Gå til innhold

Kan noen anbefale greie allround objektiv for Sony A100?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser etter ett eller evt. 2 objektiv som skal erstatte det kit objektive jeg har nå (18-70, f3,5-5,6)...

Lurer litt på om et bra objektiv i range 18-50mm + ett zoom obj. i range 50/70-200/250mm er tingen eller er det like greit å ha ett objektiv som dekker hele området?

Lurte litt på dette Sigma 18-50 f2,8 dc macro er ett bra objektiv til å bruke inne ol. og så evt. ett greit Sigma/Tamron obj. for utebruk og ellers når jeg har bruk for zoom.

Er det en grei tanke eller er jeg inne på helt feil spor?

Eller er f.eks. Sony Alpha DT 18-250mm F3.5-6.3 ett greit allround obj. mtp at man slipper å bytte obj?

mvh,

BTJ

Endret av bjorntj2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sonys tilbud her er 16-80/3.5-4.5, men etter å ha sett litt på SLRGears målinger på objektivet synes jeg ikke helt det forsvarer prisen optisk, selv om det er en fin kombinasjon av brennvidder og blendertall. Hjelper lite at det står Zeiss på :( Litt det samme gjelder for 16-105, selv om det er en del rimeligere.

Det er en grunn til at Tamron 17-50 er veldig populært, og det er at få av kameraprodusentene tilbyr noe som kan konkurrere når man ser på prisen. Sigmaen du nevner er heller ikke dum.

Sony 18-250 er samme optiske kontruksjon som Tamron 18-250. Mye er skrevet om den typen objektiv, det er bare viktig å vite hva man går til. Slrgear.com kan gi en del pekere.

Skrevet
Sonys tilbud her er 16-80/3.5-4.5, men etter å ha sett litt på SLRGears målinger på objektivet synes jeg ikke helt det forsvarer prisen optisk, selv om det er en fin kombinasjon av brennvidder og blendertall. Hjelper lite at det står Zeiss på :( Litt det samme gjelder for 16-105, selv om det er en del rimeligere.

Det er en grunn til at Tamron 17-50 er veldig populært, og det er at få av kameraprodusentene tilbyr noe som kan konkurrere når man ser på prisen. Sigmaen du nevner er heller ikke dum.

Sony 18-250 er samme optiske kontruksjon som Tamron 18-250. Mye er skrevet om den typen objektiv, det er bare viktig å vite hva man går til. Slrgear.com kan gi en del pekere.

Oki... Men hvis jeg da har lyst på ett slikt objektiv som det Sigma som jeg refererte til 18-50, f2.8... Bør jeg da kjøpe Sigma eller Tamron sitt med ca samme spec?

I.e. hvem er best av Sigma og Tamron... Er det hipsomhapp, som det virker på diverse tester eller er det ett som er bedre enn det andre?

BTJ

Skrevet

Jeg har inntrykk av at Tamron er mer populært, kanskje på grunn av at det er litt videre. Det finnes nok utallige tråder om dette både her og andre steder, søk litt. Begge er nok gode valg og vel anvendte penger, men det er sikkert mange som har sterke meninger om temaet.

Skrevet
Jeg har inntrykk av at Tamron er mer populært, kanskje på grunn av at det er litt videre. Det finnes nok utallige tråder om dette både her og andre steder, søk litt. Begge er nok gode valg og vel anvendte penger, men det er sikkert mange som har sterke meninger om temaet.

Oki... Da lurer jeg sterkt på om det blir en ny Tamron 17-50, f2.8 på meg... :)

BTJ

Skrevet (endret)

Tamron 17-50 er veldig bra! (optikk og lyssterkt), men utifra tittelen på tråden ville jeg ikke akkuratt kalle det ett allround objektiv. Da er Sony's stolte 16-105 ett mye bedre valg, men 1000kr dyrere selvsagt.

Endret av ebr
Skrevet (endret)
Tamron 17-50 er veldig bra! (optikk og lyssterkt), men utifra tittelen på tråden ville jeg ikke akkuratt kalle det ett allround objektiv. Da er Sony's stolte 16-105 ett mye bedre valg, men 1000kr dyrere selvsagt.

Neida, men i første posten så var jeg litt usikker på om jeg skulle ha ett allround objektiv eller om jeg skulle splitte det i to... Og nå har jeg bestemt meg for å splitte det i to, slik at jeg har det Tamron objektivet til innebruk og slikt og så kjøper jeg ett Tamron 70-300 el. i tillegg... :)

BTJ

Endret av bjorntj2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...