Gå til innhold

Noen spørsmål om pianonoter

Anonym5656

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann! Er ganske ferskt på piano og noter, og prøver å spille et pianostykke, men er litt usikker på hvordan noe skal spilles:

Hva er grunnen til at den øverste 4-delsnoten står alene på denne delen og ikke sammen med de to under? Har det noe med at jeg skal spille den øverste med høyrehånd og de to andre med venstre? Men da skulle vel de to nederste stå på nedre "bass-delen"..?

post-82373-1262371504.png

Endret av Gakkakk
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, det kan. I utgangspunktet så er notehalsene opp eller ned etter hvor de står på notesystemet, noter under H-linja (i G-nøkkel) skal ha halsen opp og de over skal ha halsen ned. I F-nøkkel gjelder det samme for D-linja.

Men, i piano er det som regel slik at notehalsene bestemmer hvilken hand som skal spille notene. Grunnen til at de to midterste notene står i G-nøkkelen er fordi at da slipper du å lese så mange hjelpelinjer.

Red.: Huff stygg orddeling.

Endret av Xecuter
Skrevet (endret)

Akkurat. Takk!

Et annet spørsmål; hva betyr den bua linja som ender på den midtereste nota øverst? Er det en såkalt bindebue eller noe?

Endret av Gakkakk
Skrevet (endret)

Men denne delen her er jo da umulig å spille, om jeg skal spille de to notene i bass-delen med høyrehånden samtidig som jeg skal spille de to nederste notene i den øverste delen?

post-82373-1262442439.png

Endret av Gakkakk
Skrevet
Men denne delen her er jo da umulig å spille, om jeg skal spille de to notene i bass-delen med høyrehånden samtidig som jeg skal spille de to nederste notene i den øverste delen?

Hehe, ja. Der er vi over på noe annet igjen, jeg vil anta at det er slik i hele stykket, og da har det ikke noe med hvilken hånd du skal bruke, men det indikerer hvilken tone som er meloditonen. Da kan du bare bruke vanlig metode med å la venstre hånd spiller i F-nøkkelen, og høyre hånd i G-nøkkelen.

Skrevet (endret)

Hehe, ja. Der er vi over på noe annet igjen, jeg vil anta at det er slik i hele stykket, og da har det ikke noe med hvilken hånd du skal bruke, men det indikerer hvilken tone som er meloditonen. Da kan du bare bruke vanlig metode med å la venstre hånd spiller i F-nøkkelen, og høyre hånd i G-nøkkelen.

Hehe, var litt vanskelig å forklare. Men er det riktig at de røde notene her skal spilles med venstre hånd(jeg har ikke så lange fingre!)?

Riktig komponist, men feil sang. Solveigs sang ;)

post-82373-1262446662.png

Endret av Gakkakk
Skrevet

Hehe, okei, da må jeg lære meg noen takter på nytt igjen tror jeg :p

Skrevet

du klarer ikke 1,5 oktav med én hand, så det er nok meninga at du skal bruke venstre hand på bassnotene og høyre hand på de tre diskantnotene.

-> Jeg gjorde meg nettopp ferdig med solveigs sang og åses død. Det var sikkert derfor jeg syns det hørtes så kjent ut :p

Skrevet
du klarer ikke 1,5 oktav med én hand, så det er nok meninga at du skal bruke venstre hand på bassnotene og høyre hand på de tre diskantnotene.

-> Jeg gjorde meg nettopp ferdig med solveigs sang og åses død. Det var sikkert derfor jeg syns det hørtes så kjent ut :p

Akkurat, og du spilte da alle basstonene med vestre hånd og alle diskantnotene med høyre, uten unntak? Etter forspillet står det jo m.s. som jeg har skjønt skal bety "venstre hånd", men spørsmålet er jo hvor lenge jeg skal spille de disktantnotene med venstre hånd... Vanskelig det her...

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha spilt diskantnoter med venstre. Bassnoter med høyre er derimot påkrevd i noen stykker, feks Åses død.

Såvidt jeg vet finnes det ingen spesiell regel for det. Du ser jo selv hvis du har en hel oktav i venstre hand, da er det naturlig å ta neste note med høyre hand uansett om noten ligger på bass eller diskantlinjen.

Vil forresten ikke anbefale solveigs sang hvis du er fersk på piano. Den er ingen lett match, såfremt du ikke har en forenklet utgave.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Notehalser går i forskjellige retninger ofte for å skille stemmene, se f.eks bach-fuger. I dette tilfellet mener komponisten at topp-tonen skal være ledende som melodi, fremfor at akkordene skal spilles som likestilte "blokker". Noen komponister velger å gjøre dette, andre gjør det ikke. En fordel er helt klart at du kan ha forskjellige noteverdier på et system. F.eks en halvnote i toppstemmen og fjerdeler i mellomstemmen (alt på g-nøkkel systemet). Du spiller de andre notene slik det passer fingrene dine. Lykke til.

Endret av Urmaker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...