Gå til innhold

XP vs. LINUX


Anbefalte innlegg

vet jeg trør mange på foten med dette tema. Men til dags dato har jeg faktisk ikke fått ett(1) eneste godt argument for å skifte til Linux. Hva er det som er så "fabelaktig" med dette O.S ???

Virker for meg som Linux brukere kun bruker dette o.s for å få aksept i visse miljøer.

 

 

 

Hardware solution to a software problem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halløy her,

 

Er egentlig interessert i dette jeg også.. Har alltid kjørt windoze i en eller annen from, og begynner å bli grundig lei av "protection faults", "illegal operations", "blue screens" osv..

 

Jeg gjør alt jeg kan for å holde systemet ryddig og raskt, men jeg har for lengst sluttet å bli overrasket når hele dritten går "down the tubes".. Jeg driver da ikke med så mye humbug..?.. ;)

 

Linux har, etter hva jeg kan forstå, mer enn god nok dekning på programvare-siden.. Går det greit å kjøre de fleste spill i Linux også? Har hørt noe om Wine osv...

 

Er Linux mer stabilt og mindre resurskrevende enn Windows?

 

Henning

 

Edit: FAQ'en ja...

Lenke til kommentar

Jeg opplever Linux som mye mer stabilt enn windows, har en eldre maskin (compaq med P2 300, 64 MB Ram osv) jeg bruker som server, irc surfing, download boks, og diverse annet. Denne slår jeg av når jeg drar på ferie eller skal være lenge borte og jeg har aldri noe som helst problemer med den. Dønn stabil.

 

Windows derimot har jeg problemer med å holde "sunn" i lange perioder og maskinen jeg kjører XP på blir det alltid til at formaterer og reinstallerer ettter noen måneder, ofte fordi jeg bytter hardware, men også fordi XP rett og slett blir tregere etter å ha brukt det en stund. Jeg gjør så godt jeg kan med å rydde i registeret, defragmentere, virusscan et par ganger i uka for sikerhetsskyld og andre ting.

 

Dere kan sikkert her som mange andre steder klage på brukerfeil fra min side, i såfall vil jeg gjerne bemerke at jeg har brukt forskjellige windows utgaver i snart 10 år og har ikke brukt Linux mer enn et år eller to.

Lenke til kommentar

Det var jo veeeeeeeldig saklig.

Der er mange grunner til å velge Linux fremfor XP, både ideologiske og praktiske.

Linux (med KDE 3.1) ser penere ut enn XP, litt mer kreativ eyecandy enn den kjedelige blåe gradienten

 

Linux trengs ikke å reinstalleres jevnlig for optimalt brukl

 

Linux er opensource, det vil si at du kan endre akkurat det du vil slik at det passer akkurat deg.

 

Linux har mye bedre sikkerhet og er veldig lite utsatt for virus.

 

Linux er en god plattform å lære å programmere/scripte på.

 

Linux har en god community med folk som kan hjelpe sålenge du ikke tester ut f eks slackware uten å vite en dritt bare for å leke 1337.

 

Linux blir brukt av flere og flere, og kompetansen er økende.

 

Linux er spennende :p

 

...

Lenke til kommentar
vet jeg trør mange på foten med dette tema. Men til dags dato har jeg faktisk ikke fått ett(1) eneste godt argument for å skifte til Linux. Hva er det som er så "fabelaktig" med dette O.S ???

 

Nei vær så snill.. kan det virkelig være nødvendig å diskutere dette igjen? Hvis du ikke vet hvorfor du skal bruke linux, så ikke bruk det.. vanskligere enn det er det ikke..

 

Virker for meg som Linux brukere kun bruker dette o.s for å få aksept i visse miljøer.

 

For å få aksept i linuxmiljøet er det relativt viktig å bruke linux ja..

Lenke til kommentar
Hva er det som er så "fabelaktig" med dette O.S ???

 

*Sukk* litt lei nå :roll:

 

Linux er ikke som å konvertere fra Microsoft Office til StarOffice... På grunn av dette er det heller ikke enkelt å si om det er rett for akkurat DEG å gå over til linux, ihvertfall ikke i en tråd som denne. Mitt forslag til deg er å lese masse tråder på dette forumet, surfe på andre nettsider og lese bøker for å prøve å få en forståelse av hva dette er før du spør.

 

I motsetning til StarOffice er det ikke bare å installere linux, og så begynne å lære ting fra et ferdig installert program... I linux er det et mas å finne ut hvorfor "d: disken" din ikke kommer opp automatisk, om du ikke har litt bagrunnsinformasjon om hvordan filsystemet i linux fungerer.

