Gå til innhold

Anbefal en politisk dokumentar


Sylinderhatt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A Crude Awakening er en utrolig bra film. Handler om olje, hva de fører til og at det kommer til å ta slutt. Du bør i det minste se traileren.

Eller så har NRK hatt noen dokumentarer, og de fleste ligger utpå nettsiden deres. Skal være en om Burma, og situasjonen deres. Kan minne litt om filmen V for vendetta, om du har sett den. Dokumentaren er.. Vel, den er bra da, men spørs litt hvordan du liker dokumentarene dine. Spesielt etter å ha sett på M. Moore sine dokumentarer, som etter min mening er som lettleste bøker med bilder.(Det er ikke negativt ment!)

Lenke til kommentar

Dokumentarfilmer er jeg særdeles lite bevandret i, men noe har man da sett.

 

Yodok Stories - forteller historien om konsentrasjonsleire i Nord-Korea. Selv synes jeg den var meget sterk, og en av fjorårets beste filmer.

 

The Thin Blue Line - Regnes vel som en av de store bautaene i dokumentarhistorien, og den er definitivt verdt en titt. Det er hovedsakelig formspråket som er dens styrke, den balanserer tidvis på grensen mellom fiksjon og dokumentar.

 

Standard Operating Procedure - Samme regissør som filmen over, Errol Morris. Tar for seg de famøse Abu Ghraib-bildene som kom for noen år siden. Morsomt å høre deres(soldatenes) historie, og Morris bruker nok et gang et friskt formspråk, denne gang for å problematisere bildets status som sannhetsbevis.

 

Stevie - Om en "Big Brother" som bestemmer seg for å lage film om sitt tidligere fadderbarn, som han mistet kontakt med. Ikke mors beste barn, denne tittelpersonen. Litt lang vil kanskje noen hevde, i overkant personlig vil andre si. Kanskje det, sier jeg, men anbefaler definitivt å sjekke den ut.

 

Capitalism: A Love Story - Man kan si hva man vil om Michael Moore, men han vet å fremme saken sin. Dette er hans drøyeste, mest subjektive og utvilsomt morsomste film til dags dato. Usaklig som bare det, men presentert på en utrolig informativ måte, og alltid med et glimt i øyet.

 

I tillegg co-signer jeg Burma VJ som er nevnt over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...