Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Uønskede klikkelyder i vannrør til radiator...


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har en leilighet med radiatorer på ytterveggen.

 

I det siste har det kommet en "klikkelyd" i det ene røret som er veldig irriterende når man skal sove like ved.. :-/

 

Når jeg stenger av radiatoren så kommer lyden litt( marginalt) sjeldnere.

Når jeg skrur på igjen øker lyden gradvis i tempo iløpet av noen sekunder for så gå tilbake til å klikke med jevne mellomrom.

 

Det som er rart er at dette ikke er hele tiden, av og til ikke i det hele tatt, og av og til opptil 2 ganger i sekundet.

 

Røret som det klikker i er ett vertikalt rør som etter det jeg skjønner av slikt går gjennom alle leilighetene under og over oss.

 

Det har vært opppussingsarbeide i leiligheten over min pga. brann, kan dette ha noe å si? Luft i rør o.l?

 

Mvh:

 

Kenneth Tangen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er luft!

 

Har i sommer lagt nytt gulv etc her, og fjernet da et par radiatorer. Dvs jeg måtte tappe hele systemet tomt, for deretter fylle opp igjen nå i vinter. Dette betyr at man får luft i systemet. Det skal være en liten firkantet skrue som du løsner, helst mens radiatoren er av. Da vil du høre luft som kommer ut, så vil det komme vann, skru så igjen skruen.

Hold gjerne litt papir rundt skruen så slipper du søl. Det vannet som kommer ut er sjeldent rent.

 

Var veldig plaget med dette på et av barnerommene her, fikk ikke ut lufta heller, så det endte med at jeg måtte løsne radiatoren og vri på den slik at lufta fikk passere og komme opp mot lufteskruen.

 

Nebbtang fungerer fint til slikt, men en luftenøkkel er bedre om det er å oppdrive.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

 

Jeg har prøvd å lufte radiatorene våre, uten noen forandring....:-/

 

Jeg synes lyden høres ut som metall mot metall.(vanskelig å forklare dog...)

 

Denne lyden kom sånn plutselig mens vi var på juleferie, uten at anlegget var ute av drift, så jeg synes det er rart om det plutselig har kommet luft inn i det.. :-)

 

Godt Nyttår!

 

Mvh:

 

Kenneth Tangen

Lenke til kommentar

Er dette ditt eget anlegg? Eller er det et sentralt som varmer hele blokka? (antar det er blokk?) Kjenn etter om radiatoren blir jevnt varm over det hele. Er det luftlommer så vil det være slik at den er kald der det står luft. Om skille mellom varmt/kaldt er vertikalt så må du løsne og rotere radiatoren for å få ut luft. Er skillet horisontalt så skal luften komme ut når du løsner lufteskruen. Husk å skru krana på radiatoren helt igjen en liten stund før du starter lufting. Da har jeg erfart at luften kommer kjappere frem.

Lenke til kommentar

Det kan være luft, det kan være ekspansjonen i radiatoren når den blir varm/kald... Om du ikke er fagmann burde du på ingen måter prøve å løse dette på egenhånd!!

Eldre anlegg har ofte gamle og overmalte ventiler og lekasje kan fort oppstå om man ikke går varsomt frem!!

 

Som fagmann har jeg måtte bruke vannsuget flere ganger da "mannen" i huset skulle leke rørlegger selv... skader for mange mange tusen kroner... ikke bra!!!

 

Om du bor i et sameie kan du kantakte vaktmester/driftsansvarlig og få dem til å se på problemet

 

Lykke til :)

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...