Gå til innhold

bilder på digitalkamerea


Anbefalte innlegg

Når jeg tar et bilde med et digitalkamera på f.eks oppløsning 1280x960, blir bildet(jpeg) ca 500-600KB når jeg kopierer det inn på pc'en. Men hvis jeg åpner bildet i paint og lagrer(jpeg) det på nytt, blir bildet bare 150-300KB. Kvaliteten er den samme.

 

Hvis jeg tar bilder med full oppløsning(3.2megapixel) blir bildene rundt 1,5MB når jeg kopierer dem inn, og rundt 300-400KB når jeg lagrer dem i paint. Kvaliteten blir fortsatt den samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk Paint som bildebehandler.

Det som skjer er at Paint komprimerer bildene for hver gang du lagrer dem.

Jobb bare på kopier, originalene lagrer du på en sikker plass, ellers er det ingen vei tilbake.

Bruk f.eks. Paint Shop Pro som bruker å følge med div. datablader.

Lenke til kommentar
blir bildene rundt 1,5MB når jeg kopierer dem inn, og rundt 300-400KB når jeg lagrer dem i paint. Kvaliteten blir fortsatt den samme.

 

Kvaliteten blir ikke den samme. Når du kjører paint og lagrer det på nytt, så blir jpg matrisa brukt for å komprimere. Det vil bli dårligere for hver gang du gjør dette.

 

For å unngå dette så kan du lagre i f.eks .tif som er et nullkomprimeringsformat.

Lenke til kommentar
Du vil uansett få dette problemet om du bruker paint shop pro.

Jeg har ikke oppfattet dette som et problem rent praktisk og jeg har kjørt ut noen kopier i løpet av årene, både små kopier og store kopier (>A3) fra helt ned til 2MP-kamera.

Komprimeringsgraden kan du stille manuelt fra omtrent null i PSP, og synlige defekter får du først med komprimering 1:10 og større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...