 

Mitt råd til deg er: IKKE start med linux, om du ikke er forberedt på å bruke 2 måneder på å få ei maskin som fungerer bra. Det jeg kan love deg, er at etter disse 2 månedene begynner ting virkelig å bli gøy :)

 

-magnus

Lenke til kommentar

Virker for meg som Linux brukere kun bruker dette o.s for å få aksept i visse miljøer.

Gratulerer! Du har jo virkelig forsket seriøst på dette.

 

Ta meg som eksempel - jeg har aldri hatt noen venner før, og når jeg hadde bursdag pleide jeg å betale 100,- til hver av klassekameratene mine for å komme i selskapet mitt så mamma og pappa skulle tro jeg var populær på skolen.

 

Men så en dag skjedde det, jeg lastet ned Linux og installerte på PC'en min. I tillegg kjøpte jeg en sånn snasen pingvin t-skjorte. Og vips: livet mitt ble snudd opp ned over natten. Jeg ble raskt den mest populære i klassen. Alle ville være kompis med meg, og jeg fikk skikkelig draget på damene.

 

Du burde virkelig prøve dette!

Lenke til kommentar

Virker for meg som Linux brukere kun bruker dette o.s for å få aksept i visse miljøer.

Gratulerer! Du har jo virkelig forsket seriøst på dette.

 

Ta meg som eksempel - jeg har aldri hatt noen venner før, og når jeg hadde bursdag pleide jeg å betale 100,- til hver av klassekameratene mine for å komme i selskapet mitt så mamma og pappa skulle tro jeg var populær på skolen.

 

Men så en dag skjedde det, jeg lastet ned Linux og installerte på PC'en min. I tillegg kjøpte jeg en sånn snasen pingvin t-skjorte. Og vips: livet mitt ble snudd opp ned over natten. Jeg ble raskt den mest populære i klassen. Alle ville være kompis med meg, og jeg fikk skikkelig draget på damene.

 

Du burde virkelig prøve dette!

 

:lol:

Lenke til kommentar
til dags dato har jeg faktisk ikke fått ett(1) eneste godt argument for å skifte til Linux. Hva er det som er så "fabelaktig" med dette O.S ???  

Virker for meg som Linux brukere kun bruker dette o.s for å få aksept i visse miljøer.

 

Da har du enten ikke lett etter argumenter for Linux, eller så er ikke Linux noe for deg. Linux er ikke for alle. Hvis du ikke vil bruke Linux, la vær.

 

For hobbyister vil jeg mene

 

*BSD/Linux er et bra valg for folk med politiske aversjoner mot Microsofts lukkede standarder og Palladium-initiativet.

 

*BSD/Linux er et bra valg for folk med teknisk interesse for hvordan datamaskiner fungerer og som vil finne ut og bestemme mer over operativsystemet.

 

Dersom du ikke bryr deg om noe av dette, bruk Windows og slutt å rakke ned på de som ikke har samme ståsted.

Lenke til kommentar

Her har eg skrive litt for mykje, spørs om nokon gidde å lese det.

 

Ser ut som ein del av linuxbrukerane er litt for mykje ute etter å kritisere windows... Det er ikkje noko serleg poeng i, fordi alle veit at det er ustablit og lite muligheiter for å "tukle" og modifisere med "looken". Kva med å svare på spørsmålet isteden for å klage og syte?

 

Tre gode argument:

 

1. Programering. Masser av gode muligheiter. Kjøp deg to bøker: c for dummies vol 1 og vol 2. Bruk "gcc fil.c -o fil" til å kompilere med. og ./fil for å kjøyre. Enkelt og greit. Seinare kan du feks. gå over til å bruke SDLlib, då blir det endå kjekkare :smile:

 

2. Modifisering av desktop. Windows ser ikkje bra ut. Linux kan sjå ut slik som du vil. Derfor ser det betre ut.

 

3. Stabilitet. Dersom du har reinstalert windows for 3 gong så langt i år kan det vere greit å vurdere linux.

 

Eit motargument:

 

1. Det er ikkje linux sin feil, men linux støtter ikkje nok spel.

 

Eg kjøyre Win98 på spel, men for det meste kjøyre eg Red Hat Linux 8.

Uhyre enkelt å bruke/installere.(nesten for enkelt) Enklare å installere enn NT. Dessutan følger OpenOffice med, støtter fleste office format. Tidlegare var office pakken eit motargument, men ikkje no lenger. Enkelte seriøse spelprodusentar lager linuxstøtte, bla er Unreal T støtta.[/b]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...