Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til elektronikk, serie/paralellkobling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

post-95815-1262547860_thumb.jpg

Jeg har løst alt utenom den siste c)

a)

1/RP1=1/R2+1/R3

RP1=0.5K ohm

1/RP2= 1/(RP1+R4)+1/R5

RP2=4K ohm

Rtot= 6+4+2=12K ohm

b)

I1=U/R=24/12=2mA

^URP2=RP2*I1=4Kohm*2mA=8V

I=U/R=8V/(R2+R3+R4)=1mA

Det går da 0.5 mA mellom R2 og R3 og 1mA gjennom R4 og R5.

I2=0.5mA

c) Her sitter jeg helt fast, vet ikke hvordan jeg skal gå frem, det er faktisk ingen eksempler i boken på det, selv om det sikkert er helt elementær elektronikk utregninger.

Sitter og holder på med en repetisjonseksamen i El. og Aut. og husker ikke 100% det vi hadde i starten av året. Kan faktisk ikke huske at vi hadde en lik oppgave til c).

Noen som kan hjelpe?

EDIT:

Har kommet frem til:

Ur5=R5*Ir5=8Kohm*1mA=8V

P=U*I=8V*1mA=8mW

Men i fasiten står det P=16*0,5=0,008.

Greitt nok at svaret er likt, men jeg skjønner ikke helt fremgangsmåten. Er svaret mitt helt tilfeldig at det riktig?

Endret av NorvegianDad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere måter å løse dette på.

Men du fant ut strømmen gjennom hele kretsen den er jo på 2 ma. Gruppen med de 4 motstanderene i midten der er

Øverste gren på 8ohm. 4kohm i parallel gir 2 + 6 = 8 kohm i parallel de er like store som den under som også er på 8kohm.

Siden de er like store så går det halvparten av strømmen i de 3 over og halvparten i den under. Dvs 1ma i hver gren

Da kan du regne ut P med 8 ohm og 1ma.

Om motstandene i gruppen var ulike og vedlig forskjellige så måtte du har regnet ut erstatnings motstanden i midten for å finne strømmen gjennom gruppen av de 4 i midten. Når du hadde vist det kunne du ha regnet ut spenningen over de 4. Spenningen over de gruppen med de 4 er lik spenningen over den nederste, da kunne du ha brukt til å regnet ut

P for nederste motsand. Mer regning, men heldigvis ikke i oppgaven.

Skrevet
Det er flere måter å løse dette på.

Men du fant ut strømmen gjennom hele kretsen den er jo på 2 ma. Gruppen med de 4 motstanderene i midten der er

Øverste gren på 8ohm. 4kohm i parallel gir 2 + 6 = 8 kohm i parallel de er like store som den under som også er på 8kohm.

Siden de er like store så går det halvparten av strømmen i de 3 over og halvparten i den under. Dvs 1ma i hver gren

Da kan du regne ut P med 8 ohm og 1ma.

Om motstandene i gruppen var ulike og vedlig forskjellige så måtte du har regnet ut erstatnings motstanden i midten for å finne strømmen gjennom gruppen av de 4 i midten. Når du hadde vist det kunne du ha regnet ut spenningen over de 4. Spenningen over de gruppen med de 4 er lik spenningen over den nederste, da kunne du ha brukt til å regnet ut

P for nederste motsand. Mer regning, men heldigvis ikke i oppgaven.

Ja heldigvis, så da har jeg regnet riktig da.

Siden jeg fant strømmen gjennom den delen av para-koblingen, kan jeg bare regne ut som om det var en seriekobling.

Synes læreren hadde løst oppgaven på en merkelig måte, som forvirret meg.

Det var ikke fasiten i en bok, det var fasiten som lærerern hadde gitt oss.

Takk for hjelp iallfall :thumbup: , jeg har postet på skole-forumet også, men der går det altfor lang tid før man får svar :nei:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...