Gå til innhold

Hjelp til kjøp av usb oscilloscop!


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hei!

 

Skal kjøpe oscilloscop og fant ett her:

http://www.picotech.com/picoscope2200-spec...tions.html#buy: PicoScope 2204 10MHz, totalt med utstyr ca 430 usd.

 

Og fant ett her:

http://www.virtins.com/ VT DSO-2810F, som bare koster 250usd med utstyr, riktignok ikke med innebygd signalgenerator (kan bruke lydkort til det), men har endel andre ting som det andre ikke har, og generelt bedre specs.

 

Lurer på hva som gjør denne prisforskjellen, om det er kvalitetsforskjeller eller om picoen bare er overpriset som f***, har egentlig ikke så veldig stor peil på scop, hva bør jeg se etter?? trenger ikke mer enn 10MHz. Tips til andre scop mottas også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sett etter et med mer enn 8 bit oppløsning. Med lite oppløsning vil du få veldig lite måleområde eller veldig dårlig oppløsning på spenningsnivåene. Dette er grunnen til at PC-oscilloskop er veldig dårlige i forhold til f.eks et analogt oscilloskop.

 

Kan være at 8 bit holder greit for deg. Det fungerer for å se f.eks digitale pulser hvor man varierer mellom to helt forskjellige spenningsnivåer, men å se på analoge signaler eller lydsignaler vil være svært dårlig på et slikt oscilloskop.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva billige digitale oscilloskop skulle være bedre på enn USB-oscilloskop. Det du linker til f.eks er også 8-bit.

 

Skal man ha skikkelige greier som er billig (dvs. under 5000), så er analogt oscilloskop det beste. De er vanskeligere å bruke ettersom de har mindre automatikk og mangler funksjoner for å "spole" bakover, og slike ting, men fordelen med dem er at de ikke har begrensninger i form av oppløsning og lignende.

 

Dette fungerer nok hundre ganger bedre enn et digitalt til samme pris: http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=76-180-44

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Joa, jeg forstå argumentene dine for å kjøpe et analogt instrument. Men, de er ofte dyrere og har færre funksjoner enn digitale. Funksjoner som er attraktive for hobbyister, uansett om de driver med analoge eller digitale prosjekter.

Her er argumentene mine for at man bør holde seg unna PC-baserte.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Takker for svar! har allerede bydd på ett virtins-pc scop på ebay da før jeg fikk svar her... Virket bra, med spektrum analyzer og mangen andre ting, har ikke så mye peiling men skal bare bruke det til hobby, men tror kanskje at 8 bit er litt vel lite.

Tenker at det å kjøpe ett digitalt benk-skop som det owon ikke kan oppdateres som en pc kan ved å installere ny software, men kanskje det ikke spiller noen spes rolle? eller kan jeg koble owon til data med USB og bruke det som ett pc skop det og hvis jeg vil?

Tror ikke jeg ville kjøpt analogt, selv om det nok er det beste føler jeg at jeg får litt lite for penga da de digital har masse andre funksjoner og jeg da måtte kjøpt ett ekstra instrument for hver av disse funksjonene jeg vill ha.

Anyway noen som vet hva som skjer hvis jeg ikke godtar bud på ebay ? :p

Som sagt det er bare til amatørhobby, men er ikke helt amatør da :p

Endret av member-63169
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Var litt interressert i den spektrumfunksjonen, skal måle støy og slikt på i forsterker jeg bygger. men hvis jeg har en likespenning på 12v og skal se på rippelspenningen som er 100mv eks, kan jeg ikke da sette måleområdet på 100mv og zoome inn på rippelen (skopet har -+20v), eller betyr det å sette den på 100mv at jeg bare kan måle +-100mv? tenker på det pc skopet fra virtins, fant ikke noe om det, men det er vel likt for alle?

 

Såg på de videoene til han fyren, var bra men finner ikke de benevningene(s/s osv) han snakker om i databladet til det jeg skal kjøpe.

Noen som kan si om det er bra? http://www.virtins.com/VTDSO-2815HManual.pdf -til 300USD

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

Måling av rippel:

Sett inngangen på AC-kobling og f.eks. 50mV per rute (juster etter behov). Da vil rippelen kunne vises over over hele skjermen. AC-koblingen vil ta vekk DC-komponenten fra signalet du ser på, og bare raske endringer (f.eks rippel) vil vises.

 

Angående oppløsning:

Forstår egentlig ikke bekymringen for dette. Skal du måle en spenning nøyaktig - bruk et multimeter med 6 siffer, skal du se på formen på et signal - bruk et oscilloskop.

8 bits oppløsning tilsvarer 256 forskjellige verdier - en vanlig oscilloskopskjerm har 240 piksler i høyden, dvs. oppløsningen er bedre enn skjermen kan gjengi. Dette holder i massevis, og et analogt skop er i praksis ikke vesentlig bedre på dette området.

Agilent Infinium i prisklassen >100 000 kr har 8 bits oppløsning.

 

Ellers er jeg helt enig med runmad - kjøp et stand-alone digitalt skop som f.eks dette:

Rigol DS 1052E - blir ca. 3800kr med frakt og moms.

Litt mer info her

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Måling av rippel:

Sett inngangen på AC-kobling og f.eks. 50mV per rute (juster etter behov). Da vil rippelen kunne vises over over hele skjermen. AC-koblingen vil ta vekk DC-komponenten fra signalet du ser på, og bare raske endringer (f.eks rippel) vil vises.

