke mange pengene å spare på akkurat det. HK blir ihvertfall med SATA3 og USB3.0 og slik det ser ut nå havner jeg på ett 5770 Vapor-x. Fant Kingston Hyper-X til 50 lappen mer enn value ram'en så tror jeg går for den.

Fins det evt. ett kabinettalternativ til Sonata'en med en god nok PSU, som kan spare meg noen kroner(tenker da på evt. å få tak i 5850)

 

Forresten: Er 2x 500GB disker noe å vurdere i RAID? Blir ca. 100 lappen mer enn en 1TB

Endret av IwwY^^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...