 

Angående oppløsning:

Forstår egentlig ikke bekymringen for dette. Skal du måle en spenning nøyaktig - bruk et multimeter med 6 siffer, skal du se på formen på et signal - bruk et oscilloskop.

8 bits oppløsning tilsvarer 256 forskjellige verdier - en vanlig oscilloskopskjerm har 240 piksler i høyden, dvs. oppløsningen er bedre enn skjermen kan gjengi. Dette holder i massevis, og et analogt skop er i praksis ikke vesentlig bedre på dette området.

Agilent Infinium i prisklassen >100 000 kr har 8 bits oppløsning.

 

Ellers er jeg helt enig med runmad - kjøp et stand-alone digitalt skop som f.eks dette:

Rigol DS 1052E - blir ca. 3800kr med frakt og moms.

Litt mer info her

 

Det var til stor hjelp! litt lenge siden jeg har tatt i ett scop (videregående)

Men nå har jeg bydd på det på ebay som i linken i min forje post, han fyren på de videoene snakket om masse samples pr secounds, sample rate og minne osv, finner ikke hva som er hva i det databladet, kan noen kanskje se? må vurdere om jeg ikke skal betale og få dårlig reputation og kjøpe ett av de rigol eller owon. Men kan noen se nytten av spectrum analyzer ved fåling/lokalisering av støy? var ganske interessert i specan men hvis jeg ikke trenger det så...

Lenke til kommentar
Forstår egentlig ikke bekymringen for dette. Skal du måle en spenning nøyaktig - bruk et multimeter med 6 siffer, skal du se på formen på et signal - bruk et oscilloskop.

8 bits oppløsning tilsvarer 256 forskjellige verdier - en vanlig oscilloskopskjerm har 240 piksler i høyden, dvs. oppløsningen er bedre enn skjermen kan gjengi. Dette holder i massevis, og et analogt skop er i praksis ikke vesentlig bedre på dette området.

Må ha en kommentar her, da dette er feil. Analoge oscilloskoper har ikke pixler, og de har i teorien ubegrenset oppløsning pga skjermen ikke er delt opp i noe rutenett slik som en LCD.

Lenke til kommentar

Helt enig i at analoge skop har uendelig oppløsning, men jeg snakket om digitale skop.

Digitale skop har vanligvis 8 bits oppløsning. På en vanlig 5.7" oscilloskop-skjerm med oppløsning 320x240 blir pixlene små.

Poenget mitt er at forskjellen mellom disse ikke har noen praktisk betydning - jeg tror ikke at jeg kan se endringer mindre enn 1/240 på mitt analoge skop. Og da faller det analoge skopets fordel bort.

 

Fetus:

Sample rate er max 150MHz hvis du kun bruker en kanal, max 75MHz hvis du bruker begge kanalene.

Minnet er henholdsvis 60000 punkter og 30000 punkter.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Ok, så da kan jeg single shote 15MHz med 10 punkter på en sinuskurve?

Var litt lite minne da iforhold til rigol. tror egentlig dette funker for meg, har ikke noe problemer med å bruke dataskjermen i forhold til det å ha ett med skjerm osv som han fyren snakker om på vid.

Vil bare at det er brukbart mer enn ett leketøy som går i bosset hvis dere skjønner. Men det står max alowed voltage +-35 volt, kan jeg da måle rippel på likespenninger på eks 100v ved å sette det på ac?

Lenke til kommentar

Ja, du får 10 punkter på en 15MHz sinuskurve i single shot, det stemmer.

 

Det står max allowed voltage +-35V ja, men max måleområde er +-20V. Det er vel beskyttelsen på inngangen som tåler max 35V vil jeg tro. Uansett kan måleområdet økes til +-200V ved å sette proben på x10 forutsatt at jeg ikke har oversett noe her.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Ahh, trodde det betydde det motsatte! Men kan jeg få ett svar om dette skopet er dugelig som skop eller ikke (bryr meg ikk om det kommer på en skop-skjerm eller dataskjerm)

Er det revva å jobbe med dataskop eks?

Lenke til kommentar

Skopet er ikke så verst til å være PC-basert.

Det er bestandig bedre å skru på fysiske knotter enn å knote i et GUI på en PC, og et dårlig designet GUI kan gjøre det hele til et mareritt.

Men har du enda ikke forpliktet deg til å kjøpe det skopet?

Da ville jeg kjøpt noe fra Rigol eller Owon eller lignende, hvis jeg hadde hatt pengene.

Disse kan også kobles til PC'n og styres derfra, eller skjermbildet kan lagres til en minnepinne som stikkes i fronten på instrumentet.

Anbefaler en titt i manualen for Rigol: link

Mye bedre skop :yes:

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Oki! skjønner den! men FFT måle funksjon, er det det samme eller ca det samme som spectrum analyzer?? har litt lyst på det. Har bydd på det skopet og ingen andre bud er komt inn, frykter ingen kommer til å by, men kan vel kasnkje fikse det på andre måter!

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

ja, mkn han fyren på youtube snakket jo masse bra om det også, og at det 50MHz kansjkje kan "overklokkes til 100MHz" :) :) selv om han var ekstremt slitsom å høre på med tonefallet, eller rettere sagt tonehoppene.

Men men, takker for all hjelp her inne!!

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...